Hej,


Råkade få syn på en intressant vedpanna i en youtubevideo:
. Börja ungefär 21:28 in i videon.

Om jag förstår det rätt så är det typ två enheter, en som genererar genras av ved och en som åstadkommer en fullständig förbränning och därmed borde få ner partikelutsläppen.


Finns det något liknande i Sverige eller Europa?
 
Det han beskriver är en helt vanlig keramisk panna med omvändförbränning. Den typen som varit standard i Sverige i alla fall i 30år. Det har inget med gengas att göra.
 
Redigerat:
R
Gengaspanna , det är väl detsamma som att ha en vedugn ansluten till pannan , då gasar veden i ugnen och förbränns med blå låga i pannan . gammal beprövad funktion i sverige
 
Nej, i ett gengasagregat leds de heta förbränningsgaserna genom ett kol lager för att reduceras. Det är en annan process än förugnar och keramiska pannor använder.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Det är en annan process än förugnar och keramiska pannor använder
Vet det med men principen på förbränning är lika , gasen brinner
 
Det gör den vid alla förbränningar....
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.