Hej! Har tagit över ett hus och således en fjärrvärmeanläggning. Jag vill ha hjälp med hur jag ska ställa in den. På bilden finns två skalor från -till+ på ena sidan är det ett element, jag har golvvärme i huset...så vilken av dessa skalor ska jag vara?
Sedan...vad är rimligt att ha för siffror i tilloppstemp och i returloppstemp? De siffrorna ser jag ju i nån form av givare/termostat eller vad det kan heta😅

• Fjärrvärmeanläggning med Alfa Laval-ställpanel, inklusive vred för justering och mätare. Fokus på inställningar för golvvärme och element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Om du tycker det är för varmt, skruva moturs. Om du tycker det är för kallt, skruva medurs.
Utvärdera ett dygn mellan ändringar.
Det här vredet kommer påverka hela värmesystemet. Är det ett visst rum som är kallt eller varmt är det inte här du ska ändra...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Radiatorn bredvid vredet betyder värmesystemet, inte specifikt att det är radiatorer utan det kan vara golvvärme också.

Med vredet justeras parallellförskjutningen.

Skickar med manualen som pdf,
Grymt tack😊har letat men inte hittat manualen 👍

Demmpa Demmpa skrev:
Radiatorn bredvid vredet betyder värmesystemet, inte specifikt att det är radiatorer utan det kan vara golvvärme också.

Med vredet justeras parallellförskjutningen.

Skickar med manualen som pdf,
Men...jag fattar ju fortfarande inte detta...jag vet ju inte hur jag ska ställa in denna? Ska den stå till höger eller till vänster 😅😂

• Kontrollpanel för Alfa Laval Mini/Mini XL med instruktioner, särskilt inställningsvredet som är markerat med blå ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du för varmt inne (för hög framledningstemperatur) så vrider du ratten mot minus. Har du för kallt (för låg framledningstemperatur) så vrider du ratten mot plus.
Börja med att ställa den på ±0.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Ta
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du tycker det är för varmt, skruva moturs. Om du tycker det är för kallt, skruva medurs.
Utvärdera ett dygn mellan ändringar.
Det här vredet kommer påverka hela värmesystemet. Är det ett visst rum som är kallt eller varmt är det inte här du ska ändra...
Tack! Givarna i alla rum har jag lite koll på iaf😅

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du för varmt inne (för hög framledningstemperatur) så vrider du ratten mot minus. Har du för kallt (för låg framledningstemperatur) så vrider du ratten mot plus.
Börja med att ställa den på ±0.
Okej tack. Ska testa några dagar och se hur det känns

Farstatjej90
L lindamaria79 skrev:
Ta

Tack! Givarna i alla rum har jag lite koll på iaf😅
För kännedom nu när du verkar vara ny i det här ämnet så anta inte att termostaterna i rummen fungerar. Har du vattenburen värme så styr dom en ventil i skåpet där vattnet fördelas och dom här ventilerna fungerar ofta inte. Det är ett vanligt fel att dom fastnar.
Så verkar det inte fungera, kolla upp det...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För kännedom nu när du verkar vara ny i det här ämnet så anta inte att termostaterna i rummen fungerar. Har du vattenburen värme så styr dom en ventil i skåpet där vattnet fördelas och dom här ventilerna fungerar ofta inte. Det är ett vanligt fel att dom fastnar.
Så verkar det inte fungera, kolla upp det...
Okej tack 👍

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.