Hej,
Jag har ett 70-talshus med inredd källare. Ventilationssystemet består av mekanisk frånluft, där vissa rör även går ner i källaren. På entréplanet finns tilluftsventiler med plaströr som har uppdaterats med filter. I källaren finns däremot bara fyrkantiga hål genom väggarna, inga rör eller möjlighet att sätta in filter. Det leder till att det lätt samlas smuts runt ventilationen i källarplanet. Man märker också en tydlig skillnad i luftkvalitet mellan källaren och entréplanet, till exempel letar sig röklukt utifrån snabbt in i källaren, medan man oftast inte känner av den på entréplanet.
Så frågan är hur man moderniserar dessa tilluftsventiler. Man behöver gjuta in ett plaströr med viss lutning, men hur gör man det på smidigast sätt? Måste hela utrymmet runt röret fyllas med cement, eller räcker det att bara fixera ändarna? Och vilken typ av bruk bör man använda, kornstorlek?
Jag har ett 70-talshus med inredd källare. Ventilationssystemet består av mekanisk frånluft, där vissa rör även går ner i källaren. På entréplanet finns tilluftsventiler med plaströr som har uppdaterats med filter. I källaren finns däremot bara fyrkantiga hål genom väggarna, inga rör eller möjlighet att sätta in filter. Det leder till att det lätt samlas smuts runt ventilationen i källarplanet. Man märker också en tydlig skillnad i luftkvalitet mellan källaren och entréplanet, till exempel letar sig röklukt utifrån snabbt in i källaren, medan man oftast inte känner av den på entréplanet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så frågan är hur man moderniserar dessa tilluftsventiler. Man behöver gjuta in ett plaströr med viss lutning, men hur gör man det på smidigast sätt? Måste hela utrymmet runt röret fyllas med cement, eller räcker det att bara fixera ändarna? Och vilken typ av bruk bör man använda, kornstorlek?
Tack! Har jobbat lite med fogskum tidigare och förstått att ångorna inte är särskilt hälsosamma, så det är viktigt att ha ordentligt skydd, till exempel en mask med P3-filter och ABEK. Det är också i princip omöjligt att få bort om man spiller. Senaste gången jag använde det var vid en källardörr, där det blev lite panik efter ett spill. Jobbet innan, där jag fyllde ut runt ett AC-rör i väggen, gick däremot lättare. Det gäller att veta hur mycket det växer ut och ha skydd på ytor som inte får bli kontaminerade.
I det här fallet är jag osäker, men jag kan tänka mig att det kan bli lite knepigt att fixera röret i rätt riktning och position. Det kanske är bättre att trycka in mineralull istället, som visserligen också kräver ps, men inte i lika omfattande. Det kommer sannolikt ändå vara putsen på insida och utsida som huvudsakligen håller röret på plats.
Vad hade du valt?
I det här fallet är jag osäker, men jag kan tänka mig att det kan bli lite knepigt att fixera röret i rätt riktning och position. Det kanske är bättre att trycka in mineralull istället, som visserligen också kräver ps, men inte i lika omfattande. Det kommer sannolikt ändå vara putsen på insida och utsida som huvudsakligen håller röret på plats.
Vad hade du valt?
Gjorde precis denna övningen för nån vecka sen, precis som föregående kommentar var inne på så nyttja jag fogskum för att fixera plaströret, sen valde jag nån putsbruk (hade hemma sen tidigare). Gjorde dock det momentet enbart på insidan hittils.
Det finns miljövänligare fogskum, eller iallafall fogskum utan så värst många farotrianglar. Använde nedanstående för ett tag sedan och det funkade bra, kom ihåg att hålla burken uppochner. Dyrare än vanligt skum men kanske kan vara okej om du inte behöver så stora mängder.I Ironside skrev:Tack! Har jobbat lite med fogskum tidigare och förstått att ångorna inte är särskilt hälsosamma, så det är viktigt att ha ordentligt skydd, till exempel en mask med P3-filter och ABEK. Det är också i princip omöjligt att få bort om man spiller. Senaste gången jag använde det var vid en källardörr, där det blev lite panik efter ett spill. Jobbet innan, där jag fyllde ut runt ett AC-rör i väggen, gick däremot lättare. Det gäller att veta hur mycket det växer ut och ha skydd på ytor som inte får bli kontaminerade.
Vad hade du valt?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/hybridskum-024209/
Oj, det var rejält mycket dyrare, "vanligt" fogskum från SIKA verkar annars kosta runt 130 kr för 750 ml medan hybrid skummet kostar 200 kr för 500 ml.L Laurentiusson skrev:
På tal om det, hur mycket kan tänkas behövas om man kör standard rör?
Jag skruva provisoriskt dit en plywood-bit med runt hål för plaströret. När fogskummet hade expanderat så skruvade jag ned det.I Ironside skrev:
Tyvärr dåligt med bilder under arbetets gång. :-/
@Ironside. Vet inte om det hjälper men hittade en bild ifrån arbetet, bilden togs för att visa att jag tog lite väl mycket fogskum. 
Så plywood-en är för att fixera i ytterkanten, sen pallade jag upp röret lite längre in med lite betongkross. När väl fogskummet härdat klart satt allt på plats.
Såhär i efterhand skulle jag tagit lite skum i flera omgångar, men lätt att vara efterflok. Jag karvade bort överflödigt fogskum och putsade sen med putsbruk som jag hade liggandes hemma sen tidigare projekt.
90-graders böjen är pga krockande vattenrör som inte syns i bild. Vet inte hur de tänkte riktigt här när huset byggdes på 70-talet.. Allt skall sedan byggas in en gipslåda så utseendet för just detta moment hade väldigt låg prio.
Kommer antangligen ge mig på fler utav dessa ventiler senare iår. Tidigare satt det alltså här tallriksventiler precis som du har på dina bilder.
Så plywood-en är för att fixera i ytterkanten, sen pallade jag upp röret lite längre in med lite betongkross. När väl fogskummet härdat klart satt allt på plats.
Såhär i efterhand skulle jag tagit lite skum i flera omgångar, men lätt att vara efterflok. Jag karvade bort överflödigt fogskum och putsade sen med putsbruk som jag hade liggandes hemma sen tidigare projekt.
90-graders böjen är pga krockande vattenrör som inte syns i bild. Vet inte hur de tänkte riktigt här när huset byggdes på 70-talet.. Allt skall sedan byggas in en gipslåda så utseendet för just detta moment hade väldigt låg prio.
Kommer antangligen ge mig på fler utav dessa ventiler senare iår. Tidigare satt det alltså här tallriksventiler precis som du har på dina bilder.
Logga in
Skapa konto
Hehe ja du gav mig själv lite energi att fortsätta nu, allt arbete stannade upp pga värmen och andra ursäkterI Ironside skrev:
Får gärna posta bilder på resultatet sen!
Har börjat titta närmare på detta jobb, problemet är att lutningen är helt fel så arbetsflödet kommer behöva se ut något i stil med detta:
lternativet till detta är att sätta igen hålet och borra ett nytt bredvid, det är klart mycket enklare. Den gamla ventilen kan då fyllas i med cement vilket inte borde vara alltför komplicerat. Problemet är möjligen att den nya ventilen kommer hamna ganska nära den gamla och det kan finnas viss risk för sprickbildning, skulle jag tro. Svårt att veta hur många cm ventilen behöver flyttas utan att riskera något.
- Hugg ut gallret på utsidan
- Hugg ut i botten så att röret får rätt lutning, detta kommer innebära att hålet på utsidan blir mer rektangulärt än fyrkantigt
- Sätt träskiva på insidan och fixera ventilationsröret på någoti vis i denna, kanske helt enkelt montera hela innerdelen inkl den del som håller röret.
- Spruta in fogskum, gärna utan isocyanater eller försöka få in cement.
- Låt härda
- Sitt dit ytterdel
- Lägga på puts på både insida och utsida
- Måla
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
lternativet till detta är att sätta igen hålet och borra ett nytt bredvid, det är klart mycket enklare. Den gamla ventilen kan då fyllas i med cement vilket inte borde vara alltför komplicerat. Problemet är möjligen att den nya ventilen kommer hamna ganska nära den gamla och det kan finnas viss risk för sprickbildning, skulle jag tro. Svårt att veta hur många cm ventilen behöver flyttas utan att riskera något.
Egentligen, varför ska man sätta in ett plaströr? Varför inte bara byta innerdel med filter? Eller om man nu tvunget ska ha rör, varför inte bara montera innerdelen och sätta fast röret i den utan att gjuta fast det med bruk eller fogskum? Huset har ju alltid haft denna gången, och även om den lutar lite åt fel håll så har det aldrig varit något problem.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta bärlina. Liggande regel mellan betong och bjälklag?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Gjuta stödmur, hur fästa armeringsdistanser i vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan det finnas asbest i detta ventilationsrör till gammal köksfläkt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilationsrör - ordning isolering/plast
Ventilation -
Hur förlänga ventilationsrör vid byte av innertak?
Ventilation