12 417 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Gjutet med murbruk i september nu en hög av sand, varför?
saturnus skrev:
Hahaha, dom sitter numera och ger expertråd här på forumet......
Det finns ett antal konstruktioner här i Stockholm också som är totalfördärvade pga dom tog vatten från saltsjön när dom blandade betong på 70-talet. All armering är sönderrostad och betongen är söndervittrad.
Gustavsson skrev:
Jag har ingen kunskap om "tö utan salt" men jag litar inte på såna kemikalier när vi har egen borrad brunn. Sen litar jag inte heller på att betongkonstruktionen klarar dej helt utan skador. Det är möjligt att jag är överdrivet misstänksam, men vad är det för fel på vanligt grus?
Inget alls och skall få henna att använda det med det är bara det att hon bor en bra bit ifrån mig så det är inte alltid att jag kan komma och skotta till henne på vintern även om det nu inte är så ofta vi får något vidare snö här nere men ändå. Så de gånger jag inte kan ta mig till henne så häller hon ut lite salt istället så är det borta eller bra mindre någon dag senare men grus har ju inte den egenskapen.
Kollade upp töutansalt och innehållet var ingenting som jag ser kan direkt göra något med tex betong men vet dock ej vad det kostar så så länge som det är packad snö eller is så är det grus hon får användas from nu så det kan gjutas dit något ordentligt.
Kollade upp töutansalt och innehållet var ingenting som jag ser kan direkt göra något med tex betong men vet dock ej vad det kostar så så länge som det är packad snö eller is så är det grus hon får användas from nu så det kan gjutas dit något ordentligt.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Nu tycker jag du är lite väl aggresiv Tyresö! 
Exponeringsklass XD3 klarar mycket väl salt, t.ex. tösalt. I alla fall under en herrans massa år. Hur skulle vi annars kunna göra parkeringsgarage?
Sen är det ju så att själva betongen skadas inte allvarligt, däremot sänks pH och då får vi rostande armering.
Exponeringsklass XD3 klarar mycket väl salt, t.ex. tösalt. I alla fall under en herrans massa år. Hur skulle vi annars kunna göra parkeringsgarage?
Sen är det ju så att själva betongen skadas inte allvarligt, däremot sänks pH och då får vi rostande armering.
Jo, det är den exponeringsklassen jag har på våra betongkonstruktioner här hemma och du har ganska rätt när du påstår att den betongen tål salt. Med "ganska", menar jag att även den betongkvaliteten tar stryk av salt - enda skillnaden är att det tar längre tid.Stringfellow Hawke skrev:Nu tycker jag du är lite väl aggresiv Tyresö!
Appropå parkeringsgarage....om du bara visste hur många 1000-tals m2 parkeringsdäck som jag har pumpat betong till när kunderna gjort pågjutning (5 cm) pga betongytan är fullständigt sönderfrätt av salt - och då är det bara salt som följer med in från personbilarna. Var 15:e år måste betongytan repareras med en pågjutning pga saltet.
Hade dom använt exponeringsklassen: XO - som är den vanligaste klassen som en hemmafixare (ovetandes) brukar blanda för egna betongtrappor etc - då hade parkeringsdäcken behövt en reparation vart annat år.
I ett parkeringshus är normalt sett horisontella ytor täckta med tätskikt och asfalt. Betongen utsätts alltså inte alls för stora mängder salt som ligger kvar på ytan. Balkar och pelare utsätts för saltstänk men det mesta rinner av. Det är därför vi kan bygga P-hus.Stringfellow Hawke skrev:Nu tycker jag du är lite väl aggresiv Tyresö!
Är då tex betong med exponeringsklass XD3 eller liknande något som går att få tag på i affärerna? Hade det hållit som max till knappt 10 år eller så hade det varit helt ok för hon hade inte tänkt bo där så länge ändå.
Redigerat:
Gustavsson skrev:
Nej, en privatperson har inte tillgång till luftpormedel eller flytmedel för ett blandningsförhållande för att uppnå optimalt VCT-värde i betongen (lägre än 0,40).
Prova istället att köp vanlig finbetong och tillsätt 0,5 - 1 L standardcement/finbetongsäck. Då har du en hyfsad betongkvalitet.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Så har jag aldrig gjort i alla fall... Jag pratar väl mer parkeringsgarage under flerbostadshus kanske, oftast kör man direkt på bottenplattan.jhenrikj skrev:
Tyresö: Jo, jag vet, men handen på hjärtat, hur länge har vi haft den betongkvaliteten som vi har idag? (Samma kvalitet i alla bilar, låg-vct-betong, bra flyt-tillsatser etc) 15-20 år?
Redigerat:
Stringfellow Hawke skrev:Så har jag aldrig gjort i alla fall... Jag pratar väl mer parkeringsgarage under flerbostadshus kanske, oftast kör man direkt på bottenplattan.
Tyresö: Jo, jag vet, men handen på hjärtat, hur länge har vi haft den betongkvaliteten som vi har idag? (Samma kvalitet i alla bilar, låg-vct-betong, bra flyt-tillsatser etc) 15-20 år?
Lågt VCT-värde har ju alltid funnits genom att det har blandats i enorma mängder cement. Flytmedlet gör bara att man kan bibehålla lågt VCT-värde men ändå få till en lös koncistens, och flytmedlet har funnits i ca 25 - 30 år.
Däremot har luftpormedlet funnits i mer än 30 år, fast det viktigaste för att få betong att blir mer tålig mot salt är ändå lågt VCT-värde. Luftpormedlet hjälper mer mot ytfrys-sprängning på betongytor och har inte så mycket med salt-tåligheten att göra.
Aha så det är sådan massa grejer i det, det var ju synd men den där blandningen du nämner skall jag absolut pröva tackar för det!Tyresö skrev:
Sen är det ju inte bara betongens kvalitet som avgör hur länge den håller. Ska man syssla med XD3 krävs även rejäla täckskikt på armeringen. Med vct 0,40 är basmåttet på täckande betongskikt 45mm för L50.
Alltså...vct är vattencementtal alltså kvoten mellan mängden vatten och mängden cement. Det är alltså inga problem för vem som helst att blanda till en betong som har vct 0,40. Problemet är att den betong man får blir väldigt svårarbetad och bränner fort som attans ;=) Ska man som Tyresö köra runt en sådan betong i betongbil krävs det en jäkla massa tillsatser för att den ska vara användbar när man kommer till kund. Blandar man hemma i tombolan så är det i teorin möjligt att klara sig utan tillsatser, men precisionen blir alldeles för dålig på blandningen så i praktiken fungerar det nog inte så bra....
Alltså...vct är vattencementtal alltså kvoten mellan mängden vatten och mängden cement. Det är alltså inga problem för vem som helst att blanda till en betong som har vct 0,40. Problemet är att den betong man får blir väldigt svårarbetad och bränner fort som attans ;=) Ska man som Tyresö köra runt en sådan betong i betongbil krävs det en jäkla massa tillsatser för att den ska vara användbar när man kommer till kund. Blandar man hemma i tombolan så är det i teorin möjligt att klara sig utan tillsatser, men precisionen blir alldeles för dålig på blandningen så i praktiken fungerar det nog inte så bra....
jhenrikj skrev:Sen är det ju inte bara betongens kvalitet som avgör hur länge den håller. Ska man syssla med XD3 krävs även rejäla täckskikt på armeringen. Med vct 0,40 är basmåttet på täckande betongskikt 45mm för L50.
Just precis - hur ska en hemmafixare veta blandningsmängderna - vatten - cement - sand/kross för att få ihop så lågt VCT-värde?
Sen är det så att har man kraftigare betong, då måste man kompensera med kraftigare/tätare armering.
Även om man som privatkund skulle ha tillgång till - retarder - luftpormedel - flytmedel, hur ska en hemmafixare veta hur man doserar dom här tillsatsmedlen? Dom är så extremt koncentrerade att det räcker med 2 cl för mycket av något medel i tombolan, så blir det pannkaka av betongen.
Möjligtvis är det okej att överdosera retardern, men för mycket flytmedel separerar betongen = häll ut blasket och börja om. För mycket luftpormedel gör att betongen blir för spröd när den härdat, och det leder till kraftigt sämre hållfasthet.
Så det enda riktiga man ska göra som hemmafixare, om man ska gjuta en liggande utomhuskonstruktion - ring en betongstation och få hemkört riktig lab-testad betong - även om det bara behövs 0,5 m3.
Hemmablandad betong duger bara till inomhuskonstruktioner eller betongpelare till terrassbyggen.
Problemet är nu att det bara behövs ca 2 - 3 liter betong till detta och det tror jag ju inte precis att de kör ut så jag har liksom inte mycket till val än att blanda det själv med de grejer som jag som privat person kan få tag på och då får det bli som det blir eller hur? Det är sedan inte helt liggande utan i 45 graders vinkel och håller det säg 5,6,7 år så är det helt ok för mig.