J jonaserik skrev:
Det går bra som du tänker med lite värme, det är inte tjockt, så att då ger det inte mycket egenvärme när det brinner. Men du ska nog komplitera med järn, Borra i 45 grader in i plattan och vik järnen rakt ut , gärna med en vinge på dom, i den nya gjutningen. Ca en halv meter mellan dom nya järnen, så det håller kvar. samt två järn på längden Som nu med bara rakt in kan dina järn dras ur plattan som du har järnen i. Dom som nu är, sitter inte fast utan mer som att bara instuckna utan riktigt fäste.
Skulle förtydligat att detta inte var den senaste bilden. Sedan den togs har armeringen gjorts klar. Så 10 mm runt hela vägen, ca 5 cm från ytterkanten. Sen är det armeringsnät över hela också, och allt är trådat och distansat ordentligt.

Men tack för bra råd!

Silversnicker Silversnicker skrev:
Skulle förtydligat att detta inte var den senaste bilden. Sedan den togs har armeringen gjorts klar. Så 10 mm runt hela vägen, ca 5 cm från ytterkanten. Sen är det armeringsnät över hela också, och allt är trådat och distansat ordentligt.

Men tack för bra råd!
Vi gjorde hålen mindre än järnen, och bankade in. Sitter som...gjutna 🙂

Silversnicker Silversnicker skrev:
Vi gjorde hålen mindre än järnen, och bankade in. Sitter som...gjutna 🙂
Tills det ger sig under den nya gjutning, du kan inte ana vilka krafter det blir som drar ut, men kanske det klarar sig vem vet, det är ju inget garage där det blir nedtryckning av en bil. Så lycka till.

Hittade denna mycket intressanta tråd och står inför gjutning i januari. Försökte komma in på betongbanken.com som det tipsades om men länken verkar inte fungera. Är det någon som vet om den flyttat?

Vad är det du vill veta?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är det du vill veta?
Vill lära mig det jag kan komma över kring gjutning i kall väderlek. Ingen specifik fråga.

Det som ligger lite i bakhuvudet är väl om jag borde blåsa av gjutningen och skjuta på hela bygget.
Markentreprenaden är klar för huset, och blir klar för garaget i mellandagarna ( inte så mkt kvar ). Gjutaren står redo i början på januari och husmodulerna kommer och monteras i februari.

Så det börjar bli tight om något mer hakar upp sig (ursprungligen hade vi tänkt gjuta i nov/dec). Bygget är i stockholmstrakten. Får samma pris på grunden oavsett säsong från gjutfirman.

Det är inte så allvarligt att gjuta i kall väderlek.
1. Se till att formen är minst +5 grader
2. Betong på vintern levereras +15 grader och det går att beställa upp till +25 grader
3. Det går även att beställa betong med accelerator för att skynda på processen.
4. Täck ytan efter slipning med betongtäckmattor för att behålla värmen från härdningen.
5. Vattna inte.
6. Är du osäker be dom att mäta temperaturen i betongen under härdningen för att säkerställa att betongen uppnår minst 5Mpa då den tål att frysa. (Är normalt inga problem om allt ovan följs.

• Gilla
Andreas56789
  • Laddar…
Tack för beskrivningen, det gör mig lite tryggare ! Det är lätt att bli orolig när man läser runt på olika forum.

Intressant ämne detta, nu verkar det som att rörmockaren inte vill att det är minusgrader pga risk för att rören får skador när de ska böjas. Betongen verkar vara det minsta problemet just nu. De stora snömängderna har också ställt till det när det gäller framkomligheten till min tomt - men det har vi löst med skottning och sand… så vi ser ut att behöva pausa litegrann pga röris…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.