Hej,

Jag skall bygga ett garage men jag kan så lite om att gjuta grunden. Vi är nu i september/oktober och temeraturen är ju nere på +5 kanske på natten eller kanske runt 0 grader. De jag har pratat med säger "Det är nog inga problem" men "nog" är inte tillräckligt för min plånbok om något skulle gå fel.

Kan jag gjuta när det är minusgrader ute?
Klarar utbetong att brinna i minusgrader?
Vad är det för brinntid på betongen?
Kan plattan spricka för det är för kallt ute? (Vattnet i betongen kan ju frys och expandera)

Kan jag gjuta plattan nu och låta den vara "naken" över vintern och montera garaget till våren eller blir plattan förstörd av kyla och snö?

Är det någon som kan bringa klarhet i vad som händer när man gjuter för sent på hösten?
Vi bor någon mil utan för Gbg inåt landet.

/David

Det går inte att gjuta i minusgrader, betongen får inte rätt hållfasthet. Har fått det förklarat som att det bildas iskristaller i betongen av vattnet, dvs det blir små hålrum.

Det rekomenderas att inte gjuta vid temperaturer under plus 5 grader. Vet inte om dte bara är för att ha god marginal till frysning, eller om dte är något annat problem vid fåtal plusgrader.

Det finns åtgärder man kan ta till för att gjuta vid lägre temp (tror dock inte att det får vara minusgrader oavsett vad man gör). Dels blandas det i tillsatser i betongen, dels handlar det om att värma upp marken innna gjutning, och täcka över gjutningen med isoleringsmattor. vet inte om det är rimliga åtgärder för oss hemmafixare.

Byggindustrin gjuter året runt, betong stationen levererar varm betong på vintern. Sedan finns det tillsatser som gör att härdningen kommer igång om det är kallt.

Om nu TS ska bygga garaget till våren finns INGEN anledning att gjuta nu. Plattan går att använda som "byggplats" för väggblocken efter 2 dagar och betongen har troligen härdat färdigt inan garaget är helt tätt (dörrarna på plats).

Lugna dig och gjut till våren.

Protte

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Om jag bygger upp regelstommen och fäster utegips på stommen och gör färdigt taket sätter för garageporten och fönster med utegips(porten kostar ju en del) är det tillräckligt för att vara tätt och att klara vintern utan att plattan blir förstörd?

Då klarar sig plattan utan vidare, mitt garage är just nu i det läget och det ska inte vara några problem.

Då mitt garage aldrig kommer att vara varmt så rekommenderades jag att ta frostsäker betong.

Protte

• Gilla
xydix
  • Laddar…
Är det just under brintiden dvs de två dagarna som det kan bildas iskristaller? Eller kan det ske en 14 dagar efter det att betongen är på plats?

Tyresö
Jag gör inget annat än beställer och levererar betong varje dag, och om jag gör fel så är det mitt ansvar som egen företagare att betala konsekvenserna!

Jag blir så trött på alla som tror och har hört.....Du kan gjuta din betongplatta även om det är -25 grader! Jag utgår ifrån att en betongbil kan backa ända fram till din gjutform. Du ringer till en betongstation och beställer en betongbil och en hydraulrännalossning. Om det är du själv som ska gjuta och du har 0 erfarenhet, så beställer du en väldigt lösrinnande betong, inom betongvärlden heter den koncistensen: s5 eller ibland: f5, men det är bara olika benämningar på samma sak. Eftersom du ska göra ett garage och inte en carport, så behöver du inte ha luftpormedel i betongen eftersom det inte finns en möjlighet att regnvatten kan frysa på ytan (och sparar ca: 70 - 100 kr/m3) oavsett vad ordermottagaren på betongstationen säger (en del av hans lön är provision). Däremot är det värt att betala lite extra (ca: 50 kr/m3) på en lite högre exponeringsklass på betongen, om du ska parkera bilen på vintern, med dubbdäck och vägsalt som tär på betongen.

Gör så här: ring en betongstation beställ en betongbil och hydraulrännalossning betongreceptet som du ska säga till ordermottagaren är: C28/35 reducerad 8-16 exc2 vct 0,50 blöt s5. Då vet dom exakt vad du menar!! Är det -grader på gjutdagen så ringer du till betongstationen innan dom blandar ditt lass, och meddelar att du vill ha anpassad värme i betongen. När du har gjutit, täcker du över betongen med pressenning tills den har har härdat så pass att du kan gå på den - då "går du på ytan" med en rivbräda eller en glättningsmaskin (finns att hyra), beroende vilken yta du vill ha.

Jag är så branschskadad, så jag kan beskriva och förklara allt i detalj, men det orkar jag inte. Starta istället din dator och sök på betongbanken.com så får du svar på allt!

Du ska inte oroa dej, det är ju bara en helt vanlig garageplatta du ska gjuta.

• Gilla
gaia och 13 till
  • Laddar…
Tack Tyresö, bra skrivet.

Protte

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
prototypen skrev:
Tack Tyresö, bra skrivet.

Protte
Om man bortser från vissa faktafel möjligen. En betong kan aldrig ha en exponeringsklass. Betongen har en hållfasthet och ett VCTekv. Exponeringsklassen är på hela konstruktionen och gör man fel i armeringsstadiet så spelar det ingen roll hur bra betong man häller på, det klarar inte kraven för de flesta exponeringsklasser iallafall.

När det gäller gjutning i minusgrader så är det enda som är intressant hur varm betongen är. Betong får inte tillåtas frysas innan den har en hållfasthet av 5MPa. Uppnår man inte denna hållfasthet innan betongen fryser så kommer sluthållfastheten hos betongen inte att uppnå de siffror man hoppas på. Om betongen fryser efter den har uppnått en hållfasthet av 5Mpa så stannar tillväxten upp, men den fortsätter igen när det blir plusgrader i betongen. Brinntiden varierar beroende på vilken temperatur det är i betongen (tillväxten försvinner helt om betongen fryser) och vilken sorts cement det är i betongen. Jag har inte mina tabeller hemma just nu så jag kan inte ge något svar på hur långt tid det tar att uppnå 5Mpa som är det intressanta, men räkna med många timmar om du är för snål och beställer billig betong, Ju högre sluthållfasthet du har på betongen ju snabbare tillväxt har du.

Sen skall man givetvis ha luft i betongen om den riskerar att frysa så att iskristallerna har någon stans att växa (om du tänker gjuta nu och bygga senare). Annars är det stor risk att betongen spricker. Ett garage är en av de värsta utsatta miljöerna för betong, så det krävs betydligt mer av betongen än många tror. Att gjuta med ett VCTekv på 0.45 eller högre skulle jag aldrig göra. Ett p-däck har en X-klass på XD3 och där är högsta tillåtna VCTekv 0.40. Betänk då att det oftast är asfalt ovanpå betongen i ett p-däck vilket du inte har i garaget.

Tittade snabbt igenom betongbanken.com och konstaterade att en sajten mer är propaganda för platsgjutna betongkonstruktioner än vad det var sanningar. När man som jag jobbar i Prefabindustrin och läste vissa delar av vad betongbanken påstod så skrattade man gott åt vad de försöker lura i folk. Sen stod det mycket intressant och korrekt information också, givetvis.

• Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
Tyresö
Imponerande kunskaper du har jhenrikj! Jag utgår ifrån att du är en akademiker och har sådana kunskaper om betong och hur varje enskild konstruktion ska utföras oavsett väder och vind! Imponerande, verkligen! Jag har också dina kunskaper, men till skillnad från dej så skrämmer jag inte upp mina kunder på ditt vis! Visst är det bättre med ett vct-värde på 0,45 och en exponeringsklass på 3. Till vilken nytta? både du och jag kan betong, fast med dina påstående känns det mest som att du vill glänsa med dina akademiska kunskaper. Jag kan skillnaden mellan vct 0,45 och 0,50 och jag kan skillnaden mellan exponeringsklass (exc) 3 och 2. Dina akademiska specialkunskaper passar till när NCC (som lejde in Frijo) skulle gjuta fundament och pelare till bottenplattan i den nya tunnelbanan till Odenplan i Stockholm. Det var jag som pumpade och levererade den betongen!

Diskussionen handlade om en helt vanlig garageplatta!

Jag är via mitt eget företag så illa tvungen att kunna betong och ser fram emot hur du - som akademiker - ska förklara för mej hur jag har uppgett ett totalt fel betongrecept, utifrån det sunda förnuftet när det är en människa som inte har din och min betongkunskap och som både ska betala skatt och sin garageplatta!!
Du har fullständigt rätt i alla dina påståenden. Men det medför en fullständigt onödigt merkostnad på minst 350 kr/m3! Jag vill ha dina kunskaper i mitt företag, men ditt sunda förnuft passar bäst i en stor koncern i valfri bransch!

Är numera mer intresserad av ditt svar än garageplattan!

• Wow
  • Gilla
Skolgund och 1 till
  • Laddar…
Tyresö
Uppskattar att det det finns betongare på forumet som ger mej en ros!
Tack så mycket!!

Om jag har fel, så behöver ni inte förnedra och trycka ner mej. Det sköter min fru om, med sin Finska barskhet!

• Gilla
  • Haha
Skolgund och 3 till
  • Laddar…
Tyresö skrev:
Imponerande kunskaper du har jhenrikj! Jag utgår ifrån att du är en akademiker och har sådana kunskaper om betong och hur varje enskild konstruktion ska utföras oavsett väder och vind! Imponerande, verkligen! Jag har också dina kunskaper, men till skillnad från dej så skrämmer jag inte upp mina kunder på ditt vis! Visst är det bättre med ett vct-värde på 0,45 och en exponeringsklass på 3. Till vilken nytta? både du och jag kan betong, fast med dina påstående känns det mest som att du vill glänsa med dina akademiska kunskaper. Jag kan skillnaden mellan vct 0,45 och 0,50 och jag kan skillnaden mellan exponeringsklass (exc) 3 och 2. Dina akademiska specialkunskaper passar till när NCC (som lejde in Frijo) skulle gjuta fundament och pelare till bottenplattan i den nya tunnelbanan till Odenplan i Stockholm. Det var jag som pumpade och levererade den betongen!

Diskussionen handlade om en helt vanlig garageplatta!

Jag är via mitt eget företag så illa tvungen att kunna betong och ser fram emot hur du - som akademiker - ska förklara för mej hur jag har uppgett ett totalt fel betongrecept, utifrån det sunda förnuftet när det är en människa som inte har din och min betongkunskap och som både ska betala skatt och sin garageplatta!!
Du har fullständigt rätt i alla dina påståenden. Men det medför en fullständigt onödigt merkostnad på minst 350 kr/m3! Jag vill ha dina kunskaper i mitt företag, men ditt sunda förnuft passar bäst i en stor koncern i valfri bransch!

Är numera mer intresserad av ditt svar än garageplattan!
Ja jag är akademiker, dessutom har jag alla certifieringsutbildningar som finns inom prefabricerad betong. Så du har helt rätt, jag passar bättre på Sveriges marknadsledande prefabföretag än nån annanstans så det är väl därför jag jobbar där också.

Vad som oroar mig (när det gäller en kunskap du påstår till dina kunder att du har) är ditt språkbruk. Det finns inget som heter exponeringsklass 3 eller 2. Man skiljer på exponeringsklasser beroende på vad det är för angrepp betongen kommer att utsättas för, därför finns det X0 XC XS XD XF och XA och alla dessa har sedan olika graderingar med siffror. En XC3 och en XD3 har helt olika krav, men de kraven ställs inte bara på betongen utan även på armeringens täckskikt. Därför kan man använda samma betong till flera olika X-klasser och som betongpumpare behöver du inte bry dig ett smack om vad det är för X-klass på konstruktionen, det är upp till armeraren att se till att det övriga är rätt. Du som betongleverantör behöver bara se till att VCT är rätt samt att betongen i övrigt har de egenskaper kunden önskar (retarderare, luft, accelerator, trög, lättflyt eller vad det nu är, en väl så viktig kunskap där du garanterat kan mer än vad jag kan, jag har inte behovet att lära mig allt det där eftersom vi alltid gjuter under samma förhållanden)

Visst är det skillnad när man bygger stora byggnader som jag vanligvis sysslar med än när man bara bygger en garageplatta. Känner man för att behöva gjuta om plattan om 10-15 år så fungerar ditt recept säkert alldeles utmärkt, men jag är yrkesskadad nog att alltid räkna på L50 och då är det vct 0.40 som gäller för en garageplatta enligt betonghandbok material. Jag utgår från att du har den som betongarbetare så du kan ju titta på sidan 1074 och se vad där står om garageplattor inomhus.

Jag har full förståelse för om du inte vill tvinga på kunderna för dyr betong för då kommer de att gå till någon annan. Men faktum kvarstår att kvaliteten på plattan blir sämre. Sen om man som kund bryr sig om det eller inte, ja det är väl upp till var och en antar jag

• Älska
Silversnicker
  • Laddar…
Tyresö
Om man bara ska anlägga en helt vanlig garageplatta, behöver man inte göra det till ett så stort projekt att Danny Forester på Discovery ska komma dit och vara exalterad framför kameran när han och hans kamerateam gör en dokumentärfilm som ska sändas i hela världen.....

Tyresö skrev:
Om man bara ska anlägga en helt vanlig garageplatta, behöver man inte göra det till ett så stort projekt att Danny Forester på Discovery ska komma dit och vara exalterad framför kameran när han och hans kamerateam gör en dokumentärfilm som ska sändas i hela världen.....
Nä, man behöver inte göra mer än att gå in i rätt standarddokument, läsa ut att VCT skall vara 0,40 eller lägre och sen beställa betongen, svårare än så är det inte....Jag begriper inte varför du har så svårt att acceptera att det som står i SS-EN 206-1 och SS-EN 130703 faktiskt är de normer som gäller inte inte vad du personligen anser vara rätt.

Tyresö
Du är helt otrolig. Nu borde alla på forumet ha insett alla dina otroliga teoretiska kunskaper, eller finns det ytterligare någon bokstav eller sifferkombination som du kan glänsa med?

Ringer man en betongstation och beställer betong som ska vara anpassad till en garageplatta, så ligger vct-talet på 0,50 eller ännu högre och det gäller även villaplattor, stödmurar, fundament mm. Däremot rekomenderas ett lågt vct-värde (0,38 eller helst ännu lägre) om det ska gjutas golv i våtutrymme, som ska fuktspärras.

Det är så verkligheten ser ut och det är så hela Stockholms stad är uppbyggt oavsett vad det står skrivet i dina paragrafer.

• Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.