Hej.
Har beställt ett jobb för ny ytterpanel. Panelen som sitter idag är utan luftspalt. Det är idag stående lock panel som ska bytas till liggande enkelfas 22x145mm då jag har litet takutsprång och vill bygga ut så lite så möjligt. Huset är redan tilläggsisolerat.
Det kommer vara en mellanstrucken panel för att underlätta för målning senare. Men vad jag blir tveksam till är att de säger att de ska måla ändträet med grundfärg efter kap osv på vintern. Jag är lite orolig för att det inte är en hållbar lösning. Det är ju inte optimalt att måla på vintern och om färgen kommer bita eller överhuvudtaget fästa när det är kallt ute. De menar att det inte är någon fara. Detta är då någon gång november december.
Jag föreslog så att eventuellt göra en generallskarv då och täcka med ett foder vertikalt över. Typ modernt...min tanke är att till våren om det är lämnat någon glipa på 3mm eller så komma åt med liten pensel för grundfärg senare eller nåt och snickaren tycker då detta var en bra ide han menar så att om man täcker med en vertikalbräda över generalskarven blir det som bakom tex fönsterfoder och då skyddas ändträet av fodret och grundfärgen egentligen inte behövs.
Huset är från 1924 men är ursprungligen inte lockpanel utan var putsat innan det bytes något gång på 70-80talet, sedan har det inte varit så bra underhåll.
Har dock sätt att juton har visir klar som ska hålla i - grader men det är fortfarande fuktigt och frost finns ju också risk för osv.
Vad tycker ni?