811 läst ·
14 svar
811 läst
14 svar
Tryckt trall på balkong. Strö under?
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Ska lägga trall på balkongen imorgon och har inte mycket marginal på höjden innan balkongdörren tar i. Jag har bara drygt 38mm att spela på totalt. Så jag tänkte 22mm tryckt trall och så snor jag några såna tryckta tunna strö som de har på byggvaruhusen mellan sitt virke, för att skruva i. De är ju bara 8-9 mm men jag tänker att det räcker?
Några andra bra förslag så här sista minuten?
Har för mig att de är 6mm. Snodde såna för att hålla ihop vindskivor när jag inte ville att det skulle bygga för mycket utåt.Andreas266 skrev:
Ska lägga trall på balkongen imorgon och har inte mycket marginal på höjden innan balkongdörren tar i. Jag har bara drygt 38mm att spela på totalt. Så jag tänkte 22mm tryckt trall och så snor jag några såna tryckta tunna strö som de har på byggvaruhusen mellan sitt virke, för att skruva i. De är ju bara 8-9 mm men jag tänker att det räcker?
Antar att du ska använda dem för att hålla ihop trallen? Det är ju rätt skrangliga i kvalitet. Inte helt lätt att dra ihop utan att de spricker. Tror jag använde korta tunna spik i stor mängd
Blir svårt att få skruven att fästa i så tunna strö. Kan såna där lösa trallrutor man kan fästa ihop vara ett alternativ?
Typ:
https://www.ikea.com/se/sv/p/runnen...MI46Tc14GpjwMVKVSRBR3grS4lEAQYASABEgKw8PD_BwE
Typ:
https://www.ikea.com/se/sv/p/runnen...MI46Tc14GpjwMVKVSRBR3grS4lEAQYASABEgKw8PD_BwE
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
10 mm var de jag plockade senast. Om det bara handlar om att hålla trallen på plats så funkar det. Trallbrädor har en tendens att slå sig och bli som propellrar om de inte sitter fast ordentligt. Det borde räcka med strö… spikband är ett annat förslag, men säkert ännu sämre ur vridsynpunkt.
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Ja, enbart för att hålla ihop trallen.P Perplexus skrev:Har för mig att de är 6mm. Snodde såna för att hålla ihop vindskivor när jag inte ville att det skulle bygga för mycket utåt.
Antar att du ska använda dem för att hålla ihop trallen? Det är ju rätt skrangliga i kvalitet. Inte helt lätt att dra ihop utan att de spricker. Tror jag använde korta tunna spik i stor mängd
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Det låg ett liknande, 3 år gammalt från Rusta, när jag flyttade in. Allt har spruckit och trillade isär vilket är anledningen till att jag byter. Dessutom tycker jag att de är ganska fula.7ender skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Skruv som går in 3-4mm i underliggande strö kommer inte ge särskilt mycket fäste.. Så 30 är att föredra. Kanske i kombo med lim?Andreas266 skrev:
Har du tillgång till en klyvsåg kan du tillverka reglar i valfri storlek. Funkar kanske med cirkelsåg också.Andreas266 skrev:
Du kan använda för långa skruv om du vinklar lite och skruvar in dem djupt.Lite provmontering och skruvar med liten skalle krävs nog.
/Höghus
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Klart! Det blev...godkänt. Stora nackdelen med att ha såna tunna och rangliga "reglar" är att trallen inte riktigt drar fast sig, neråt. Ut mot kanterna upplever jag att golvet klankar till när jag ställer mig på det för att det inte riktigt ligger tryckt och stumt mot balkongen. Det svävar lite.
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Så kan det vara och det är helt ok. Det är betydligt snyggare än såna färdiga ikearutor och kostade dessutom mindre. Och är skönare att gå på.
Det blev dessutom betydligt bättre med möbler på så jag är klart nöjd!
Balkongen är inte inglasad men jag bor i Göteborg och här regnar det aldrig!
Det blev dessutom betydligt bättre med möbler på så jag är klart nöjd!
Balkongen är inte inglasad men jag bor i Göteborg och här regnar det aldrig!
Själv har jag IKEAs "trallrutor" av plast och dom ser fortfarande ut som nya efter ca åtta år. Tycker personligen inte att trall passar in i vår moderna kåk och med allt bök när det gäller bygghöjd så blev valet självklart för mig. Alla former av trallrutor med äkta trä ska man dock hålla sig borta från, varenda granne som lagt dylikt har ångrat sig.
Klicka här för att svara