6 627 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Gemensam vent kanal för flera badrum
Hoppas på er hjälp då jag är okunnig inom ventilation.
Håller på att bygga ut/om mitt 1 1/2 plans hus som idag har självdrag via skorstenen.
Nu kommer jag att ha tvättstuga i källaren, badrum på markplan samt badrum på ovanvåningen och eftersom dessa rum ligger nästan rakt ovanför varandra skulle jag vilja ansluta alla dessa rum till en och samma gemensam vent kanal.
Eftersom dom nya badrummen och tvättstugan kommer långt ifrån skorstenen skulle jag vilja dra en ny separat ventkanal som jag drar ut genom yttertaket via en venthuv.
Tanken är att sätta en fukt / tidsstyrd fläkt i ovan badrum & tvättstuga som i sin tur är anslutna till den nya gemensamma lodräta vent kanalen.
Kan man göra så jag beskrivit att man delar ventkanal för våtutrymmen på olika våningar, eller är jag helt ute och cyklar?
Håller på att bygga ut/om mitt 1 1/2 plans hus som idag har självdrag via skorstenen.
Nu kommer jag att ha tvättstuga i källaren, badrum på markplan samt badrum på ovanvåningen och eftersom dessa rum ligger nästan rakt ovanför varandra skulle jag vilja ansluta alla dessa rum till en och samma gemensam vent kanal.
Eftersom dom nya badrummen och tvättstugan kommer långt ifrån skorstenen skulle jag vilja dra en ny separat ventkanal som jag drar ut genom yttertaket via en venthuv.
Tanken är att sätta en fukt / tidsstyrd fläkt i ovan badrum & tvättstuga som i sin tur är anslutna till den nya gemensamma lodräta vent kanalen.
Kan man göra så jag beskrivit att man delar ventkanal för våtutrymmen på olika våningar, eller är jag helt ute och cyklar?
Ingen aning om det är "rätt" att göra så, men det kommer i alla fall jag att göra. Har två mindre toalettrum på olika våningsplan som kommer att få en gemensam fläkt på vinden och ett gemensamt utlopp genom en takhuv. Sedan får man väl justera det inbördes förhållandet när det gäller flöde med frånluftsdonen i dom olika rummen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Blir nog bättre om du sätter en fläkt på taket eller på vinden ovanför alla frånluftventilerna. Dock kommer du att ventilera bort en hel del värme även om fläkten är styrd av användningen i våtrummen. en sak man kanske skall tänka på är att förhindra sk överhörning genom att sätta ljuddämpare mellan ventilerna.c_vette skrev:Hoppas på er hjälp då jag är okunnig inom ventilation.
Det är inte så trevligt att lyssna på varandras vc besök eller ljud från tvättmaskiner osv.
en stam frånluft till flera ventiler är OK så länge man inte blandar in köksfläkten som skall vara separat upp till tak.
Isolera även rören där dom går genom kallt utrymme annars kommer du få problem med fukt från kondens.
en "back ventil" typ jalusislutare som stänger kanalen när fläkten inte går kan även vara en ide' för att minska värmeförlusterna.
Steffe
Du kan montera ett motordrivet späll på respektive ledning som möjliggör en grundventilation i ytrymmet då det står tomt och som vid fukt öppnar sjället och ger ett forcerat luftflöde tills fuktnivån sjunker till inställt värde.c_vette skrev:
Kan även kopplas så att fläkten ökar/minskar i varv om ex alla utrymmen samtidigt behöver luftas ut.
Personligen tycker jag väl att en fläkt på taket är att föredra då den oftast ger mindre ljudproblem. det finns färdiga takfläktar med takstos och tätning typ "allt i ett" du lär behöva en 125 mm fläkt med hygglig kapacitet. räkna med ca 80m3 per våtutrymme vid fullfart. ca 30 för underhålls ventilationen. ev kan en 160 fläkt med lägre varv bara bättre ur ljudsynpunkt och minskade lufthastigheter.
Naturligtvis går det även att sätta en kanalfläkt på vinden ett bättre alternativ om det är svårt eller besvärligt att ta sig upp på taket. priserna tar nog ut varandra då du förmodligen behöver en ordentlig ljuddämpare mellan fläkt och ventilernas huvudstam. men skall fukt styra fläkten blir det mindre ledningsdragning mm om den sitter på vinden. Så jag tror att priset blir ungefär det samma.
Själlmotorer finns hos olika ventfirmor/återförsäljare.. en pålitlig motor är BELIMO
finns i många storlekar som styrning en lämplig fuktgivare.
http://www.flaktwoods.com/174/3669/2/ en som säljer takfläktar
http://www.irishmusic.nu/hem-bostad/takflakt.html
http://www.ekovent.se/spjallmotor.html spällmotorer
Vill man inte ge sig in att styra spjäll och motorer själv så kan jag tänka mig att de kan gå att gå separat från varje våtutrymme upp till en gemensam takhuv och sedan i varje våtutrymme montera en fuktstyrd pax eller liknande. Ev en separerande plåt mellan kanalerna i huven för att förhindra att förbrukad luft tas in bakvägen.
typ
oIo
---- om du förstår vad jag menar..o är kanalerna och övrigt är plåtar mellan
oIo kanalerna och där resp kanal leds åt varsitt håll.
Steffe
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden