hej , håller på att bygga om badrummer efter vatten skada. och har lite funderingar ,

skall jag börja med att lägga gips på golvet eller mot väggen, och samma fråga med kakel och klinkers, vilket skall man börja med, golv eller vägg?

mvh
Jocke

Gipset spelar nog ingen större roll..

Dock kan det ju vara bra om det skulle hända något igen om man kan komma åt Golvet igen..  Sen är det väll smartare o sätta väggarna först så man inte skadar gipset på golvet..

Jag gipsade först väggarna (blir en hel del smulor o damm på golvet).. Sedan limade jag fast golvet satte i några skruv så att golvet verkligen sög fast i limet.

Börja lika så med Kaklet, börja med väggarna.. & tätsiktet på golvet kan du ju vänta med tills väggarna är klara (smeta på tätsiket en bit ut på golvet men inte hela).. Tänk om du tappar nån Kakel  ruta på golvet o det blir hål/går sönder nån platta.. inte kul..  Sen är det rätt så grisigt har jag förstått att kakla, en del massa ramlar ju ner på golvet.. inte kul om det ligger klinkers där redan..

Tänk på bara att längst ner mellan Vägg o golv ska Klinkersen in under kaklet.. så när du kaklar lämna en liten lucka för klinkersen..

Personligen så tycker jag att det är enklare att lägga golvet först. Med samma tankesätt som jag har när jag spikar dit golvlister.

Då slipper man mäta och skära golvskivorna lite mindre nogrannt. Teoretiskt så har man ju då 12-26mm marginal till väggippset.
När man då sätter dit väggipsen så ställer man den mot golvet och får minimal glipa, beroende på golvets lutning. Eventuell springa i taket försvinner lite magiskt bakom någon gammal, ev ny, taklist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.