Halloj!

Jag tänkte skriva av mig lite erfarenheter av vår numera tio år gamla Electrolux diskmaskin. Kanske kan nån här ha nytta av mina erfarenheter och på så vis dra de profitoptimerande vitvarujättarna vid näsan med några kronor.
Jag gissar att detta inte bara gäller Electrolux, så håll till godo:

1. Bestickkorgen. Det dröjde förstås inte så många år innan det började bli hål i botten av att man släppt ner bestick lite för hårt, så då var det bara att plocka fram plånboken och köpa en ny. Men när det sen hände igen efter ett par år blev jag förbannad. Det tog inte så lång tid att konstatera att det där har de konstruerat bräckligt med flit för att man ska behöva punga ut 400:- vart tredje år. Det hade varit busenkelt att göra plasten lite grövre så hade det aldrig hänt,men då hade de missat sin profit...
Aldrig i livet att jag går på det igen kände jag. Jag konstaterade att själva inredningen i korgen gick att ta ur och att man då hade fri tillgång till den trasiga botten i korgen. Efter lite funderande och letande hittade jag en bit plastnät som jag köpt på Lidl för några tior, egentligen tänkt att hålla löv borta från hängrännor. Seg plast och lagom glest nät. Jag klippte till en lagom bit, la i botten och tryckte fast med inredningen. Den kommer garanterat aldrig mer att gå sönder där och har hållit i betydligt fler år än orginalkorgarna.

2. Öppningshandtaget. Det höll väl ungefär lika länge som bestickkorgen innan det bara hängde lite slappt och man fick krångla sig in i maskinen mha en kniv. Denna är visserligen inte så dyr som bestickkorgen, men när den skulle bytas för andra gången blev jag även där lite förbannad då jag kunde konstatera att de gjutit den med en bit på gångjärnsdelen som var ca 1x2 mm, och det var förstås där den gått sönder. Efter att ha kollat insidan på maskinen konstaterade jag att det inte var pga platsbrist det var så klent där, så det måste helt enkelt vara profithunger där också, det ska gå sönder där efter ett tag helt enkelt. Jaha, vad gör man då? Om detta är en patentlösning eller inte vet jag ännu inte då det inte gått så många år än, men jag ruggade upp den tunna plasten och en bit runt om och la sen på duktigt med epoxi där det var som svagast. Förhoppningsvis hjälper detta och jag slipper fler problem därifrån.

3. Översvämning...
Ja, här kanske man inte ska anklaga dem för profit längre, men vid två tillfällen har översvämningsskyddet löst ut och jag har fått ge mig in bakom plåtarna för att felsöka. Spännande minsann!
Första gången var det enkelt, det var en gummianslutning som sitter mellan värmaren och det Electrolux kallar stigrör. Så det var bara att köpa nytt och montera, inte alls svårt eller särskilt dyrt.
Men så hände det alldeles nyss igen, kvällen före nyårsafton och vi som skulle ha gäster och allt, så då var paniken närmare. Tanken på att bjuda gäster på trerätters och allt därtill utan fungerande diskmaskin tilltalade inte alls!
Denna gång hittade jag först inget uppenbart fel, men det såg smutsigt ut i det som kallas regenereringsventil, dvs den plastlabyrint där vattnet kommer in när maskinen fyller på vatten. Som tur var var den inte så svår att ta bort, först bort med fläkten på ovansidan, sen hela plastmojängen som bara satt med små snäppfästen. Men den var full av vatten så det hamnade en del på golvet innan jag fick den över i bunken jag förberett. Mha vattenslang och tryckluft i åtskilliga omgångar fick jag ut en massa gammalt klägg som satt inne i labyrinterna. Jag tog också bort saltbehållaren och sköljde bort en hel del klägg därifrån också (den var full med vatten vilket den inte borde vara, så jag gissade att det kunde ha nåt med felet att göra), det enda krångliga med den var egentligen att det sitter ett reedrelä fastklämt på den som inte är helt lätt att komma åt att lossa om man har korvfingrar. Slutligen rensade jag slangen från maskinens botten till regenereringsventilen mha en smal flaskborste och fick ut en hel del gammalt gott därifrån med. Felet var helt enkelt att allt gammalt klägg täppt till nåt så att det börjat rinna ut vatten från regenereringsventilens överfyllningsslang.
Återmontering gick smärtfritt och jag passade på att även åtgärda fläkten som börjat låta, det var motorn som vibrerade och det åtgärdades med en inklämd tändsticka. Allt klart flera timmar innan gästerna anlände och husfriden lägrade sig åter! Så nu är maskinen som ny, inget vatten kvar i saltbehållaren efter körd maskin och ingen brummande fläkt.
Det jag lärt mig är att man kanske ska spola av tallrikarna lite bättre innan de åker in i maskinen, samt att det går att fixa saker, bara man försöker tänka någorlunda logiskt och inte får panik. Fast synd för min granne som reparerar vitvaror,men jag har hellre tusenlapparna i min ficka om jag ska vara helt ärlig...

Nästa hatobjekt i vitvaruvärlden är undermåliga plastvred till spishällen som de sen vill ha 150:-/st för, men det ska de inte tro jag går på. Det finns snyggare av metall för bråkdelen av den kostnaden om man letar...

Hoppas nån får nytta av min erfarenheter och har du egna så fyll gärna på.

• Gilla
mulpac och 2 till
  • Laddar…
Kör med rengöringstablett alternativt citronsyra regelbundet.

som alt. lösning på 1. kanske vanliga zip ties '`? i ngt fint mönster=?...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.