Hej! Jag har ganska nyligen flyttat till hus och anlitade en besiktningsman för att kolla hela huset. Han anmärkte bl.a på att det fanns risk i framtiden för vattenskador i golvet i badrummet pga att avloppsröret är av gjutjärn. Som jag förstod han så var risken att röret skulle "nötas ned" bl.a i kanterna vid anslutningen till golvbrunnen och att vattnet kunde rinna ut under själva golvet.

Hans bästa råd var att jag skulle köpa en duschkabin för att få vattnet att rinna direkt ner i gjutjärnsröret med hjälp av avloppsslangen till duschkabinen.

Jag undrar bara om det finns en alternativ lösning, så jag slipper köpa en duschkabin eller byta ut avlopp, brunn m.m. Jag har nu vanliga duschväggar som jag trivs väldigt bra med och kaklet i badrummet utgör även ett hinder för att sätta in en duschkabin pga bl.a en "kakelmidja" på väggarna och dessutom inkaklade hörnhyllor i duschutrymmet.

Finns det ingen typ av "plasttratt" som man kan täta fast i golvbrunnen som sedan sätts ned i gjutjärnsröret för att få vattnet att rinna förbi rörets kanter?

Jag kan inte så mycket om detta och jag kanske formulerar mig dåligt om mitt problem, men om någon förstår så är jag mycket tacksam för svar.

Är det ett nyligen renoverat badrum? Då borde man bytt gjutjärnet...
Är det en plastbrunn?
Hur det funkar med övergång mellan plast och gjutjärn vet jag inte, men det finns godkända kopplingar så att det skulle nötas ner där är jag lite skeptiskt till, men det kanske är så?
Möjligen att det kanske rostar sönder lättare iom att det gamla röret blivit kapat...
Någon tratt att stoppa i har jag aldrig hört talas om

Frågan är om inte besiktningsmannen sett en vanlig gjutjärnsbrunn med en förhöjningsring och påpekar risken med att ringen blir angripen av rost mm. Förhöjningsringarna brukar inte direkt ha en tät anslutning till brunnen så det man eftersträvar är att undvika att ha vatten rinnande på det sättet som är mer normalt idag med dusch och badvatten direkt mot golvet.

Frågan borde väl även vara om du har en sådan brunnslösning vad du har för tätskikt generellt i badrummet så du inte löser ett problem vid brunnen men har kvar ett problem på resterande delen av golvet

W
Hej! Det du beskriver låter märkligt att uttala sig så som du beskriver besiktningsmannens uttalande, rent generellt kan man påstå att det finns risk i framtiden men var och när gör det inte det. Frågan du skall ställa dig är hur gammalt är badrummet vad består golvbrunnen av, plast nyare eller gammal och gjutjärnsrören är det gamla då är det mer troligt att dom blivit fulla av diverse tvålrester kalk och rost. Att föra ner en slang där blir troligen svårt men framförallt finns det då möjlighet till ett vatten lås på slangen så inte avloppslukten tar den vägen ut i badrummet.
Det låter som du skulle behöva göra en riktig renovering av badrummet med byte av golvbrunn och avloppsrör passa då på att byta vattenledningarna till Rör i rör (RiR) så slipper du risken i många år framåt, det försämrar inte värdet på huset heller och ganska skönt att veta medan man bor där också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.