S
S smurfen72 skrev:
På tak har man stö läkt för att vattnet som tränger igenom tex plåt skarvarna ska kunna rinna bort.
precis. dock finns även till tak en lösning med horisontella plåtreglar med hål i.
som skall ta bort användning av ströläkt. hur stor användning av plåten vet jag ej.

H hul skrev:
Nedan kommer utdrag från Resultat och Slutsatser ur forskningen för er som inte orkar läsa hela.
SBH: du anser fortfarande inte att du bygger fel, fuskbygger till och med när du fått svart på vitt att ditt sätt är felaktigt och forskning har visat detta

Det har visats att luftomsättning och konvektiv fukttransport i spalter påverkas av ett mycket stort antal faktorer. Huvudslutsatserna från arbetet är att:

•  konvektiv fukttransport och uttorkningsförlopp i spalter gynnas av en stor spaltbredd 25- 40 mm och vertikala läkt som inte tillför strömningsmotstånd

•  med horisontella, perforerade stålläkt reduceras den konvektiva fukttransporten jämfört med vertikala läkt, speciellt när spaltöppningarna inte begränsar strömningsarean

•  spalter med bredd < 10 mm har en starkt begränsad konvektiv fukttransportförmåga och uttorkningstider kan bli mycket långa

•  årstid, fasadkulör, fasadorientering, spalthöjd och detaljutformning vid spaltöppningarna är alla faktorer som har betydelse för storleken på möjlig konvektiv fukttransport
Fuktutbyte och konvektiv fukttransport
Med blöta materialytor mot spalten skiljer beräknat fuktutbyte [g/m2∙dygn] inom vida gränser. Liten spaltbredd, norrorientering, ljus fasadkulör och horisontella läkt påverkar fuktutbytet negativt. I denna uttorkningsfas gäller att fuktutbytet:

•  är cirka 30 gånger större vid 40 mm spaltbredd jämfört med 5 mm (söderorientering)

•  reduceras till en cirka en fjärdedel vid norrorientering istället för söderorientering

•  reduceras till en cirka en tredjedel om färgen är ljus istället för mörk (söderorientering)

•  reduceras till mindre än hälften med horisontella läkt istället för vertikala
    1. Luftomsättning över lång tid
      Den genomsnittliga luftomsättningen i experimentväggarnas spalter under perioden oktober till februari kunde uppskattas till:
      •  230-310 oms/h vid utförande med vertikala läkt

•  75-100 oms/h vid utförande med horisontella läkt Lindab

•  95-130 oms/h vid utförande med horisontella läkt Europrofil
Du skriver att luft ombytet reduceras till mindre än hälften men det är ju med gips på fasaden hur mycket reduceras luft ombytet med trä panel som är spårad på utsidan ?

R RoBo skrev:
Läs ordentligt ! extra distanser har jag skrivit. Klart det måste vara distanser annars funkar det inte.
Miss av mig trodde du skulle köra utan distanser och extra distanser var väl inte aktuellt eller vart skulle dom sitta.

H
S smurfen72 skrev:
Du skriver att luft ombytet reduceras till mindre än hälften men det är ju med gips på fasaden hur mycket reduceras luft ombytet med trä panel som är spårad på utsidan ?
De har jag inga siffror på.
Med de står tydligt i flera av studierna att horisontel läkt samt luftning via panel inte är tillräckligt.
Se mina tidigare inlägg

S smurfen72 skrev:
Miss av mig trodde du skulle köra utan distanser och extra distanser var väl inte aktuellt eller vart skulle dom sitta.
Kanske lite otydligt skrivet menade läkt eller distanser utanpå dom befintliga för att få en luftspalt. Svårt att skriva rätt ibland när man har klart för sig själv i huvudet hur tänket är.

S
H hul skrev:
Med de står tydligt i flera av studierna att horisontel läkt samt luftning via panel inte är tillräckligt.
Se mina tidigare inlägg
då frågar jag. varför ger exempelvis isover denna lösning?
varför gör dom inget exempel med korslagda spikregler?

H
SBH skrev:
då frågar jag. varför ger exempelvis isover denna lösning?
varför gör dom inget exempel med korslagda spikregler?
De kan inte jag svara på.
Men bara för att en leverantör lämnar en monteringsanvisning betyder de inte att de är korrekt.

Olika leverantörer lämnar ju ofta olika monteringsanvisngar. Ofta handlar de ju om pengar.

Finns ju tex vissa leverantörer som fortfarande förespråkar enstegstätade fasader

S
H hul skrev:
Men bara för att en leverantör lämnar en monteringsanvisning betyder de inte att de är korrekt.

Olika leverantörer lämnar ju ofta olika monteringsanvisngar. Ofta handlar de ju om pengar.

Finns ju tex vissa leverantörer som fortfarande förespråkar enstegstätade fasader
du menar lägger förslag på något som är skadligt mot panel och sin isoloering.

så du tycker att träpanel fasader skall byggas likvärdigt mot vad puts/tegel fasaderer byggs?

S
H hul skrev:

var sätter du plast och var sätter du vindspärr?

H
SBH skrev:
var sätter du plast och var sätter du vindspärr?
Va, vad var de för fråga?
Vad har de med saken att göra?

H hul skrev:
Se mina tidigare inlägg
Studierna verkar inte så seriöst utförda om dom tom jämför en spalt på 28-32 mm med en enstegs tätad fasad där fasaden ligger direkt i kontakt med underliggande material. Konstigt om ca halverat luft flöde gör så stor skillnad så det jämförs med enstegs tätad fasad.

H
S smurfen72 skrev:
Studierna verkar inte så seriöst utförda om dom tom jämför en spalt på 28-32 mm med en enstegs tätad fasad där fasaden ligger direkt i kontakt med underliggande material. Konstigt om ca halverat luft flöde gör så stor skillnad så det jämförs med enstegs tätad fasad.
Dom likställer de med det jag.
Och de stämmer. Får du inför mycket fukt i luftspalten så blir de ju inte längre en tvåstegstätad fasad utan snarare en enstegstätad.

Skillnaden är väl inte om fukten kommer in eller inte utan hur den försvinner. Enstegs tätad fasad är normalt inget problem om man bygger hus som man traditionellt gör.

H
S smurfen72 skrev:
Skillnaden är väl inte om fukten kommer in eller inte utan hur den försvinner. Enstegs tätad fasad är normalt inget problem om man bygger hus som man traditionellt gör.
Absolut, enstegstätad fasad är verkligen inget fel på i sig.
Utan den är väldigt känslig för när de väl går fel så blir konsekvenserna snabbt väldigt allvarliga

S
H hul skrev:
Va, vad var de för fråga?
Vad har de med saken att göra?
bara svara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.