Hejsan.

Jag fick en fastighet i gåva som ett förskott av arv utav min mor. Jag och frugan var gifta när gåvan gick över. Fastigheten står fortfarande endast skriven på mig till 100%.

Vi vill nu skriva tillbaka gåvan till min mor. Vad ska vi tänka på? Har det någon betydelse att vi är gifta? Eller kan jag och mor skriva under samma "gåvobrevsmall" som vi använde när jag fick gåvan?

Jag tror, men kan ha fel att din fru måste skriva under också. Något i stil med att hon godkänner överlåtelsen.

Sedan tycker jag att det låter som en rätt ovanlig situation. Frågan är om ditt förtida arv nödvändigtvis räknas bort bara för att du ger tillbaka gåvan, Jag tycker du bör konsultera en jurist med familjejuridik som inriktning. Ev. kan du få råd via villaägarförbundet, de ger begränsad gratis jurist rådgivning till medlemmar.

Är det enskild egendom som blivit enskild genom arv eller gåva och inte är er gemensamma bostad så behövs inget samtycke från makan. I övriga fall gör det det.

Eftersom du skriver vi som om ni är överens om handlingen förstår jag dock inte frågan. Det är väl bara att makan skriver på sitt samtycke på gåvohandlingen.

Eller är frågan egentligen en annan, och kopplad till en hypotetisk bodelning och skilsmässa?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det jag funderar över är att du har fått ett förtida arv som skall räknas bort vid ett framtida arvskifte (antar att det finns fler arvingar). Vad du sedan gör med det förtida arvet påverkar inte att det skall räknas av i arvskiftet. Så även om du ger tillbaka det till din mamma så kanske det ändå skall räknas av i arvskiftet. Din mammas tillgångar har ökat, och det skall delas av arvingarna, med avdrag på din arvslott.
OM det verkligen är så illa vet jag inte, men det är ett tänkbart utfall.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det enskild egendom som blivit enskild genom arv eller gåva och inte är er gemensamma bostad så behövs inget samtycke från makan. I övriga fall gör det det.

Eftersom du skriver vi som om ni är överens om handlingen förstår jag dock inte frågan. Det är väl bara att makan skriver på sitt samtycke på gåvohandlingen.

Eller är frågan egentligen en annan, och kopplad till en hypotetisk bodelning och skilsmässa?

Det är inte enskild egendom.

Jo, vi är helt överens och det är ändrade planer ifrån våran sida helt enkelt med anledning av att vi har köpt hus på en annan plats. Ingen skilsmässa eller liknande situation.

Hur kan ett sådant samtycke se ut? Det måste inte någon kungörelse eller liknande rutin?

H hempularen skrev:
Det jag funderar över är att du har fått ett förtida arv som skall räknas bort vid ett framtida arvskifte (antar att det finns fler arvingar). Vad du sedan gör med det förtida arvet påverkar inte att det skall räknas av i arvskiftet. Så även om du ger tillbaka det till din mamma så kanske det ändå skall räknas av i arvskiftet. Din mammas tillgångar har ökat, och det skall delas av arvingarna, med avdrag på din arvslott.
OM det verkligen är så illa vet jag inte, men det är ett tänkbart utfall.

Jo, det låter inte orimligt till såvida att jag är på okant med inblandade, men det är jag inte i detta läge och det finns en transparens i detta. Så jag får lita på att ingen sätter käppar i hjulen den dagen helt enkelt.

Däremot så kan man ju skriva egna villkor i gåvobrevet, och jag funderar också på om det blir något tillägg där eller rent av mer pappersarbete tack vare att jag är gift, trots att jag står som 100% ägare hos Lantmäteriet.

R rusta skrev:
Det är inte enskild egendom.

Jo, vi är helt överens och det är ändrade planer ifrån våran sida helt enkelt med anledning av att vi har köpt hus på en annan plats. Ingen skilsmässa eller liknande situation.

Hur kan ett sådant samtycke se ut? Det måste inte någon kungörelse eller liknande rutin?
Det brukar finnas som en standardklausul i köpekontrakt. Borde gå att kopiera från ett sådant.

OM det finns lån på huset, så brukar det finnas en klausul i låneavtalet om att banken måste få godkänna en överlåtelse.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R rusta skrev:
Jo, det låter inte orimligt till såvida att jag är på okant med inblandade, men det är jag inte i detta läge och det finns en transparens i detta. Så jag får lita på att ingen sätter käppar i hjulen den dagen helt enkelt.

Däremot så kan man ju skriva egna villkor i gåvobrevet, och jag funderar också på om det blir något tillägg där eller rent av mer pappersarbete tack vare att jag är gift, trots att jag står som 100% ägare hos Lantmäteriet.
Med lämplig juridisk rådgivning kan det säkert gå att formulera ihop ett gåvobrev somn fungerar som hävning av det förtida arvet, om det nu behövs.

Även om du och övriga arvingar är på god fot med varandra idag, så kan du inte veta att det fortfarande är så den dag det blir aktuellt. Alltifrån att någon bara blir "putt" på dig, till att vederebörande får en ny fru/sambo som inte alls klickar med din familj. Eller avlider, så att frågan skall hanteras av en överförmyndare med uppgift att till varje pris tillvarata något mindreårigt barns intressen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om det finns lån på fastigheten är det inte säkert att din mor får godkänt som ny låntagare. Detta trots att hon kan ha haft lånen tidigare.

O Oaken skrev:
Om det finns lån på fastigheten är det inte säkert att din mor får godkänt som ny låntagare. Detta trots att hon kan ha haft lånen tidigare.
Det finns inget lån på fastigheten i dagsläget.

H hempularen skrev:
Med lämplig juridisk rådgivning kan det säkert gå att formulera ihop ett gåvobrev som fungerar som hävning av det förtida arvet, om det nu behövs.

Även om du och övriga arvingar är på god fot med varandra idag, så kan du inte veta att det fortfarande är så den dag det blir aktuellt. Alltifrån att någon bara blir "putt" på dig, till att vederebörande får en ny fru/sambo som inte alls klickar med din familj. Eller avlider, så att frågan skall hanteras av en överförmyndare med uppgift att till varje pris tillvarata något mindreårigt barns intressen.
Det kan vara värt att kolla upp, Försöker se på denna situation ifrån olika håll, och du har en infallsvinkel där som jag inte hade tänkt på riktigt.

H hempularen skrev:
Det brukar finnas som en standardklausul i köpekontrakt. Borde gå att kopiera från ett sådant.

OM det finns lån på huset, så brukar det finnas en klausul i låneavtalet om att banken måste få godkänna en överlåtelse.
Fastigheten gick över till mig med endast gåvobrev eftersom det inte var några pengar involverade, och kommer inte vara det nu heller. Inget lån heller. Vet inte vad det betyder men jag får gräva lite djupare i detta känner jag.

R rusta skrev:
Det behöver inte vara mer än att ni lägger till en rad till fångeshandlingen (i ditt fall verkar ett gåvobrev vara aktuellt) med underskrifter där det står något i stil med "Äkta make godkänner överlåtelsen av fastigheten X:Y." och så den äkta makens underskrift samt datum. Här* har du en länk till Lantmäteriets medgivandeblankett, den kan ni annars använda som en bilaga till gåvan, beror på vad ni föredrar.

*Kom bara ihåg att ändra fastighetsbeteckningen, Gävle Torp 1:1 är bara ett exempelnamn.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
När vi sålde fritidshuset jag och min syster ärvde efter vår mor, var min fru tvungen att skriva under fullmakt till mäklaren att hon godkände försäljning. (Kanske annat vid gåva?)

(Antar att det är nån säkerhet ifall den ägande parten skulle avlida inna det är klart?)

Nej skälet är att en part skall inte kunna sälja den gemensamma bostaden. Även om det är ett fritidshus, så vill man gardera sig mot att den andre i efterhand hävdar att det var där de var bosatta.

F fusion skrev:
När vi sålde fritidshuset jag och min syster ärvde efter vår mor, var min fru tvungen att skriva under fullmakt till mäklaren att hon godkände försäljning.
Ja, det ingår ju i fallen jag räknade upp om det inte var enskild egendom. All fast egendom som är giftorättsgods måste man ha samtycke på. Är det enskild egendom måste man bara ha samtycke om det är den huvudsakliga bostaden.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Är det enskild egendom måste man bara ha samtycke om det är den huvudsakliga bostaden.
Fast där riskerar man att det finns olika tolkningar. Det är svårt att helt vattentätt bevisa att det inte är den gemensamma bostaden. Som köpare bör man kräva att fru/sambo alltid skriver på. Jag som köpare kan inte avgöra ifall det är en gemensam bostad som säljs, och kan därmed inte avgöra om ett köpeavtal som saknar medgivande är giltigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.