Hej, jag ska renovera ett mindre badrum och blir smått snurrig av alla olika materialval för de olika skikten. Det är så rackarns mycket att hålla reda på. En del material kräver andra material, en del får inte kombineras, och i vissa fall är det tämligen fritt fram att välja.

Skulle önska att det fanns ett antal genomskärningsritningar över typlösningar beroende på grundkonstruktion (träreglar/betong osv) och önskat ytskikt (kakel, våtrumstapet osv.), där det också klart framgick vilka kombinationer som är måsten samt vilka som är valbara. Har försökt leta på nätet men utan tillredsställande resultat. Tänker att det också skulle vara en finfin app.

Är det någon som har koll på om det finns något sådant? Skulle underlätta renoveringsarbetet stort!

D09
Tack! Jo, jag har kikat i den några vändor. Men när jag sedan läser expertutlåtanden och diskussioner i forumen här så framgår det att kombinationsmöjligheterna är långt fler än vad som framgår av branschreglerna, en del av dessa är säkerligen "fel" men andra godkända (i alla fall av Byggahus badrumsexperter). Nu tänker jag dock att det kanske är bra att det inte framställs på ett förenklat sätt eftersom det tvingar folk att lusläsa och tänka igenom vartenda val själv. Och göra sina egna genomskärningsritningar :-)

D09
Man får nästan titta på resp fabrikat vad som gäller. ( monteringsanvisningar ) det finns oftast på hemsidorna.

Jag använde cascos tätskikt och dom har en utförlig manual hur man tätskiktar.

Likaså jafo brunnar, uponor rörgrejor etc

Ska du kakla själv är det nog rollat tätskikt med armeringsduk som gäller, finns flera leverantörer som har det. Då krävs oftast den nya våtrumsgipsen under (se vad monteringsanvisningarna säger). Alternativet är att du låter en behörig, GVK-godkänd montör göra tätskiktet med våtrumsmatta och sen fixar du kaklingen själv.

Göra ett badrum med plastmatta skulle jag överlåta åt någon igen behörig GVK-godkänd montör, kolla bara att han kontrollerar tätheten i hörn/skarvar samt anmäler jobbet till GVK. Gör han det är det förhoppningsvis en seriös montör.

Sen finns ju alternativet med våtrumsväv som ni själva målar med en godkänt våtrumsfärg i vald kulör. Många moment och inte så himla billigt som man kan tro.

vad exakt vill du veta?
vill du följa bkr eller gvk?
vad ska du ha för ytskikt?
är det murat/betong eller träreglar/skivor?
svara på det så får du svar här

Tack för alla svar! Jag har nog inte kommit så långt att jag kan säga exakt vad jag vill ha. Och ett skäl till det är att jag vill försöka begripa mig på vad de olika alternativen skulle innebär vad gäller möjlighet att göra hela/delar av arbetet själv samt vad som funkar bäst i just mitt hus.

Men jag tror det blir våtrumsmatta + våtrumstapet som ytskikt. Det är vad som sitter nu och känns som lagom nivå för en groggholk från -74. Kakel och klinker är ju finare, men skulle kännas rätt malplacerat här. Och konstruktionen är träreglar och skivor. Måste byta ut golvbrunnen har jag förstått och passa på att kolla övriga rör samtidigt. Funderar även på att flytta toaletten en dm så jag får plats med en tvättmaskin.

Badrummet är litet: 2.20x1.05 så det känns inte som att det borde bli någon större skillnad i kostnad beroende på materialval. Och att arbetskraft borde vara överkomligt att köpa in.

Huruvida jag ska följa BKR eller GVK har jag inte ens börjat fundera på än...

Men tänk ändå, om det fanns en app där man kunde klicka för vilken grundkonstruktion en har och vilket ytskikt man vill ha och som sedan vips genererade en genomskärningsritning. Kanske där varje skikt var länkat till sidor med mer information om materialval. Och som inte tillät att man valde material som inte funkar ihop. Lite som en mer interaktiv version av branchregelbroschyren. Mmmm...

Gurkbacka skrev:
Huruvida jag ska följa BKR eller GVK har jag inte ens börjat fundera på än...
Blir det plastmatta så är det GVK som gäller. Våtrumsväv och tips hur du jobbar med den får du hos en färgfackhandel.

Det som är problemet är att förutsättningarna alltid skiljer sig från gång till gång. Och det är alltid det som avgör hur man går till väga. Sen hur långt ner i konstruktionen man vill och behöver riva....

Jo. Och det är ju så att den utmaningen är en del av det roliga. I alla fall om en som jag bara okynnesrenoverar ett fullt funktionabelt fritidshus :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.