Hej!
Vi har ett hus byggt 1917 med tegelfasad beklätt med grov spritputs.
Inne har vi vad jag uppfattat som kloasongväggar (vertikala träreglar beklädda med kalkputs på vass, på några delar armerat med hönsnät)). Även taket verkar vara i samma bruk under det reglade innertak vi tog bort. All tapetsering är avlägsnad samt utanpåliggande el. Putsen har hållit ihop väl (se bild för översikt av tak och vägg).
Vi planerar:
1. Dra el inne i väggarna. Rekommenderar ni att dra det i befintliga väggar eller måste man regla upp och sätta gips?
2. Vi skulle vilja sätta gipsskivor (alt. OBS) för en slät och enkelarbetad innervägg. Kan man fästa dessa i underliggande kloasongväggar eller rekommenderar ni att man behöver regla för detta? Fuktspärr?
Tacksam för tankar och erfarenheter!