Ska lägga trall på balkongen imorgon och har inte mycket marginal på höjden innan balkongdörren tar i. Jag har bara drygt 38mm att spela på totalt. Så jag tänkte 22mm tryckt trall och så snor jag några såna tryckta tunna strö som de har på byggvaruhusen mellan sitt virke, för att skruva i. De är ju bara 8-9 mm men jag tänker att det räcker?

Några andra bra förslag så här sista minuten?

Andreas266 Andreas266 skrev:
Ska lägga trall på balkongen imorgon och har inte mycket marginal på höjden innan balkongdörren tar i. Jag har bara drygt 38mm att spela på totalt. Så jag tänkte 22mm tryckt trall och så snor jag några såna tryckta tunna strö som de har på byggvaruhusen mellan sitt virke, för att skruva i. De är ju bara 8-9 mm men jag tänker att det räcker?

Några andra bra förslag så här sista minuten?
Har för mig att de är 6mm. Snodde såna för att hålla ihop vindskivor när jag inte ville att det skulle bygga för mycket utåt.

Antar att du ska använda dem för att hålla ihop trallen? Det är ju rätt skrangliga i kvalitet. Inte helt lätt att dra ihop utan att de spricker. Tror jag använde korta tunna spik i stor mängd

10 mm var de jag plockade senast. Om det bara handlar om att hålla trallen på plats så funkar det. Trallbrädor har en tendens att slå sig och bli som propellrar om de inte sitter fast ordentligt. Det borde räcka med strö… spikband är ett annat förslag, men säkert ännu sämre ur vridsynpunkt.

• Gilla
Andreas266
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Har för mig att de är 6mm. Snodde såna för att hålla ihop vindskivor när jag inte ville att det skulle bygga för mycket utåt.

Antar att du ska använda dem för att hålla ihop trallen? Det är ju rätt skrangliga i kvalitet. Inte helt lätt att dra ihop utan att de spricker. Tror jag använde korta tunna spik i stor mängd
Ja, enbart för att hålla ihop trallen.

7ender 7ender skrev:
Blir svårt att få skruven att fästa i så tunna strö. Kan såna där lösa trallrutor man kan fästa ihop vara ett alternativ?

Typ:
[länk]
Det låg ett liknande, 3 år gammalt från Rusta, när jag flyttade in. Allt har spruckit och trillade isär vilket är anledningen till att jag byter. Dessutom tycker jag att de är ganska fula.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Den här bygger 28mm.

[länk]

/Höghus
Hälften av trallen är redan inköpt. Och jag vill gärna ha hela längder utan skarvar. Bra förslag annars!

Nästa fråga blir ju skruv. 22mm trall plus 10mm "reglar". Ska jag köra på 25mm skruv eller 30?

K
Hälften av trallen är redan inköpt. Och jag vill gärna ha hela längder utan skarvar. Bra förslag annars!

Nästa fråga blir ju skruv. 22mm trall plus 10mm "reglar". Ska jag köra på 25mm skruv eller 30?
Skruv som går in 3-4mm i underliggande strö kommer inte ge särskilt mycket fäste.. Så 30 är att föredra. Kanske i kombo med lim?

Tänker att man från dra ihop det från undersidan och lägga på plats när det sitter ihop. Håller med om att det är svårt att få ihop uppifrån

Har du tillgång till en klyvsåg kan du tillverka reglar i valfri storlek. Funkar kanske med cirkelsåg också.
Du kan använda för långa skruv om du vinklar lite och skruvar in dem djupt.Lite provmontering och skruvar med liten skalle krävs nog.

/Höghus

• Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Klart! Det blev...godkänt. Stora nackdelen med att ha såna tunna och rangliga "reglar" är att trallen inte riktigt drar fast sig, neråt. Ut mot kanterna upplever jag att golvet klankar till när jag ställer mig på det för att det inte riktigt ligger tryckt och stumt mot balkongen. Det svävar lite.

K
Ja hela konstruktionen är oerhört känslig för hur trallen rör sig. Om balkongen inte är inglasad utan kan få regn och snö på sig är risken att det slagit sig rejält efter någon säsong

Så kan det vara och det är helt ok. Det är betydligt snyggare än såna färdiga ikearutor och kostade dessutom mindre. Och är skönare att gå på.
Det blev dessutom betydligt bättre med möbler på så jag är klart nöjd!

Balkongen är inte inglasad men jag bor i Göteborg och här regnar det aldrig!

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
RoTe
Själv har jag IKEAs "trallrutor" av plast och dom ser fortfarande ut som nya efter ca åtta år. Tycker personligen inte att trall passar in i vår moderna kåk och med allt bök när det gäller bygghöjd så blev valet självklart för mig. Alla former av trallrutor med äkta trä ska man dock hålla sig borta från, varenda granne som lagt dylikt har ångrat sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.