Generationsskifte ska ske på skogsgård där det finns lån, den ena sonen övertar fastigheten som gåva och den andre får som gåva en avstyckning av skogsmark på 44 ha. Han har för avsikt att fastighetsreglera skogsmarken till sin angränsande skogsgård. Lånen delas mellan sönerna, nu finns pantbrev som täcker lånen till fullo. Min fråga är, kan son nummer två få med pantbrev som motsvarar hans del av lånet, eller måste han lösa nya?

Han måste ta ut nya pantbrev på sin befintliga fastighet. Men mer än så: styckningslotten måste lösas från de befintliga pantbreven, för dagens inteckningar gäller även i de 44 ha som ska styckas av.

För att en sådan inteckningsfri avstyckning ska kunna göras måste stamfastighetens fordringsägare godkänna den om det inte är uppenbart att deras rättigheter (värdet på deras inteckningar) täcks av restfastigheten.

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Han måste ta ut nya pantbrev på sin befintliga fastighet. Men mer än så: styckningslotten måste lösas från de befintliga pantbreven, för dagens inteckningar gäller även i de 44 ha som ska styckas av.

För att en sådan inteckningsfri avstyckning ska kunna göras måste stamfastighetens fordringsägare godkänna den om det inte är uppenbart att deras rättigheter (värdet på deras inteckningar) täcks av restfastigheten.
Tack för ditt svar, fattar kanske lite trögt men son nr två löser ju lån och tar ett nytt för de 44ha, varför kan han inte få med de frigjorda pantbreven i affären? Eller måste pantbreven vara uttagna på den gård han redan äger? Stamfastighetens fodringsägare har muntligt redan godkänt.

Varför kan jag tyvärr inte svara på, men inteckningarna/pantbreven är kopplade till den fastighet de är uttagna på. De kostar stämpelskatt att skapa, så jag förstår viljan att kunna föra över dem.

Vi får väl hoppas att sonen som tar över stamfastigheten behöver belåna fastigheten för renovering eller annat så att han har nytta av alla inteckningarna.

För den andre sonen behövs kanske någon annan kompensation om avsikten är att de ska få lika, för stämpelskatten på de nya pantbrev han eventuellt behöver blir ju 20.000 kr per miljon i pantbrev.

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Varför kan jag tyvärr inte svara på, men inteckningarna/pantbreven är kopplade till den fastighet de är uttagna på. De kostar stämpelskatt att skapa, så jag förstår viljan att kunna föra över dem.

Vi får väl hoppas att sonen som tar över stamfastigheten behöver belåna fastigheten för renovering eller annat så att han har nytta av alla inteckningarna.

För den andre sonen behövs kanske någon annan kompensation om avsikten är att de ska få lika, för stämpelskatten på de nya pantbrev han eventuellt behöver blir ju 20.000 kr per miljon i pantbrev.
Det är en nära anhörig till mig som tänker göra generationsskiftet, därav mitt intresse att det går så smidigt och kostnadseffektivt till som möjligt.

Upptäckte just att av de 44 ha skogsmark är ca 11 ha en egen fastighet, ej fastighetsreglerad, inget boningshus, endast grunden kvar och en mycket dålig liten lada. om jag fattat rätt behöver den inte ingå i någon avstyckning, utan kan övertas smidigt? Även den fastigheten ingår dock som säkerhet för lånen på de övriga fastigheterna. Banken har godkänt den yngre sonen då han har en låg belåning på den gård han redan äger, samt en bra tjänsteinkomst.

B Birgitta64 skrev:
Upptäckte just att av de 44 ha skogsmark är ca 11 ha en egen fastighet
Det försätter dem i en betydligt bättre situation! Eftersom det är samma ägare av de båda fastigheterna kan man då döda de befintliga gemensamma inteckningarna och skapa nya fördelade på de två fastigheterna utan att någon ny beskattning uppstår.

B Birgitta64 skrev:
om jag fattat rätt behöver den inte ingå i någon avstyckning, utan kan övertas smidigt?
Stämmer bra det. Den behöver då bara frigöras från de gemensamma inteckningarna, men det kan som sagt vara en fördel.

En lösning vore att föra över det som ska regleras till den mindre fastigheten, dela upp inskrivningarna, sen ge bort rubbet.

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Det försätter dem i en betydligt bättre situation! Eftersom det är samma ägare av de båda fastigheterna kan man då döda de befintliga gemensamma inteckningarna och skapa nya fördelade på de två fastigheterna utan att någon ny beskattning uppstår.

Stämmer bra det. Den behöver då bara frigöras från de gemensamma inteckningarna, men det kan som sagt vara en fördel.

En lösning vore att föra över det som ska regleras till den mindre fastigheten, dela upp inskrivningarna, sen ge bort rubbet.
Vilken utmärkt bra idè, ska undersöka om det faller i god jord!

• Älska
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vilken utmärkt bra idè, ska undersöka om det faller i god jord!
Ansöker man om att döda gemensamma inteckningar samtidigt som ansökan gäller ny inteckning i den då frigjorda fastigheten? Uppstår någon ny kostnad?

Regleras därefter skogsarealen och en ny inskrivning, som avslutas med en gåva?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.