Hej!

Jag bor i en lägenhet byggd runt 1890 och har skruvat ner en loftsäng från en innervägg. Bakom finns rött tegel och ett ljust, smuligt murbruk som släpper lätt och går att bryta loss för hand på ett ställe (se bilder).

Jag vill vara säker på:
Vilken typ av murbruk det är (kalk, hydraulisk kalk, etc.) och hur man lagar hålen?
Måste jag laga med nytt bruk eller går det att använda spackel? Vill göra det korrekt utan att riskera att förstöra något.

Tacksam för råd från er som har erfarenhet av äldre hus!

Ps. Bild nr. 4 är bakom en list och ska bara täckas över med nytt dörrfoder, men tog med den ändå om det är till någon hjälp.

• Vägg med flera borrhål och lager av gammal färg och gips synliga, där delar av ytan är avskavd och skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skador och sprickor där putsen har lossnat, exponerar underliggande betong. Den synliga tapeten är orange och beige.
    Skapa konto
  • Två bitar grått murbruk ligger på ett trägolv, med en skrovlig yta och olika nyanser.
    Skapa konto
  • Skadat väggparti med synliga träreglar och sprucken putsyta. Betongbitar har fallit ner och exponerat strukturen bakom.
    Skapa konto
J
S colaboy skrev:
Hej!

Jag bor i en lägenhet byggd runt 1890 och har skruvat ner en loftsäng från en innervägg. Bakom finns rött tegel och ett ljust, smuligt murbruk som släpper lätt och går att bryta loss för hand på ett ställe (se bilder).

Jag vill vara säker på:
Vilken typ av murbruk det är (kalk, hydraulisk kalk, etc.) och hur man lagar hålen?
Ja det går bra med kalkbruk men du kan bara slå på någon centimeter åt gången..
S colaboy skrev:
Måste jag laga med nytt bruk eller går det att använda spackel?
Nej vanligt spackel funkar inte..
S colaboy skrev:
Vill göra det korrekt utan att riskera att förstöra något.
Finja har ett bruk som man kan laga tjockare lagningar åt gången Lagavägg heter den..

https://www.finja.se/storage/ma/106...F936CF9746BDA9407EC5F/Laga Vägg_162_PB_sv.pdf

• Gilla
sthlm_sekelskifte och 1 till
  • Laddar…
C
Om du inte är ute efter någon kulturhistoriskt korrekt återställning skulle jag ta bort allt löst och spackla upp det med gipsbruk. Det är billigt, går att lägga i tjocka lager och är elastiskt.

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, var inte rädd för att riva mer före du lagar. Jag vet att det känns trist att se hålet blir större och större och damm och skit täcka hela golvet. Men då får du en ordentligt lagad vägg. Om du istället lämnar sprucket material före lagningen så blir det aldrig bra i slutändan, väggen är ju fortsatt sprucken.

Vad gäller bruk så är det inte hela världen eftersom det är inomhus. Det finns inga temperatur och froströrelser som gör att det spricker igen om man blandar material. Så gips för dig som hobbyperson är nog enklast men inte starkast om du vill fästa saker framgent i väggen. Cementbaserade bruk är rätt skitigt och inte lika trevligt klistrigt som gips och fungerar också bra.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Eftersom att det rör sig om mestadels mindre hål (skruv/plugg) så lutar det åt gipsbruk . För det större hålet, som kommer att bli betydligt större när jag tar bort allt löst, är inte kalk/hydraulisk kalk ändå värt? Eller vad säger ni med mer erfarenhet? Vi kommer inte att fästa något framgent i väggen, men kanske kommande bostadsägare...

Låter lockande med Finja Laga vägg också! Ska fundera lite mer…

Claes Sörmland
Jag gillar kalkbruk och bruk men jag känner mig ibland som den enda på detta forum. Alla tycks älska gipsbruk. Men jag förstår - vill man jobba snabbt och effektivt så är gipsbruk väldigt tacksamt. Bruk krymper ju och kalkbruk tar en väldig tid att karbonatisera och därmed hårdna.

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
C
Gipsbruket är perfekt för stora hål då det kan läggas på tjockt.
Visst kan du lägga i kalkbruk om du vill, men skulle vilja påstå att det är mer svårjobbat för den som inte är van. Bruket är inte lika "klistrigt" som gipsbruket och bör slås på i max 12 mm påslag.

För övrigt tycker jag det ser ut som att du sedan innan har diverse olika bruk där, du är nog inte den första som är där och lagar. Generellt skulle jag påstå att man på den tiden putsade med ett luftkalkbruk. Det är ett kul material att jobba med då det i princip har oändlig öppettid så länge du hindrar det från att torka ut.

U
Köp en säck weber Gipsym. Ganska fin ballast i så ger struktur lik vanligt pursbruk. Går att kvasta, filta mm.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Många bra svar i tråden, tack ska ni ha!

Med tanke på att jag är rätt så obevandrad i ämnet så har jag bestämt mig för att köpa en påse gipsbruk då det känns lättast/bäst för ändamålet. Exakt märke/sort har jag ännu inte bestämt men jag återkommer kanske hit om jag skulle fastna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.