3 828 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Ger fjärrvärme lägre eller högre energikostnad än
Sida 1 av 2
Den här frågan har jag inte hittat något svar på och av eget intresse lyfter jag upp den igen. Vi har tänkt ha vattenburen golvvärme och det i kombination med frånluftsvärmepump är ju vad många husleverantörer erbjuder/rekommenderar.
Nu är det så att i det område vi ska bygga kommer vi att erbjudas fjärrvärme men då INTE i kombination med en frånluftsvärmepump.
Hur resonerar ni som valt det ena eller andra alternativet?
Nu är det så att i det område vi ska bygga kommer vi att erbjudas fjärrvärme men då INTE i kombination med en frånluftsvärmepump.
Hur resonerar ni som valt det ena eller andra alternativet?
Vad är det som säger att ni inte får kombinera fjärrvärmen med frånluftsvärmepump?
Det borde åtminståne gå bra att ha en värmepump som återvinner värmen i frånluften för att värma upp varmvattnet.
Det borde åtminståne gå bra att ha en värmepump som återvinner värmen i frånluften för att värma upp varmvattnet.
Vad har du tänkte göra med den luft som du har värmt upp då ? Det är just det som är bra med en frånluftvärmepump, att du utvinner energi innan du släpper ut luften.
Har du nån energikalkyl med fjärrvärme (uppskattad års kostnad) ?
Det bästa är att anlita en värmekonsult som kan räkna det bästa lösningen för just ditt hus.
Den mest ekonomiska på lång sikt är bergvärme kombinerad med frånluft (du hämtar gratis värme från berget). Investeringskostnad är mycket högre. Borrning 100m får du betala 25000kr.
Har du nån energikalkyl med fjärrvärme (uppskattad års kostnad) ?
Det bästa är att anlita en värmekonsult som kan räkna det bästa lösningen för just ditt hus.
Den mest ekonomiska på lång sikt är bergvärme kombinerad med frånluft (du hämtar gratis värme från berget). Investeringskostnad är mycket högre. Borrning 100m får du betala 25000kr.
Det där stämmer inte. De som får fjärrvärme får också en vattenmätare till - en för varmvatten. Sen pröjsar man för varje kubik varmvatten.
Annars hade väl varenda kotte uppvärmda uppfarter och gångar och växthus och vinterpooler och....
Energibolaget står för alla installationskostnader mot att man inte har något annat uppvärmningsalternativ... Om man vill ha fjärrvärme som komplement kostar anslutningen förmodligen en ziljon kronor.General Failure skrev:
Frågan är ju om det finns nåt bra sätt att ta rätt på frånluften utan frånluftsvärmepump.
Tiger;Det finns något mycket bättre,ventilationsvärme-
växlare där kan rena inluften både med pollenfilter o
elektrostatiskt samt har full kontroll av till o frånluft o
kan balansera desamma.Frånluftsvärmepump är ingenting att fundera på ens,dom används bara för att
villasäljarna tjänar mer på dessa.
växlare där kan rena inluften både med pollenfilter o
elektrostatiskt samt har full kontroll av till o frånluft o
kan balansera desamma.Frånluftsvärmepump är ingenting att fundera på ens,dom används bara för att
villasäljarna tjänar mer på dessa.
Jag har inte en jäkla aning om jag ska vara ärlig, mer än att folk jag känner som har frånluftsvärmepump säger att det är skitbra, och min servicegubbe sa samma sak, som jag nämde i en annan tråd. Positivt måste väl vara att slippa köpa olja, hugga ved och damma element?