3 828 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Ger fjärrvärme lägre eller högre energikostnad än
Jag har ställt en fråga som handlar om detta i en tråd som heter "Elpanna + FTX...". Jag tar gärna emot synpunkter där.
Efter diskussionen med Ekke i tråden Elpriset så ska jag fortsättningsvis försöka hålla mig till ämnet: fjärrvärme i detta fall.
Huruvida man har rörligt eller fast taxa för fjärrvärmen varierar. Jag har en bekant med fast pris (han övertog föregående ägares avtal eftersom lokala bolaget slutat med fastpris ;D). Han kan kräma på hur mycket han vill för måttliga 1000 kr/månad. Han funderar på att gräva ner värmeslingor i garageuppfarten. ;D
Efter diskussionen med Ekke i tråden Elpriset så ska jag fortsättningsvis försöka hålla mig till ämnet: fjärrvärme i detta fall.
Huruvida man har rörligt eller fast taxa för fjärrvärmen varierar. Jag har en bekant med fast pris (han övertog föregående ägares avtal eftersom lokala bolaget slutat med fastpris ;D). Han kan kräma på hur mycket han vill för måttliga 1000 kr/månad. Han funderar på att gräva ner värmeslingor i garageuppfarten. ;D
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ja visst,till en högre driftkostnad o oftast orenad t o f luft
o omöjligt att balansera systemet eller använda det som
v-utjämnare,ex att du har en kamin i ett rum med växlaren får du då varm luft i hela huset o du vet att den byts i hela huset på 2 timmar samt att den är kliniskt ren,Puhhh.
o omöjligt att balansera systemet eller använda det som
v-utjämnare,ex att du har en kamin i ett rum med växlaren får du då varm luft i hela huset o du vet att den byts i hela huset på 2 timmar samt att den är kliniskt ren,Puhhh.
Hittade en intressant artikel om ventilationsvärmeväxlare.
http://www.energimagasinet.com/em00/nr7_01/07_sol.asp
http://www.energimagasinet.com/em00/nr7_01/07_sol.asp
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden