Hej

Vi ska sätta upp ett staket på altanen och fästa dessa i bärlinan men sätta på en stolpfot av estetiska skäl. Min förhoppning var givetvis att kunna bara trä på en fot ovanifrån när stolparna och trallen är på plats men tyvärr verkar det som att det är en hel platta utan ett fyrkantigt hål.
Finns det några med hål eller behöver jag ta fram vinkelkapen? Det blir nog ca 10st fötter totalt.
(Har tyvärr varken svets eller plasmaskärare).

Länk till en sån fot vi tänkte använda:
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/stolphållare-p238370

Tacksam för ideer :)

Är det verkligen snyggt med stolpfötter?
Jag tycker tvärt om, att det är snyggare om stolparna är fästa i bärlinan.
Dessa tycker jag dock är snygga,
Stolpfot i metall monterad på träyta med en stolpe och bultar, märkt "WERNAMO DESIGN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men som svar på din fråga, nej jag kan inte tänka mig att det finns hållare där stolpen fortsätter genom hållaren, det är ju just när man inte kan gå ned med stolpen som foten behövs.

Om du nu absolut vill ha så är det bara att ta fram vinkelslipen och kapa upp botten. Tar max en minut per fot.

Är du seriös, dessa från byggmax Stolph_llare.jpg

blir ju så fult man måste blunda med ena ögat

Protte

• Gilla
Anna Fogborn och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är du seriös, dessa från byggmax [bild]

blir ju så fult man måste blunda med ena ögat

Protte
haha, ja de är inte snygga på bild men de ser faktiskt mycket bättre ut i verkligheten :)

Peter2400 Peter2400 skrev:
[bild]
Men som svar på din fråga, nej jag kan inte tänka mig att det finns hållare där stolpen fortsätter genom hållaren, det är ju just när man inte kan gå ned med stolpen som foten behövs.
Det är för att skapa ett bryt mellan trallen och staketet som vi vill ha det. Vi vill ha känslan av att ha ett flytande staket men det fortfarande är stabilt :)

Det får nog bli vinkelslipen helt enkelt :)

Tack för hjälpen ändå (y)

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Snyggheten beror nog på var du köper dem, de jag såg senast såg inte vackra ut.

L Lovan83 skrev:
haha, ja de är inte snygga på bild men de ser faktiskt mycket bättre ut i verkligheten :)

Det är för att skapa ett bryt mellan trallen och staketet som vi vill ha det. Vi vill ha känslan av att ha ett flytande staket men det fortfarande är stabilt :)

Det får nog bli vinkelslipen helt enkelt :)

Tack för hjälpen ändå (y)
Vinkelslipen kommer att förstöra korrosionsskyddet, dvs den galvad ytan. Stolpfoten kommer att börja rosta i de kapade ytorna. Man måste återställa rostskyddet på något sätt, exempelvis kallgalv, eller rostskyddsfärg.

Be hellre en duktig plåtis att göra några snygga beslag att klä foten med. Med det galvade feta beslaget blir det ju ungefär som att limma ihop en möbel snyggt och sen komplettera med fyrtumsspik :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
[bild]
.
Dom där var riktigt snygga!

Blir det lika stabilt som om man skruvar fast stolparna i bärlinan?

Edit.
Såg att dom endast passade deras egna stolpar och då var det inte längre intressant.

D Deathtrip2000 skrev:
Vinkelslipen kommer att förstöra korrosionsskyddet, dvs den galvad ytan. Stolpfoten kommer att börja rosta i de kapade ytorna. Man måste återställa rostskyddet på något sätt, exempelvis kallgalv, eller rostskyddsfärg.

Nja, zinken kommer att vandra in på stålytan så det kommer inte att rosta så mycket men var försiktig med vinkelslipen så galven inte bränns bort, inte helt hälsosamt heller.
Bågfil eller tigersåg är bättre.
Upp till 3 mm öppen kant på plåten skyddas av zinken.
Protte

• Gilla
JohanFrick
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.