4 465 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Gjuta vått-i-vått eller vänta?
Sida 1 av 2
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Har lagt nya spillvattenrör för vattenfiltret i källargolvet och ska nu gjuta över den upphuggna rännan i det gamla betonggolvet. Tänkte först lägga grovbetong där det blir som djupast, sen de översta 3-4 cm blir det finbetong för att få så slät yta som möjligt. Är inte säker på att jag hinner slutföra jobbet vid ett tillfälle, utan kanske får börja med grovbetongen och sen nån dag eller två senare gå på med finbetongen.
Är det något som jag bör tänka på? Bara att köra på eller måste jag vänta på att grovbetongen brunnit klart? Eller borde jag gjuta vått-i-vått?
Är det något som jag bör tänka på? Bara att köra på eller måste jag vänta på att grovbetongen brunnit klart? Eller borde jag gjuta vått-i-vått?
Det där lät ganska överdrivet. Det är nog ingen som helst risk för bomgjutning inom den närmsta veckirna iallafall. Det är ju först när underlaget är sugande som det är risk.mexitegel skrev:
Om det blir som en hud, så är det ju bara bra. Det är ju det som det blir av primer. Det förhindrar underlaget att suga torrt mellan skikten, vilket ger dålig vidhäftning
Ja, alla betongytor bör fuktas och primas innan.
Vidhäftningen blir bättre när betonghuden avlägsnas - om det råder det inget tvivel. Kanske överkurs i ditt fall men det låter samtidigt som det är små ytor så det lär inte ta många minuter.
Vidhäftningen blir bättre när betonghuden avlägsnas - om det råder det inget tvivel. Kanske överkurs i ditt fall men det låter samtidigt som det är små ytor så det lär inte ta många minuter.
Det är ett tunt skikt av utspädd och svag cementpasta som transporteras uppåt av vattnet vid gjutningen. Utöver redan nämnda försämrade vidhäftningsförmåga av senare pålagda ytmaterial har det också nedsatt nötningsmotstånd.
En bra gjutning är den tunn, uppskattningsvis under millimetern som man tar bort med stålborste eller utspädd saltsyra. En dålig gjutning med för mycket vatten kan den vara ett par millimeter där det sedan lätt lossnar sjok av "hud" i de pölar som bildads. Under dessa pölar är ytan ofta spröd då de finaste fraktionerna i ballasten i betongen inte binder samman pga. avsaknad av cementpastan. För att få ordning på en sådan gjutning får man slipa ner till hållfast betong. Inte helt ovanligt vid kraftigt regn vid gjutningen av en platta.
Redigerat:
Ja fy tusan inge roligt, eller att man får massa kalk i ytskiktet....Ingenting fäster men ett helsicke att få bort.mexitegel skrev:
En bra gjutning är den tunn, uppskattningsvis under millimetern som man tar bort med stålborste eller utspädd saltsyra. En dålig gjutning med för mycket vatten kan den vara ett par millimeter där det sedan lätt lossnar sjok av "hud" i de pölar som bildads. Under dessa pölar är ytan ofta spröd då de finaste fraktionerna i ballasten i betongen inte binder samman pga. avsaknad av cementpastan. För att få ordning på en sådan gjutning får man slipa ner till hållfast betong. Inte helt ovanligt vid kraftigt regn vid gjutningen av en platta.
Betongskinn eller flytspackelskinn kan ju ha en otrolig slitstyrka, & kan vara ett helsicke att komma igenom när man ska justera ytan....Blir som en svart spegel bara.
Så att den har nedsatt nötningsmotstånd håller jag inte med om.
Även om självklart ballasten har uppgiften att skapa slitstyrkan i produkten.
& gjuta vått i vått handlar nog om max 5-6 timmar emellan OM man fuktar upp & kan sin sak, sedan kommer det garanterat bli 2 olika lager där det översta gärna krackelerar & blir bom.
Betong & cementprodukter ska torka "kontrollerat" uppåt, & när du gör gjutning på gjutning så kommer alltid undre lagret dra fukten/vattnet ur det övre lagret.
Så när det då krymper "för snabbt" under torkningen, så är krympkraften större än vidhäftningskraften.
Därför släpper det i stort sett alltid.
Ja, precis det är ballastens uppgift att skapa nötningsmotståndet homogent genom betongen, min uppfattning är att betonghuden kan ha en väldigt hård yta, men den är nödvändigtvis inte hårt lika bunden med övrig gjutmassa som resterande del av gjutningen.