Hej!

Vi har ett hus byggt 1917 med tegelfasad beklätt med grov spritputs.

Inne har vi vad jag uppfattat som kloasongväggar (vertikala träreglar beklädda med kalkputs på vass, på några delar armerat med hönsnät)). Även taket verkar vara i samma bruk under det reglade innertak vi tog bort. All tapetsering är avlägsnad samt utanpåliggande el. Putsen har hållit ihop väl (se bild för översikt av tak och vägg).

Vi planerar:

1. Dra el inne i väggarna. Rekommenderar ni att dra det i befintliga väggar eller måste man regla upp och sätta gips?

2. Vi skulle vilja sätta gipsskivor (alt. OBS) för en slät och enkelarbetad innervägg. Kan man fästa dessa i underliggande kloasongväggar eller rekommenderar ni att man behöver regla för detta? Fuktspärr?

Tacksam för tankar och erfarenheter!
 
  • Rum med avskalade innerväggar och tak, där kalkputs över vertikala reglar syns. Fönster i nedre hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej fick du några svar på detta. Står inför samma fråga. Mvh
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.