Hej
Tänkte dela med mig av ett ca pris/kostnad för att gjuta en isolerad platta/grund 2025. Info jag fann tidigare svårt att hitta som inte var väldigt gammal.

Slutsats: mellan ca 1350-1650kr/kvm

Om plattan:
105 kvm
2delad (varmgarage / carport)
Lform 500mm (förhöjd sockel 100mm)
Isolerad 3 lager cellplast
2 garagejärn
1 brunn med fall

Arbete:
All formning själva
Gjutning, glättning, fall till brunn etc av firma
Göteborgsområdet

(inkluderas alltså INGET markarbete i kostnaderna som presenteras)

Totalt:
173000
Lform 500mm (förhöjd sockel 100mm)
42000​
Armering (mattor 8150 / järn 12mm 300m)
20000​
Garagejärn x2 3m
2500​
Cellplast 100mm 250kvm (3lager) inkl hulling
25000​
Betong C32/40 18kbm
48000​
Betong vintertillägg totalt (accelerator/varmbetong)
12000​
Transport etc betong (ränna/tid/tillägg lite betong)
6000​
Arbete (vibra/glätta/fall/maskiner/bilar etc)
17000​

Summering/kommentarer:
- Med isolering etc på plattan motsvarar den även kraven för grund/platta för en villa
- Summering av vinterbetong med lossning och transport @4mil = 3500kr/kbm
- Utan förhöjd sockel etc så hade Lformen gått på ca 25000kr
- Gå ner till Lform 300mm så endast 2 lager 100mm cellplast = tot ca 16000kr
Så en mer standardplatta (300mm) utan vintertillägg hade kunnat spara ca = 30-35kkr (ca 1350kr/kvm)

Hoppas de hjälper någon att estimera sina byggkostnader för nästa projekt!

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik-G och 7 till
  • Laddar…
möyr
Hej, tack för kalkylen! Är mitt i projekteringen för garageplatta av typ samma storlek och total novis på gjutning och markarbete så väldigt hjälpsamt.

En fråga angående den förhöjda sockeln, vilken praktisk anledning finns det till förhöjd sockel i detta fall? Är det för att få plattan högre än omgivande mark eller för att få plats med 300mm cellplast? Undrar då vi tänker sätta in golvvärme och enligt de rekommendationer jag läst verkar 300mm isolering vara önskvärt i det fallet och funderar om man även bör räkna med högre sockel i vårt projekt.

möyr möyr skrev:
Hej, tack för kalkylen! Är mitt i projekteringen för garageplatta av typ samma storlek och total novis på gjutning och markarbete så väldigt hjälpsamt.

En fråga angående den förhöjda sockeln, vilken praktisk anledning finns det till förhöjd sockel i detta fall? Är det för att få plattan högre än omgivande mark eller för att få plats med 300mm cellplast? Undrar då vi tänker sätta in golvvärme och enligt de rekommendationer jag läst verkar 300mm isolering vara önskvärt i det fallet och funderar om man även bör räkna med högre sockel i vårt projekt.
Hej
Kul :)
Sockeln är endast för att höja upp väggen och få den bort från fukt etc och samtidigt kunna avsluta panelen lite högre upp så den inte "drar" onödigt med fukt. Man kan göra denna förhöjning senare med leca block och putsa dem, men detta blir stabilare och klart samtidig som gjutningen.

300mm är nog standard för golvvärme så den inte letar sig ner i marken, men beror nog också lite på vart man bor men kan nog vara värt det.

En liten skiss på lagren av cellplast och L stödet på 400mm högt.
Diagram som visar en 400mm sektion av golvkonstruktion med tre lager cellplast à 100mm, L-stöd, betong och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lycka till!

• Gilla
möyr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.