Tjena!
Hoppas, och är säker på att, ni kan hjälpa mig med min undran.
Jag ska sätta (komplettera befintlig) glespanel i taket på övervåningen. Glesen som sitter där har c-c 900 och jag skulle komplettera så att jag får c-c 300 men där tog det stopp. Befintlig gles är 22mm och glesen jag beställde är 28 mm. Jätteklantigt, jag vet, men beställde innan huset var på plats. Så istället för att kassera 200m virke eller bryta bort monterad gles undrar jag om det är gångbart att sätta 28mm-glesen på c-c 300 vertikalt (90 grader) över den befintliga glespanelen, trots c-c 900. Eller kommer det att svikta/sätta sig. Takvinkel är 27,5 grader och det ska skruvas fast gips 1200x600x13.

Hoppas ni hajar frågan :-)
Tack på förhand!
//D

Jag hade monterat glesen som du tänkt från början och sedan shimsat befintliga gles med två masonitremsor på varje, på så sätt hamnar de i samma nivå.

Du kan väl returnera virket och köpa nytt med rätt dimension? (Om det inte är köpt på byggmax, de tar inte virkesreturer har jag sett)

Tanken slog mig åxå men det är köpt på byggmax.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
morotsman skrev:
Jag hade monterat glesen som du tänkt från början och sedan shimsat befintliga gles med två masonitremsor på varje, på så sätt hamnar de i samma nivå.
En bra idé. Relativt lite jobb i jämförelse med att byta ut alltihopa.

Ska du kryssa får du börja med att utöka befintliga glesen så att den också är cc300 innan du slår på nästa lager. Annars så kommer det att svikta eftersom 28 också är klent virke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.