Vi har ett förråd som troligtvis är någon form att katalogsförråd köpt på 2000-talet. Fasaden består av liggande träspont som behöver bytas ut. Eftersom bostadshuset har stående baspanel har jag tänkt att ersätta råsponten med samma som på huset.

Hur föreslår ni att jag bygger upp väggen för att kunna montera stående panel? Behöver jag komplettera med liggande spikreglar?
Hur göra jag runt dörr och fönster?

Lite övrig info om förrådet:
Förrådet har trägolv.
Saknar troligtvis vindpapp och plastfolie men är isolerat med mineralull.

Bilder?

Helt omöjligt att säga ngt utan att veta hur det är konstruerat.

Liggande spikreglar är dock nödvändigt för stående panel.

Oldboy Oldboy skrev:
Bilder?

Helt omöjligt att säga ngt utan att veta hur det är konstruerat.

Liggande spikreglar är dock nödvändigt för stående panel.
Här kommer lite detaljbilder. Stommen verkar bestå av stående 145 reglar på vilken råsponten är spikad och invändigt sitter plyfa. Däremellan finns mineralull. Ingen luftspalt eller vindpapp.

• IMG_2801.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2802.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2803.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2804.jpeg
    Skapa konto
Det finns väl 2 alt efter att råsponten är borttagen:
1) Spika på spikreglar (horisontella) så att stående panel går att spika fast.
2) Spika kortlingar mellan de stående 45x145-reglarna.

Förslag 1 ger en luftspalt bakom panelen men kräver mer pill och fix runt fönster och dörrar (salning/foder).
Förslag 2 har fördelen att panelen kommer i samma läge som den befintliga, och därmed behöver inget trixande med lister/salning/foder runt dörrar och fönster. fördelen med en dörr som sitter i liv med fasaden är att den går att öppna 180 grader och att risken att dörr/gångjärn förstörs om vinden fångar dörren och slår upp den försvinner.

I båda fallen måste vindpapp/duk sättas upp mot isoleringen så den gör ngn nytta.

Om fasaden ska målas med plastfärg så är det alt 1 med luftspalt bakom som gäller.

Tack för att du tog dig tid och svara, @Oldboy.

Vad är en lämplig dimension på spikregel? 28x70?
Ska jag ha musband i botten om jag skapar en luftspalt?

Som du kan se på bilderna finns ingen det ingen luftspalt mellan tak och vägg. Ska jag lämna någon cm för luftspalten?

Syftar du på "vanlig" färg typ Demidekk när du säger plastfärg?

S Steepslope skrev:
Vad är en lämplig dimension på spikregel? 28x70?
Det fungerar om du använder spikpistol eller skruvar panelen.

S Steepslope skrev:
Ska jag ha musband i botten om jag skapar en luftspalt?
Ja.

S Steepslope skrev:
Som du kan se på bilderna finns ingen det ingen luftspalt mellan tak och vägg. Ska jag lämna någon cm för luftspalten?
Jag hade begränsat springan till ca 5 mm. Då är den gnagarsäkrad. 5 mm springa räcker gott. Antagligen kan man strunta i den upptill utan att ngt händer, men en liten springa kan inte vara fel.

S Steepslope skrev:
Syftar du på "vanlig" färg typ Demidekk när du säger plastfärg?
Ja, akrylat är väl den vanligaste färgen numera? Färgindustrin har verkligen lyckats sälja in konserverad gröt dyrt.
Personligen så anser jag att det bara finns tre vettiga färgtyper för utomhusbruk, och det är slamfärg, linoljefärg och tjärfärg.
Men, det förefaller finnas förvånansvärt många smaklösa dårar som vill att huset ska se plastigt och nymålat ut så länge som möjligt, och då är ju plastfärg naturligtvis ett bra val. 😉

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.