Hej!
Vår golvvärme fungerar inte. Den var igång tidigare i veckan men nu är golvet kallt av oförklarliga anledningar. Och chatGPT är inte särkilt hjälpsam i frågan 🙄
Vi har alltså vattendriven golvvärme. I källaren är rören kokheta (som det ska va, väl?) men uppe i köket är de bara ljummen. Vi har tidigare i år satt in en ny pump också men vi får jobba med nåt gammalt system som de satte in förre oss.
Se bild. (Första bilden är från värmeväxlaren i källaren, om det heter så och jag tror allt borde vara i sin ordning där.) Någon som har nån aningen vad som kan vara felet? 😵💫🙏 mycket tacksam för alla gissningar och råd!
Vår golvvärme fungerar inte. Den var igång tidigare i veckan men nu är golvet kallt av oförklarliga anledningar. Och chatGPT är inte särkilt hjälpsam i frågan 🙄
Vi har alltså vattendriven golvvärme. I källaren är rören kokheta (som det ska va, väl?) men uppe i köket är de bara ljummen. Vi har tidigare i år satt in en ny pump också men vi får jobba med nåt gammalt system som de satte in förre oss.
Se bild. (Första bilden är från värmeväxlaren i källaren, om det heter så och jag tror allt borde vara i sin ordning där.) Någon som har nån aningen vad som kan vara felet? 😵💫🙏 mycket tacksam för alla gissningar och råd!
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Vad har du för utetemperatur?
Och innertemperatur?
Finns det ett värmebehov?
Ett vattenburet värmegolv är inte alltid varmt
Och innertemperatur?
Finns det ett värmebehov?
Ett vattenburet värmegolv är inte alltid varmt
Eftersom det är ca 40⁰ fram till golvvärmeshunten så är det inga problem med fjärrvärmecentralen, utan problemet i vid golvvärmeshunten/-pumpen.
Är cirkulationspumpen i/vid golvvärmeshunten igång?
Ser ut som att det sitter en strömbrytare snett under golvvärmeshunten.
Är cirkulationspumpen i/vid golvvärmeshunten igång?
Ser ut som att det sitter en strömbrytare snett under golvvärmeshunten.
Om du tittar på sista bilden så ser du att termometern visar närmare 40⁰, alltså är det värme fram till golvvärmeshunten, alltså finns det värmebehov för själva huset, det finns heller inga termostater som styr själva golvvärmen.plåtrickard skrev:
Tack för svar!
Ja, det finns ett värmebehov eftersom golvvärmen är i princip den som värmer hela huset (inget vi har valt, vi jobbar med det som kom med huset som sagt). Det är öppna ytor och bara två vanliga element som inte klarar av att värma rummen själva.
Precis det är en strömbrytare där. Som sagt fungerade värmen bara i lördags (3 dagar sen)och strömbrytaren var orörd sen dess. Däremot stod termometern på 40, sen gick den ner till 25 och sen plötsligt upp till 35 för att nu sjunka igen. Har tryckt på pumpens gröna lilla knapp (syns inte på bild). Och även höjt och sänkt på den lilla svarta dosan (står 8 på bilden) nere i källaren. Har haft min pappa på video-call under tiden jag försökte felsöka, men han är från och bor i ett annat land och har inte stenkoll på hur det ser ut i Sverige.
Som sagt, värmen kommer in men sen är rören bara ljumma, allt som kommer ut från den "centralen" i källaren. Jag har ingen what-so-ever aning om pumpen i köket är igång heller. Den låter 0, vibrerar inte, avger inget klick-ljud vid eventuell start. Men kan det kanske vara den? Den är ny så den borde ju funka..
Ja, det finns ett värmebehov eftersom golvvärmen är i princip den som värmer hela huset (inget vi har valt, vi jobbar med det som kom med huset som sagt). Det är öppna ytor och bara två vanliga element som inte klarar av att värma rummen själva.
Precis det är en strömbrytare där. Som sagt fungerade värmen bara i lördags (3 dagar sen)och strömbrytaren var orörd sen dess. Däremot stod termometern på 40, sen gick den ner till 25 och sen plötsligt upp till 35 för att nu sjunka igen. Har tryckt på pumpens gröna lilla knapp (syns inte på bild). Och även höjt och sänkt på den lilla svarta dosan (står 8 på bilden) nere i källaren. Har haft min pappa på video-call under tiden jag försökte felsöka, men han är från och bor i ett annat land och har inte stenkoll på hur det ser ut i Sverige.
Som sagt, värmen kommer in men sen är rören bara ljumma, allt som kommer ut från den "centralen" i källaren. Jag har ingen what-so-ever aning om pumpen i köket är igång heller. Den låter 0, vibrerar inte, avger inget klick-ljud vid eventuell start. Men kan det kanske vara den? Den är ny så den borde ju funka..
Är det det här du vill se?
Säkringarna har jag kollat!
Som sagt, inget som händer när jag trycker på den gröna knappen. Har en liten sån ”penna” som mäter om det är el i ledningarna och det är det..
Säkringarna har jag kollat!
Som sagt, inget som händer när jag trycker på den gröna knappen. Har en liten sån ”penna” som mäter om det är el i ledningarna och det är det..
Demmpa skrev:
Pumpen svart ska lysa någon indikering. Orsak strömlös eller sagt upp sig, prova med att bryta srömmen i 10 minuter och sätt på. Den kan ha fått hicka i elektroniken. Händer inget så är den körd om spänning finns till den.
Många "pennor" indikerar spänning även om det bara är inducerad spänning i ledningen.
Det är bättre att mäta med en spänningsprovare, tex,
https://www.autodoc.se/rooks/20647066
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...e/spanningsprovare-12---690-v-acdc-2000023353
https://duab.se/maskiner-verktyg/matinstrument/eltestverktyg/stanley-spanningstestare-fatmax-led
Det är bättre att mäta med en spänningsprovare, tex,
https://www.autodoc.se/rooks/20647066
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...e/spanningsprovare-12---690-v-acdc-2000023353
https://duab.se/maskiner-verktyg/matinstrument/eltestverktyg/stanley-spanningstestare-fatmax-led
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




