4 465 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Gjuta vått-i-vått eller vänta?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Nu har jag lagt på primer längs kanterna, blir väl kanske en omgång till imorgon kväll.
Sen får det bli grovbetongen och hinner jag inte gjuta vått-i-vått med finbetong ovanpå så får det brinna klart innan jag tar det.
Ja, man kanske hade kunnat göra allt med bara grovbetong men nu har jag redan köpt både och så det får bli som jag tänkt.
Sen får det bli grovbetongen och hinner jag inte gjuta vått-i-vått med finbetong ovanpå så får det brinna klart innan jag tar det.
Ja, man kanske hade kunnat göra allt med bara grovbetong men nu har jag redan köpt både och så det får bli som jag tänkt.
och om man vattnar extra mycket under torkningen?J jawen skrev:Betong & cementprodukter ska torka "kontrollerat" uppåt, & när du gör gjutning på gjutning så kommer alltid undre lagret dra fukten/vattnet ur det övre lagret.
Så när det då krymper "för snabbt" under torkningen, så är krympkraften större än vidhäftningskraften.
Därför släpper det i stort sett alltid.
Hjälper nog tyvärr föga i detta fallet utan har det gått för många timmar så får man inte ihop dom 2 olika lagren.ricebridge skrev:
Då är det allmänt effektivare att lägga plast över gjutningen, så att man bromsar avdunstningen.
Det skapas ju en kemisk reaktion när man blandar cementprodukter, och den reaktionen skapar värme & värme stiger som bekant uppåt.
En del av fukten/vattnet kristalliseras inuti, och andra delen avdunstar
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Det blev gjutning vått-i-vått i lördags, lite stressigt men det gick bra.
Men hur länge bör man vattna? Det jag läser säger allt mellan 3 dagar till 2 veckor. Källaren håller ca 12-13 grader och jag har stängt av avfuktaren. Duschar gjutningen 3 ggr om dan, ytan hinner inte torka mellan gångerna.
Men hur länge bör man vattna? Det jag läser säger allt mellan 3 dagar till 2 veckor. Källaren håller ca 12-13 grader och jag har stängt av avfuktaren. Duschar gjutningen 3 ggr om dan, ytan hinner inte torka mellan gångerna.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Sålänge det inte är solsken eller hög temperatur där du gjutit, ska det inte behövas mer än två dagar. Betongtyp och blandning påverkar också torktiden. Men mer än två dagar ska ändå inte behövas. Dock ska du ha en plast liggande över det gjutna. Då behöver du inte vattna mer än 2 gånger per dag. Det är även bra om plasten sedan får ligga några dagar extra, om möjlighet finns.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Hur viktigt är det med plast, går det inte fortsätta vattna istället? Har ingen plast över nu, ytan är fuktig ändå.A AG A skrev:Sålänge det inte är solsken eller hög temperatur där du gjutit, ska det inte behövas mer än två dagar. Betongtyp och blandning påverkar också torktiden. Men mer än två dagar ska ändå inte behövas. Dock ska du ha en plast liggande över det gjutna. Då behöver du inte vattna mer än 2 gånger per dag. Det är även bra om plasten sedan får ligga några dagar extra, om möjlighet finns.
Sålänge du vattnar så har det föga betydelse. Plasten förenklar egentligen bara genom att man inte behöver ha så mycket koll. Håller man hela tiden ytan blöt så går det bra ändå.hahalj skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden