hahalj
Nu har jag lagt på primer längs kanterna, blir väl kanske en omgång till imorgon kväll.
Sen får det bli grovbetongen och hinner jag inte gjuta vått-i-vått med finbetong ovanpå så får det brinna klart innan jag tar det.
Ja, man kanske hade kunnat göra allt med bara grovbetong men nu har jag redan köpt både och så det får bli som jag tänkt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J jawen skrev:
Betong & cementprodukter ska torka "kontrollerat" uppåt, & när du gör gjutning på gjutning så kommer alltid undre lagret dra fukten/vattnet ur det övre lagret.
Så när det då krymper "för snabbt" under torkningen, så är krympkraften större än vidhäftningskraften.
Därför släpper det i stort sett alltid.
och om man vattnar extra mycket under torkningen?
 
ricebridge ricebridge skrev:
och om man vattnar extra mycket under torkningen?
Hjälper nog tyvärr föga i detta fallet utan har det gått för många timmar så får man inte ihop dom 2 olika lagren.
Då är det allmänt effektivare att lägga plast över gjutningen, så att man bromsar avdunstningen.

Det skapas ju en kemisk reaktion när man blandar cementprodukter, och den reaktionen skapar värme & värme stiger som bekant uppåt.

En del av fukten/vattnet kristalliseras inuti, och andra delen avdunstar
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hahalj
Det blev gjutning vått-i-vått i lördags, lite stressigt men det gick bra.

Men hur länge bör man vattna? Det jag läser säger allt mellan 3 dagar till 2 veckor. Källaren håller ca 12-13 grader och jag har stängt av avfuktaren. Duschar gjutningen 3 ggr om dan, ytan hinner inte torka mellan gångerna.
 
Sålänge det inte är solsken eller hög temperatur där du gjutit, ska det inte behövas mer än två dagar. Betongtyp och blandning påverkar också torktiden. Men mer än två dagar ska ändå inte behövas. Dock ska du ha en plast liggande över det gjutna. Då behöver du inte vattna mer än 2 gånger per dag. Det är även bra om plasten sedan får ligga några dagar extra, om möjlighet finns.
 
hahalj
A AG A skrev:
Sålänge det inte är solsken eller hög temperatur där du gjutit, ska det inte behövas mer än två dagar. Betongtyp och blandning påverkar också torktiden. Men mer än två dagar ska ändå inte behövas. Dock ska du ha en plast liggande över det gjutna. Då behöver du inte vattna mer än 2 gånger per dag. Det är även bra om plasten sedan får ligga några dagar extra, om möjlighet finns.
Hur viktigt är det med plast, går det inte fortsätta vattna istället? Har ingen plast över nu, ytan är fuktig ändå.
 
hahalj hahalj skrev:
Hur viktigt är det med plast, går det inte fortsätta vattna istället? Har ingen plast över nu, ytan är fuktig ändå.
Sålänge du vattnar så har det föga betydelse. Plasten förenklar egentligen bara genom att man inte behöver ha så mycket koll. Håller man hela tiden ytan blöt så går det bra ändå.
 
Det är inte Öresundsbron du gjuter så vattna ett par-tre-fyra dagar så räcker det gott.
 
  • Haha
  • Gilla
hahalj och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.