Den här frågan har jag inte hittat något svar på och av eget intresse lyfter jag upp den igen. Vi har tänkt ha vattenburen golvvärme och det i kombination med frånluftsvärmepump är ju vad många husleverantörer erbjuder/rekommenderar.

Nu är det så att i det område vi ska bygga kommer vi att erbjudas fjärrvärme men då INTE i kombination med en frånluftsvärmepump.
Hur resonerar ni som valt det ena eller andra alternativet?

Vad är det som säger att ni inte får kombinera fjärrvärmen med frånluftsvärmepump?
Det borde åtminståne gå bra att ha en värmepump som återvinner värmen i frånluften för att värma upp varmvattnet.

Vad har du tänkte göra med den luft som du har värmt upp då ? Det är just det som är bra med en frånluftvärmepump, att du utvinner energi innan du släpper ut luften.

Har du nån energikalkyl med fjärrvärme (uppskattad års kostnad) ?
Det bästa är att anlita en värmekonsult som kan räkna det bästa lösningen för just ditt hus.

Den mest ekonomiska på lång sikt är bergvärme kombinerad med frånluft (du hämtar gratis värme från berget). Investeringskostnad är mycket högre. Borrning 100m får du betala 25000kr.

Frågan är hur du betalar för fjärrvärmen? Dom flesta betalar en fast avgift oavsett hur mycket man förbrukar och då är det ingen större idé att installera något system för återvinning eller ens att extra-isolera

Dom flesta betalar en fast avgift oavsett hur mycket man förbrukar
Det där stämmer inte. De som får fjärrvärme får också en vattenmätare till - en för varmvatten. Sen pröjsar man för varje kubik varmvatten.

Annars hade väl varenda kotte uppvärmda uppfarter och gångar och växthus och vinterpooler och....

General Failure skrev:
Vad är det som säger att ni inte får kombinera fjärrvärmen med frånluftsvärmepump?
Energibolaget står för alla installationskostnader mot att man inte har något annat uppvärmningsalternativ... Om man vill ha fjärrvärme som komplement kostar anslutningen förmodligen en ziljon kronor.

Frågan är ju om det finns nåt bra sätt att ta rätt på frånluften utan frånluftsvärmepump.

Tiger;Det finns något mycket bättre,ventilationsvärme-
växlare där kan rena inluften både med pollenfilter o
elektrostatiskt samt har full kontroll av till o frånluft o
kan balansera desamma.Frånluftsvärmepump är ingenting att fundera på ens,dom används bara för att
villasäljarna tjänar mer på dessa.

Vadå Ekke, du menar att värmesystemet i dom allra flesta nybyggda husen är bara skräp?? Hmpf viss sanning ligger det säkert i det du säger men hallå skulle inte ryktet om skräpet ha börjat gå för länge länge sen...

Skräp o skräp,men det finns ingen mer fördel med en
frånluftsvärmepump än priset!

Kan du vidareutveckla det där, vad är det som är dåligt menar du, klart intressant information för dom som inte är lika korkade som jag, som redan har en sån pump...

Cattis;Säg heller vad du tror är bättre förutom priset?

Andersbyggahus;I S-vall kommer man att gå ut med ett erbjudande nu på 35000 kr för en komplett installation.

Jag har inte en jäkla aning om jag ska vara ärlig, mer än att folk jag känner som har frånluftsvärmepump säger att det är skitbra, och min servicegubbe sa samma sak, som jag nämde i en annan tråd. Positivt måste väl vara att slippa köpa olja, hugga ved och damma element?

Hm Ekke är det inte listigare att du som tydligen vet svarar på frågan istället för att ställa en motfråga till mej som inte vet, hade jag någon som helst kunskap skulle jag ju inte frågat :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.