Vi håller på att byta ut ett tidigare vävspänt tak i vårt hus från 1969 till glespanel + gips. Det mesta går fint – men nu har vi stött på ett hinder som gett mig lite ventilationsångest:

Det finns ett tilluftsdon i rummet, kopplat till FTX-system. Jag har aldrig jobbat med ventilation tidigare, så både kunskap och självförtroende är lågt. Men jag är envis och vill gärna lära mig!

Läget just nu:

Den gamla ventilramen (kallas det så?) slutar i höjd med glespanelen. Det fattas alltså ~12 mm upp till färdigt tak.
Tilluftsdon monterat i ett glespaneltak med exponerat spirorör, del av renovering av ett gammalt vävspänt tak i ett hus från 1969.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Donet är dessutom kantstött och fult, så jag vill gärna byta ut det helt.
Ventildon installerat i tak med glespanel, i renoveringsfas. Donets kant ser skadad ut, fäst i spirorör. Bakgrund av träpanel och reglar.
Skapa konto

Ramen verkar sitta fast i spiroröret (plåtrör?) med nitar.
Ventilationsöppning i taket med synligt spirorör och nitfästen, omgiven av träribbor i ett utrymme under renovering.
Skapa konto

Rörets diameter verkar vara 100mm.

Min tanke hittills:
  1. Borra ur nitarna och ta bort ramen.
  2. Köpa en muff som passar i röret.
  3. Kanske trycka in en kort bit spirorör i muffen för att bygga ut det till rätt nivå?
  4. Märka ut rätt höjd.
  5. Kapa muffen med rör
  6. Trycka upp ett nytt don, typ detta: Fresh TFP100

Ni hör ju, helt clueless. Hjälp mig styra upp tankegången här och tala om för mig vad jag behöver göra :)

Inser att jag förmodligen får anlita en firma för mätning och injustering när allt detta är klart. Är det bara att slänga in handduken och anlita dom redan nu?

Tack på förhand för goda råd!

M mrngcoffee skrev:
Vi håller på att byta ut ett tidigare vävspänt tak i vårt hus från 1969 till glespanel + gips. Det mesta går fint – men nu har vi stött på ett hinder som gett mig lite ventilationsångest:

Det finns ett tilluftsdon i rummet, kopplat till FTX-system. Jag har aldrig jobbat med ventilation tidigare, så både kunskap och självförtroende är lågt. Men jag är envis och vill gärna lära mig!

Läget just nu:

Den gamla ventilramen (kallas det så?) slutar i höjd med glespanelen. Det fattas alltså ~12 mm upp till färdigt tak.
[bild]
Donet är dessutom kantstött och fult, så jag vill gärna byta ut det helt.
[bild]
Ramen verkar sitta fast i spiroröret (plåtrör?) med nitar.
[bild]
Rörets diameter verkar vara 100mm.

Min tanke hittills:
  1. Borra ur nitarna och ta bort ramen.
  2. Köpa en muff som passar i röret.
  3. Kanske trycka in en kort bit spirorör i muffen för att bygga ut det till rätt nivå?
  4. Märka ut rätt höjd.
  5. Kapa muffen med rör
  6. Trycka upp ett nytt don, typ detta: Fresh TFP100

Ni hör ju, helt clueless. Hjälp mig styra upp tankegången här och tala om för mig vad jag behöver göra :)

Inser att jag förmodligen får anlita en firma för mätning och injustering när allt detta är klart. Är det bara att slänga in handduken och anlita dom redan nu?

Tack på förhand för goda råd!
Brukar använda en kapad nippel

En metallisk kapad nippel med rilla och gummipackning, använd i olika rörsystem och VVS-installationer.

• Gilla
mrngcoffee
  • Laddar…
Svårt och se om gummipackningen ligger på utsida eller insida
annars är det en mufff som gäller

Muff i metall för rörkoppling, utan synlig gummipackning.
Skapa konto

Gissningsvis saknas gummipackning, men det existerande ventilfästet sitter instucket och nitat i röret.

Att kapa en nippel låter som en rimlig taktik, men är inte risken då att det får fel diameter när man sen ska installera donet?

Don brukar ha en god marginal

• Gilla
mrngcoffee
  • Laddar…
Lite återkoppling!

Köpte en nippel på byggmax.
Borrade ur gamla fästena och tog loss gamla ventilfästet.

Satte dit nippeln, ritade i linje med gips. Kapade med dremel. Satte lite silvertejp för att undvika vassa kanter.

Funkade toppenbra, tack för hjälpen!

• Nippel monterad i tak mot gipsvägg, omgiven av silvertejp för att skydda mot vassa kanter, i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Hål i gipstak med installerad nippel, omgiven av silvertejp för att förhindra vassa kanter. Verktygsspår synliga runt kanterna.
    Skapa konto
  • Ventilfäste monterat i tak med ny nippel efter renovering. Silvertejp används för att skydda mot vassa kanter.
    Skapa konto
  • Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.