Vad är det som gäller när man (ofrivilligt) ska bli delägare i en gemensamhetsanläggning.

Alltså, vi är 3 parter som gemensamt ska bygga en infiltration.
Jag som har grävmaskin och möjlighet till att billigt få hem det gruset som behövs förespråkar självfallet att "vi" bygger den själv. Men om de andra två tycker att de vill ta in en entreprenör som skulle göra jobbet mångdubbelt dyrare så är det bara vika ner sig och acceptera den högra kostnaden?
Majoritetsbeslut rakt av, inget snack så att säga?

Nu blir jag ju nyfiken, så jag måste fråga... varför skulle de vilja ha det gjort dyrare, har de någon anledning att inte lita på att du skulle göra det ordentligt?

Hemmakatten
I en delägarförvaltning av GAn som det är fråga om här så måste alla fastigheterna vara överens om alla åtgärder och kostnader (undantaget extremt akuta åtgärder). De andra fastighetsägarna kan med andra ord inte tvinga dig eller "köra över" dig.

Men, det låter inte så lovande om ni redan nu, innan anläggningen ens finns till, inte kan komma överens. Jag antar att GAn nyligen är upprättad av Lantmäteriet och att det i anläggningsbeslutet inte står något om hur anläggningen skall utföras.

Är det inte så att de andra fastighetsägarna är oroliga för att infiltrationen inte blir gjord på korrekt sätt, vilket är en oro man kan förstå. Man vill ju inte riskera att det blir fel och att man tvingas rätta till om ett par år. Så för dig gäller det att övertyga de andra fastighetsägarna om att du vet vad du gör och att du har kompetensen att anlägga infiltrationen.

Det måste finnas ett beslut om tillstånd från kommunen. Vad står det i det? Oftast har man själv som fastighetsägare fått skicka in ansökan om tillstånd tillsammans med utförliga ritningar över anläggningen och provgropsresultat. Kan du inte ta stöd i detta tillstånd och förklara och gå igenom hela utförandet steg för steg med dina grannar och berätta utförligt hur allt fungerar alltifrån den slamavskiljare ni skall ha via fördelningsbrunn till bädd och luftningsrör. Det är mycket möjligt att de inte är så insatta själva och därmed tycker/tror att det bästa resultatet uppnås genom att anlita en "etablerad" firma som har utfört detta många gånger tidigare. Du kan ju också berätta att kommunen brukar vilja komma ut och titta innan man lägger igen bädden vilket borde kännas tryggt för grannarna.

För självklart vill alla ha det så bra och billigt som det bara går. Detta måste "bara" vara en osäkerhet och okunskap hos dina grannar.

Som sagt det är enskilt veto som gäller, om en medlem säger nej till en viss lösning så kan man inte utföra den lösningen. Det gäller även framtida underhåll och andra driftskostnader.

Om ni bildar en samfällighetsförening som skall förvalta gemensamhetsanläggningen så får delägarna rösta efter andelstal (alltså inte nödvändigtvis en medlem en röst), men det finns majoritetsregler som påverkar när man är så få delägare, jag tror att det i praktiken är enskilt veto som gäller även i en samfällighet när det är så få andelar, en majoritet måste bestå av minst ett visst antal medlemmar för att få köra över minoriteten.

Jag skulle undvika en gemensam lösning om det är möjligt...

Vad är grunden till att du är tvungen att vara med där? Om du nu kan göra det själv varför inte anlägga en egen och låta dina grannar lösa det bäst de vill.

Hemmakatten
Mathson skriver i sitt inlägg att han ofrivilligt kommer att ingå i GAn, vilket jag tolkar som att 1. han har köpt en fastighet där detta redan är beslutat eller 2. det finns ingen möjlighet att anlägga avloppsanläggning på sin egen tomt eller 3. kommunen ger inte tillstånd om inte dessa tre fastigheter gör en gemensam anläggning.

Vi är själva med i en GA för avloppsanläggning tillsammans med två andra fastigheter. Denna GA fanns när vi köpte tomten men den var inte anlagd. Fastän vi har en myckt stor tomt bedömde geologen att det lämpligaste stället låg på grannens tomt. Vi hade helst haft en egen avloppsanläggning men det var som sagt inte möjligt och kommunen var inte positiv till detta. Eftersom jag är lite av ett kontrollfreak såg jag till att det blev jag som upphandlade entreprenaden och köpte in slamavskiljare mm. Det positiva med en gemensam anläggning är att bädden fungerar som bäst ju större den är och ju fler hushåll som är med. En annan positiv sak för vår del är att vi fick ansluta WC till anläggningen och behövde inte ha sluten tank för detta trots att det är hög skyddsklass här och att alla andra är tvungna att ha sluten tank för WC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.