Jag tänkte som nästa skolprojekt utmana mig lite genom att träna på något jag aldrig gjort. Det blir ett fräsförvaringsskåp med vad jag tycker borde heta genomgående tappfog på svenska. Extra många sådana för att träna.
Ett diagram av ett fräsförvaringsskåp med genomgående tappfog. Skåpet har öppna dörrar, två hyllor och två lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hur gör man? Det är främst två saker jag funderar på. Det första är hur jag får tappar och hål att hamna på exakt samma ställe. Mäter jag och litar på att det blir bra, eller är det som när man sinkar att man gör den ena delen först och anpassar den andra efter den?

Det andra är hur jag gör delen med tapparna snyggt. Den tjockare hyllan där tapparna är en bit från den synliga kanten borde vara lite enklare. Det borde gå att först såga eller fräsa bort det yttersta för att få en snygg kant och sedan fixa tapparna. Om man vill använda handverktyg - är det såg eller stämjärn för att fixa snygg och ren kant?
Renderad bild av en träbräda med två utstickande tappar och flera hål ovanpå, använd för att diskutera fräsförvaringsskåp.
Skapa konto

Lite lurigare med den tunnare hyllan där tappen går hela vägen ut i kant. Att få den stabil är en sak, men jag vill ju ha de synliga kanterna riktigt krispiga. Metod för det? Maskinellt är kanske bordssåg med platta tänder eller fräs rätt, men hur gör man utan el?
Brun träbit med genomgående tappfogar för byggprojekt, visad i perspektiv.
Skapa konto

Ja, jag kommer såklart fråga min lärare när terminen börjar, men det är två månader bort och jag vill ägna tiden till att mentalt bygga i huvudet.

Jag hade gjort som i filmen på tunnare hyllan, dvs en liten liten kant så tapparna inte går i liv med hyllan. Som på din tjocka hylla men inte lika stort steg. Hade nog inte litat på mått utan gjort ena delen först o märkt ut andra mha den.

Hand skär ett träutfals med en stämjärn mot en trätapp på en träskiva.
Skapa konto

Det trixiga med genomgående tappar är utsidan. Speciellt om man inte kör med kilar som gör att tappen automatiskt fyller utrymmet. Om man har layoutlinjerna på insidan där de känns naturliga att ha blir utsidan helt upp till att man "blint" perfekt lyckas få hålet spikrakt, och man ser inte resultatet förrän man tryckt igenom tappen och då är det så dags.

Edit. Fattar inte riktigt hur han gör det i filmen runt 5.30. "Fit it from the outside" verkar som en bra taktik för att undvika problemet jag beskrev ovan, men kör han hela alltet, inkl layout, utifrån?

Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tackar. Nu har jag något att tita på när de andra somnat. Det där med kilar är inga problem. Blir det enklare för mig, och utomstående tror det är svårare, är det bara att lägga till det.

• Gilla
  • Haha
Pettman och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tackar. Nu har jag något att tita på när de andra somnat. Det där med kilar är inga problem. Blir det enklare för mig, och utomstående tror det är svårare, är det bara att lägga till det.
Du får meddela sen din tolkning av filmen. Jag tycker det verkar lite sketchy och upplagt för mismatch med layout både på in- och utsidan. Men det verkar som det är så han gör och kör sista inpassningen utifrån. Ska erkänna jag aldrig gjort en genomgående tapp så tråden överlag tycker jag också är intressant att följa.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog försöka göra tapphålet avsmalnande mot utsidan och sedan vidga det tills tappen kommer igenom fint, alternativ dölja ev glapp genom att låta tappen sticka ut och fasa både hålet och tappens kanter. Sågar man bort spillet runt tappen med en hyffsat fin såg kan man också få väldigt väl ådringsmatchade kilar att fylla eventuellt glapp med. Jag har även sett någon på Youtube (troligen Wortheffort) lämna tappen lite lång och fylla glappen runt genom att hamra på ändträet så det brer ut sig i sidled.

Min första undran var om jag borde börja med hyllan med tappar och låta den vara facit. Det fick jag ju svar på i Olas länkade film. Intressant att jag snubblade över en annan film där man börjar med sidostyckena. Inte unikt att två filmer på youtube säger olika saker, men här blev jag lite förvånad. Det är ju samma gubbe i båda filmerna.

Jag behöver vila min hand ett par vekor innan jag får belasta, men sedan ska det testas och rapporteras här.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag kom just på en sak som ställer till det. Skåpet kommer inte direkt sitta i knähöjd, så det vore bättre om hyllorna med frässtål lutade framåt för överblick och åtkomlighet. Så nu har jag väl tre alternativ.

- Sätta hyllorna i en framåtlutad vinkel. Ser det galet ut med tapparna som syns genom stommen, eller är det ett lite coolt sätt att samla pluspoäng från snickare som förstår krånglet. Hur knöligt blir det att få till det? Börjar jag med stomme eller hyllor?

- Halvfuska och göra som jag tänkt och sätta tappraden horisontellt, men göra hyllorna skeva eller kilformade? Kan ju till och med fuska och limma dit en kil på ovansidan av hyllan när den är klar.

- Strunta i att det blir svårt att se stålen och sätta hyllorna rakt.

Eller finns det fler alternativ?

Hep Hep skrev:
Eller finns det fler alternativ?
Raka hyllor, med en längsgående sinkning, lax, med motsvarande del i kilen.. så kilen måste först fästas och sen in med de genomgående tapparna. Vill man se sinkningen eller byta ut kilen måste man förstås värma upp alla fogar du limmat med hemmagjort hudlim och försiktigt knacka isär...

Nu har jag läst ditt svar flera gånger, men jag får inte ihop du brukar ju vara vettig och eftersom jag är inne på bottenskrapet av årets samlade läsförståelse, så är det nog på min sida det brister.

Menar du att jag gör hyllorna som i bilderna och sedan fäster kilen ovanpå med en längsgående sinkning i hyllan? Eller att jag skippar tapparna och fäster hyllorna med en lång lax i stommen? Eller något helt annat?

Om du vill vara extra pedagogisk får du gärna referera varje moment till något i bilden eller till stommen, hyllan och eventuellt en extra del som t ex en kil.

Hep Hep skrev:
Nu har jag läst ditt svar flera gånger, men jag får inte ihop du brukar ju vara vettig och eftersom jag är inne på bottenskrapet av årets samlade läsförståelse, så är det nog på min sida det brister.

Menar du att jag gör hyllorna som i bilderna och sedan fäster kilen ovanpå med en längsgående sinkning i hyllan? Eller att jag skippar tapparna och fäster hyllorna med en lång lax i stommen? Eller något helt annat?

Om du vill vara extra pedagogisk får du gärna referera varje moment till något i bilden eller till stommen, hyllan och eventuellt en extra del som t ex en kil.
Du gör precis som du tänkte innan du fick för dig att göra en sne hylla.
Men innan du fäster hyllan så sågar, stämmer och hyvlar du en längsgående sinka, och gör motsvarande tapp på undersidan av kilen..

• 3D-modell av en träbit med en längsgående sinka och markerad tapp förmonterad på undersidan av en kil.
    Skapa konto
Ok, då fattar även jag. Nu gör jag ju hela skåpet för att träna och lära, men är det där inte bara att krångla till det. Borde det det inte vara riskfritt att bara limma ihop kilen och hyllan?

Hep Hep skrev:
Ok, då fattar även jag. Nu gör jag ju hela skåpet för att träna och lära, men är det där inte bara att krångla till det. Borde det det inte vara riskfritt att bara limma ihop kilen och hyllan?
Hudlimmet eller den extra sinkningen?
Sinkningen är väl lite som en del av de japanska fogningarna, bara för att du själv ska veta och vara nöjd.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Det var inte skitenkelt det där. Jag fixade tapparna med flattandad klinga på bordssågen och försökte sedan med att få det rätt från utsidan. Jag vet inte om jag tänk eller gjort fel i något moment, eller om jag bara behöver träna för att få bättre passform.

Dumt att välja pigmenterad olja på asken som inte fick komma på valnöten, fast det hade rätt lite med metoden att göra, utan var bara ogenomtänkt.

Nytt skåp påbörjat med samma utmaning. Får se om jag rapporterar eller bara eldar upp.
Träskåp med synliga tappar och blonda sidor, mörka lådfronter i valnöt och guldhandtag, stående på träbänk.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ser iaf bra ut på detta avståndet👍

Kanske därför jag fotat från lite avstånd. Några är rätt bra, medan andra rätt illa. Jag har en misstanke om vad som kan ha gjort det onödigt dåligt.

Jag sågade bort allt utom tapparna på bordsågen, och hade då ämnet stående (mot bakkanten av en släde). Jag hade då inte bestämt tapparna skulle sticka ut och i så fall hur långt, så jag hade onödigt långa tappar. När nästan allt material var borta och bara de långa tapparna utgjorde stöd misstänker jag att jag inte hade ämnet helt i lod. Det tillsammans med att jag anpassade hålen efter toppen av tappen och inte basen, gjorde att det blev fel när hela tapparna bankats på plats. Kanske rörig beskrivning, men så blev det ju lite tveksamt också.

Snart gör jag om det och ska försöka eliminera felet, som kanske inte ens finns, och se om det blir bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.