Vi håller på att byta ut ett tidigare vävspänt tak i vårt hus från 1969 till glespanel + gips. Det mesta går fint – men nu har vi stött på ett hinder som gett mig lite ventilationsångest:
Det finns ett tilluftsdon i rummet, kopplat till FTX-system. Jag har aldrig jobbat med ventilation tidigare, så både kunskap och självförtroende är lågt. Men jag är envis och vill gärna lära mig!
Läget just nu:
Den gamla ventilramen (kallas det så?) slutar i höjd med glespanelen. Det fattas alltså ~12 mm upp till färdigt tak.
Donet är dessutom kantstött och fult, så jag vill gärna byta ut det helt.
Ramen verkar sitta fast i spiroröret (plåtrör?) med nitar.
Rörets diameter verkar vara 100mm.
Min tanke hittills:
Ni hör ju, helt clueless. Hjälp mig styra upp tankegången här och tala om för mig vad jag behöver göra
Inser att jag förmodligen får anlita en firma för mätning och injustering när allt detta är klart. Är det bara att slänga in handduken och anlita dom redan nu?
Tack på förhand för goda råd!
Det finns ett tilluftsdon i rummet, kopplat till FTX-system. Jag har aldrig jobbat med ventilation tidigare, så både kunskap och självförtroende är lågt. Men jag är envis och vill gärna lära mig!
Läget just nu:
Den gamla ventilramen (kallas det så?) slutar i höjd med glespanelen. Det fattas alltså ~12 mm upp till färdigt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min tanke hittills:
- Borra ur nitarna och ta bort ramen.
- Köpa en muff som passar i röret.
- Kanske trycka in en kort bit spirorör i muffen för att bygga ut det till rätt nivå?
- Märka ut rätt höjd.
- Kapa muffen med rör
- Trycka upp ett nytt don, typ detta: Fresh TFP100
Ni hör ju, helt clueless. Hjälp mig styra upp tankegången här och tala om för mig vad jag behöver göra
Inser att jag förmodligen får anlita en firma för mätning och injustering när allt detta är klart. Är det bara att slänga in handduken och anlita dom redan nu?
Brukar använda en kapad nippelM mrngcoffee skrev:Vi håller på att byta ut ett tidigare vävspänt tak i vårt hus från 1969 till glespanel + gips. Det mesta går fint – men nu har vi stött på ett hinder som gett mig lite ventilationsångest:
Läget just nu:
[bild]
[bild]
[bild]
Min tanke hittills:
- Borra ur nitarna och ta bort ramen.
- Köpa en muff som passar i röret.
- Kanske trycka in en kort bit spirorör i muffen för att bygga ut det till rätt nivå?
- Märka ut rätt höjd.
- Kapa muffen med rör
- Trycka upp ett nytt don, typ detta: Fresh TFP100
12mm är för lite för att använda nippel + muff.
Klipp av rörstumpen mot brädtaket och limma dit en skjutmuff i rätt nivå.
https://www.luftbutiken.se/nippel-muff/3707-langmuff-stl-125-langd-200mm.html
Klipp av rörstumpen mot brädtaket och limma dit en skjutmuff i rätt nivå.
https://www.luftbutiken.se/nippel-muff/3707-langmuff-stl-125-langd-200mm.html
Gissningsvis saknas gummipackning, men det existerande ventilfästet sitter instucket och nitat i röret.
Att kapa en nippel låter som en rimlig taktik, men är inte risken då att det får fel diameter när man sen ska installera donet?
Att kapa en nippel låter som en rimlig taktik, men är inte risken då att det får fel diameter när man sen ska installera donet?
Lite återkoppling!
Köpte en nippel på byggmax.
Borrade ur gamla fästena och tog loss gamla ventilfästet.
Satte dit nippeln, ritade i linje med gips. Kapade med dremel. Satte lite silvertejp för att undvika vassa kanter.
Funkade toppenbra, tack för hjälpen!
Köpte en nippel på byggmax.
Borrade ur gamla fästena och tog loss gamla ventilfästet.
Satte dit nippeln, ritade i linje med gips. Kapade med dremel. Satte lite silvertejp för att undvika vassa kanter.
Funkade toppenbra, tack för hjälpen!
Klicka här för att svara