Vi har lusläst instruktionsboken och letat filmer men blir inte riktigt kloka, så nu kollar jag om någon annan kan förklara för oss. Vad är det vi missar?

Vi ska montera en spishäll8 med integrerad fläkt från Siemens i vår köksö. Köksön består av 60-djupa skåp, 10cm luftspalt och sen 40-djupa skåp från andra hållet (rygg i rygg). Tanken är att ventialtionskanalen ska gå bakom 60-stommen i luftspalten (för att fortsatt kunna ha fulldjupa lådor i 60-skåpen) och sedan ledas ut under sockeln. I både instruktionsbok och i filmer så har de alltid fri tillgång till bakkant av skåpet för att enkelt kunna "klicka fast" kanalen mot spishällen i bakkant. Det jag inte förstår är hur vi ska komma åt att utföra detta när bänkskivan lagts på och 40-skåpen redan är monterade?

• Instruktionsbilder för montering av en spishäll med integrerad fläkt, visar komponenter, mått och fläktkanalens placering i köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbilder för montering av spishäll med integrerad fläkt och ventilationskanal. Stegvisa instruktioner visas, inklusive "klicka fast" moment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag kanske missförstår något men det låter som att du behöver göra hål i hällskåpets baksida för att komma åt.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag kanske missförstår något men det låter som att du behöver göra hål i hällskåpets baksida för att komma åt.
Absolut, det har vi gjort enligt måtten på bild "33" i instruktionsboken :) Frågan är egentligen hur vi ska kunna lyfta upp och klicka i det vertikala röret (steg "38") i den krökta delen som ska sitta fastmonterad på spishällen, eftersom spishällen läggs ner i bänkskivans hål som sista steg? I mitt huvud kommer vi ju inte in bakom skåpet när bänkskivan väl lagts på för att kunna koppla ihop de sista delarna så som instruktionerna visar ovan.

BirgitS
Eftersom ingen verkar ha något förslag så föreslår jag att du vänder dig till butiken/Siemens och säger att det inte går att följa monteringsanvisningarna.

C CS88 skrev:
I mitt huvud kommer vi ju inte in bakom skåpet när bänkskivan väl lagts på för att kunna koppla ihop de sista delarna så som instruktionerna visar ovan.
Ni skulle uppenbarligen inte satt dit ryggen på antingen 60 eller 40-skåpen. Är det försent att demontera något av skåpen så blir det till att såga upp en av ryggarna.

K Kane skrev:
Ni skulle uppenbarligen inte satt dit ryggen på antingen 60 eller 40-skåpen. Är det försent att demontera något av skåpen så blir det till att såga upp en av ryggarna.
Verkar som det ja. Brukar man behöva montera dit bakstycket på exempelvis 40-skåpet i efterhand då? Förslag på hur det görs snyggast? Tänker att de spikas väl allt som oftast fast med småspik från baksidan innan skåpen ställs på plats. Är ett IKEA-kök om det har någon betydelse i sammanhanget :)

C CS88 skrev:
Verkar som det ja. Brukar man behöva montera dit bakstycket på exempelvis 40-skåpet i efterhand då? Förslag på hur det görs snyggast? Tänker att de spikas väl allt som oftast fast med småspik från baksidan innan skåpen ställs på plats. Är ett IKEA-kök om det har någon betydelse i sammanhanget :)
Behöver du ha bakstycke då? Om det är lådor i skåpet behövs det ju inte.

Redigerat:
K Kane skrev:
Behöver du ha bakstycket då? Om det är lådor behövs det ju inte.
I 40-skåpet bakom behövs det dessvärre bakstycke, där är det hyllplan och luckor. Det är om man kanske kan skippa bakstycket helt i 60-skåpet för hällen? Där är det lådor. Men lite osäker på om ventilationstrumman kan vara "fristående". Annars är det kanske om man gör ett större hål för att kunna montera ihop delarna och sedan "locka igen" där det går med nytt/delar av gamla bakstycket.

C CS88 skrev:
Det är om man kanske kan skippa bakstycket helt i 60-skåpet för hällen (som ska ha lådor)?
Hade jag gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.