Som bilden visar finns det rötskadat ändträ i område A och B. Jag tänker åtgärda detta innan jag målar om hela huset. Är följande arbetsgång korrekt, eller skulle ni göra på något annat sätt?
  1. Kapa bort allt rötskadat ändträ tills friskt trä återstår.
  2. Ta bort den smala liggande brädan.
  3. Montera ett Z-bleck bakom den stående panelen.
  4. Montera en ny rak liggande bräda under Z-blecket.
  5. Lämna en glipa på 5–8 mm mellan ändträet och den nya liggande brädan.
  6. Grundolja ändträet, grundmåla och måla hela fasaden.
(Jag tänker inte fälla in Z-blecket i fönsterfodret, eftersom det innebär betydligt mer arbete och detta är en renovering – inte en nyproduktion.)

• Bleck mellan stående och liggande panel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter vettigt. :)

Tänker på glipan om 5-8 mm. Kommer blecket att ligga med det avståndet från det liggande träet under eller är glipan mellan bleck och ändträ på den stående panelen?

Oldboy Oldboy skrev:
Det låter vettigt. :)

Tänker på glipan om 5-8 mm. Kommer blecket att ligga med det avståndet från det liggande träet under eller är glipan mellan bleck och ändträ på den stående panelen?
- Glipan mellan Z-blecket och ändträet på den stående panelen är ca 15 mm, eftersom jag var tvungen att kapa bort mer rötskadat trä för att komma till friskt trä.

- Glipan mellan undersidan av Z-blecket och ovansidan av den liggande panelen är ca 20 mm.
Är det okej att montera en ca 13 mm trälist och sedan täta den återstående glipan (ca 2 mm) med målarfog?
Eller bör det finnas en öppen glipa mellan undersidan av Z-blecket och ovansidan av den liggande panelen för ventilation och dränering?
Jag har tittat på de befintliga fönsterblecken på huset, och där är det helt tätt mellan undersidan av blecket och ovansidan av den liggande panelen. Hur bör det utföras i mitt fall?

• glipan 20 mm underbleck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara vilket som, men är det tätt så kommer inga gnagare in den vägen iaf.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.