Hej, har levt med gipsgolv i 1år och nu är de dags att lägga in furugolv (plank).
Har en huvudfråga samt en bonusfråga 😁
Bakgrund:
Har velat till o från ifall vi ska lägga parkett eller plankgolv, samt blev informerade om att man kunde limma parkett direkt på gips. Efter lite research har vi backat på den punkten så valde vi tillslut ett furugolv.
Vi tänkte dock limma ihop det och lägga det flytande i rummet (22kvm med vattenburen golvvärme). Med facit i hand skulle vi kanske lagt en spånskiva istället för gipset så vi kunde spikat / skruvat plankorna men nu är det som det är
Till min fråga :
Vad ska jag gjuta med för att jämna ut nivåskillnader från klacken till kakelugnen? Snickarna lämnade en viss mån här (ca 3-4mm)för att kunna jämna av mot övriga golvet.
Flytspackel? Puts? Murbruk?
Bonus: hade ni vågat limma ihop plankgolv o lägga det flytande på gipset?
Har en huvudfråga samt en bonusfråga 😁
Bakgrund:
Har velat till o från ifall vi ska lägga parkett eller plankgolv, samt blev informerade om att man kunde limma parkett direkt på gips. Efter lite research har vi backat på den punkten så valde vi tillslut ett furugolv.
Vi tänkte dock limma ihop det och lägga det flytande i rummet (22kvm med vattenburen golvvärme). Med facit i hand skulle vi kanske lagt en spånskiva istället för gipset så vi kunde spikat / skruvat plankorna men nu är det som det är
Till min fråga :
Vad ska jag gjuta med för att jämna ut nivåskillnader från klacken till kakelugnen? Snickarna lämnade en viss mån här (ca 3-4mm)för att kunna jämna av mot övriga golvet.
Flytspackel? Puts? Murbruk?
Bonus: hade ni vågat limma ihop plankgolv o lägga det flytande på gipset?
För intresserade:
La flytspackel runt kakelugnen, blev väldigt jämnt och bra.
Limmade ihop spontat trägolv och la det flytande, vi får se hur det är om några år
.
Behandlat med osmo hårdvaxolja med vittpigment, 2 lager.
Total kostnad för allt: 7500kr + arbete. (26kvm)
La flytspackel runt kakelugnen, blev väldigt jämnt och bra.
Limmade ihop spontat trägolv och la det flytande, vi får se hur det är om några år
Behandlat med osmo hårdvaxolja med vittpigment, 2 lager.
Total kostnad för allt: 7500kr + arbete. (26kvm)
Klicka här för att svara