Har fått en lite unken doft i skåp efter att byggarna satt in nytt kök. Under skåpen går inluft till braskaminen. Bilderna nedan visar hur det såg ut innan dvs det är in-rör, isolering och sedan plast.

När jag tar upp nu och kikar så är det in-rör, plast, isolering dvs man har bytt plats på isolering och plast. När jag tog bort isoleringen som låg ovanpå plasten nu så doftar lite "jordkällare". Ser ingen påväxt, fukt, röta osv utan endast unken doft.

Kan detta vara orsaken till att det blir unken doft nu och inte tidigare? Båda bilderna visar tidigare konstruktion.

• Isolering och plast i skåp under byggprojekt, med plasten ovanpå isoleringen som kan orsaka unken doft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på träpanel med genomskinlig plast och isolering under, i ett kök före ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju dumt att ha plasten innerst. Den ska ju hindra fuktig luft från att vandra genom isolering och nå det kalla röret. Om plasten ligger mot röret är ju plasten lika kall och du får kondensen där.

Plasten bör vara ytterst!

• Gilla
Bricco
  • Laddar…
Ja så var det i originalköket. Rör, isolering, plast. Röret tar in utomhusluft till kaminen när den används (ftx-hus) och ligger i golv i köket som möter husets inomhustemperatur.

Då är utmaningen hur man ska göra om detta så det blir rör, isolering, plast som det var tidigare då det är ca 10cm höjd och röret ligger längst in mot vägg.

Några kreativa good enough lösningar? 🙂

Det du behöver åstadkomma är att varm fuktig inomhusluft inte kan röra sig fritt in till den kalla ytan på röret. Ligger allt inbyggt och omöjligt att få ut så får man väl lägga på ett lager plast utanför som kapslar in isoleringen. Går det att få loss hade jag köpt något ordentligt och dragit över röret. Något i stil med detta:

https://ventilation.se/sv/products/isolerstrumpa-100x50mm-3m

• Gilla
Bricco
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.