1 356 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Vatten från kakelgolv i anslutning till golvbrunnen efter dusch
Hej,
Har ett kaklat badrum.
Efter jag har duschat, så torkar jag bort allt vatten. Precis intill golvbrunnen samlas det dock en del vatten även efter att jag har torkat bort allt vatten efter jag har duschat. Det tar en liten stund för vattnet att samlas ihop. Har försökt lokalisera exakt vart det kommer upp någonstans och det verkar vara underifrån mellan springorna på kaklet som ligger i anslutning till eller väldigt nära golvbrunnen.
Några frågor (som jag förstår att det inte går att ge helt säkra svar på)
- Varför sker det?
- Hur stort problem är det?
- Hur kan det åtgärdas?
Det luktar inte illa och syns inte. Märks alltså bara i direkt anslutning till att man har duschat.
Har ett kaklat badrum.
Efter jag har duschat, så torkar jag bort allt vatten. Precis intill golvbrunnen samlas det dock en del vatten även efter att jag har torkat bort allt vatten efter jag har duschat. Det tar en liten stund för vattnet att samlas ihop. Har försökt lokalisera exakt vart det kommer upp någonstans och det verkar vara underifrån mellan springorna på kaklet som ligger i anslutning till eller väldigt nära golvbrunnen.
Några frågor (som jag förstår att det inte går att ge helt säkra svar på)
- Varför sker det?
- Hur stort problem är det?
- Hur kan det åtgärdas?
Det luktar inte illa och syns inte. Märks alltså bara i direkt anslutning till att man har duschat.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 861 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 861 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
En bild skulle hjälpa, men, klinkers med fog är ett ytskikt. Tätskiktet ligger under. Det kan vara att du matar fogarna med vatten uppströms, vattnet rinner ovanför tätskiktet, som det ska och tränger ut närmast brunnen, mest nedströms i systemet.
Det behöver inte vara ett fel, men brukar inte hända med normal långa duschar och rätt mängd fix under plattorna.
En bild skulle hjälpa, men, klinkers med fog är ett ytskikt. Tätskiktet ligger under. Det kan vara att du matar fogarna med vatten uppströms, vattnet rinner ovanför tätskiktet, som det ska och tränger ut närmast brunnen, mest nedströms i systemet.
Det behöver inte vara ett fel, men brukar inte hända med normal långa duschar och rätt mängd fix under plattorna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 45 937 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 45 937 inlägg
Är det silikon i stället för vanlig klinkerfog kring golvbrunnen?
Då kanske man har tryckt in silikonet för djupt så att vattnet som är under plattorna inte kan rinna ut i golvbrunnen utan i stället trycks upp mot ytan.
Då kanske man har tryckt in silikonet för djupt så att vattnet som är under plattorna inte kan rinna ut i golvbrunnen utan i stället trycks upp mot ytan.
Tack för svar.
Bifogar några bilder och på hur det ser ut underifrån.
Vad beror detta på, och går det att åtgärda på något inte alltför ingripande sätt?
Bifogar några bilder och på hur det ser ut underifrån.
Vad beror detta på, och går det att åtgärda på något inte alltför ingripande sätt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 45 937 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 45 937 inlägg
Åldern kan nog stämma för sådana där marmorliknande plattor var populära för ungefär 20-25 år sen.
Men eftersom golvbrunnen ligger så långt ner kan det tyda på att man åtminstone inte bytte golvbrunn då utan behöll den gamla. Eventuellt så la man då klinkers ovanpå det befintliga lagret klinker men det är ju bara en gissning. Men i alla fall så har man smetat mycket fix/silikon (?) ovanpå golvbrunnens klämring upp till den nya golvytan så att någonstans kan det ha blivit stopp för vattnet. Om det stämmer så är nog ända sättet att få bort det uppträngande vattnet att renovera badrummet.
Men eftersom golvbrunnen ligger så långt ner kan det tyda på att man åtminstone inte bytte golvbrunn då utan behöll den gamla. Eventuellt så la man då klinkers ovanpå det befintliga lagret klinker men det är ju bara en gissning. Men i alla fall så har man smetat mycket fix/silikon (?) ovanpå golvbrunnens klämring upp till den nya golvytan så att någonstans kan det ha blivit stopp för vattnet. Om det stämmer så är nog ända sättet att få bort det uppträngande vattnet att renovera badrummet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 966 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 966 inlägg
Menar du att efter det är helt torrt så dyker helt plötsligt detta vatten upp ?O Oskar F A skrev:
I min värld ser det ut som "sista vattnet" efter en dusch som står kvar och det är inget konstigt alls då det finns något som heter ytspänning och brunnsilen är plan så det är inget märkligt alls att inte det sista lilla vattnet tar sig ner i brunnen.
Titta på dina fönster när det regnar... inte tusan rinner allt vatten bort där heller trots det är helt lodrätt.
Ja det dyker upp efter en dusch. Om jag torkar helt torrt efteråt på golvet, och sedan kommer tillbaka efter 10-15 minuter så har det kommit fram vatten på det sätt som syns på bilderna.Paul-Staffanstorp skrev:
Menar du att efter det är helt torrt så dyker helt plötsligt detta vatten upp ?
I min värld ser det ut som "sista vattnet" efter en dusch som står kvar och det är inget konstigt alls då det finns något som heter ytspänning och brunnsilen är plan så det är inget märkligt alls att inte det sista lilla vattnet tar sig ner i brunnen.
Titta på dina fönster när det regnar... inte tusan rinner allt vatten bort där heller trots det är helt lodrätt.![]()
Nu ska jag säga att jag blivit något osäker. Duschhuvudet droppar en del men har aldrig uppfattat att det kommer därifrån när jag följt det live stirrandes på badrumsgolvet.
Hur fixar man till ett droppandes duschhuvud? Är det enkelt för en lekman att göra eller bör man ta in en röris?
Hur fixar man till ett droppandes duschhuvud? Är det enkelt för en lekman att göra eller bör man ta in en röris?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 966 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 966 inlägg
Min takdusch droppar alltid och det är nog omöjligt att komma ifrån då det stannar vatten i hela tallriken när man duschat.O Oskar F A skrev: