3 828 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Gengaseldning av ved för fullständig förbränning?
Hej,
Råkade få syn på en intressant vedpanna i en youtubevideo:
. Börja ungefär 21:28 in i videon.
Om jag förstår det rätt så är det typ två enheter, en som genererar genras av ved och en som åstadkommer en fullständig förbränning och därmed borde få ner partikelutsläppen.
Finns det något liknande i Sverige eller Europa?
Råkade få syn på en intressant vedpanna i en youtubevideo:
Om jag förstår det rätt så är det typ två enheter, en som genererar genras av ved och en som åstadkommer en fullständig förbränning och därmed borde få ner partikelutsläppen.
Finns det något liknande i Sverige eller Europa?
Det han beskriver är en helt vanlig keramisk panna med omvändförbränning. Den typen som varit standard i Sverige i alla fall i 30år. Det har inget med gengas att göra.
Redigerat:
Nej, i ett gengasagregat leds de heta förbränningsgaserna genom ett kol lager för att reduceras. Det är en annan process än förugnar och keramiska pannor använder.
Det gör den vid alla förbränningar....
Klicka här för att svara