46 369 läst ·
44 svar
46k läst
44 svar
Gatsten läggning resultat
Tack för svaren och fina bilder till inspiration 
Att jag reagerade och avbröt arbetet, som en del undrade över inledningsvis, berodde dels på saker som syns i bilden, som vissa har reagerat på, dels på sånt som inte syns i bilden, som jämnhet både mellan intilligande stenar och över "större" ytor. Även deras sätt att jobba, ingen planering alls, inga mått att utgå ifrån, inga markeringar etc och till sist att de själva var rätt frustrerade över att det inte var så enkelt som de uppenbarligen trott. De har garanterat aldrig lagt gatsten innan, i alla fall inte i mönster, även om de inte vill erkänna det. De är dock duktiga på att köra grävmaskin och fixa markarbete och arbetsamma är de också, så de får fortsätta med sådana bitar istället. De ha helt enkelt tagit på sig lite mer än de har kompetens till, men blev stoppade i tid så ingen större skada skedd.
Nya stenläggare är på ingång under slutet av kommande vecka. Jag hörde killen jag pratade med skratta lite smått i bakgrunden när han såg bilder jag skickat honom, dock inte ovanstående utan en där ovanstående syns lite mindre i en större bild. Han påpekade flera saker i bilderna som behövde åtgärdas i grundarbetet och hade klockrena svar på de kontrollfrågor jag har lärt mig att ställa. Han berättade att de med jämna mellanrum får uppdrag liknande mitt, där de får åka ut och riva upp och göra om från början när folk som inte lagt sten innan försökt. Så han var glad att jag reagerat så snabbt som jag gjorde och stoppat jobbet. Man kan säga att 2 arbetsdagar och 1,5 kalendervecka gått förlorade. Inte så mycket att gnälla över med tanke på hur det kunde ha gått.
Att jag reagerade och avbröt arbetet, som en del undrade över inledningsvis, berodde dels på saker som syns i bilden, som vissa har reagerat på, dels på sånt som inte syns i bilden, som jämnhet både mellan intilligande stenar och över "större" ytor. Även deras sätt att jobba, ingen planering alls, inga mått att utgå ifrån, inga markeringar etc och till sist att de själva var rätt frustrerade över att det inte var så enkelt som de uppenbarligen trott. De har garanterat aldrig lagt gatsten innan, i alla fall inte i mönster, även om de inte vill erkänna det. De är dock duktiga på att köra grävmaskin och fixa markarbete och arbetsamma är de också, så de får fortsätta med sådana bitar istället. De ha helt enkelt tagit på sig lite mer än de har kompetens till, men blev stoppade i tid så ingen större skada skedd.
Nya stenläggare är på ingång under slutet av kommande vecka. Jag hörde killen jag pratade med skratta lite smått i bakgrunden när han såg bilder jag skickat honom, dock inte ovanstående utan en där ovanstående syns lite mindre i en större bild. Han påpekade flera saker i bilderna som behövde åtgärdas i grundarbetet och hade klockrena svar på de kontrollfrågor jag har lärt mig att ställa. Han berättade att de med jämna mellanrum får uppdrag liknande mitt, där de får åka ut och riva upp och göra om från början när folk som inte lagt sten innan försökt. Så han var glad att jag reagerat så snabbt som jag gjorde och stoppat jobbet. Man kan säga att 2 arbetsdagar och 1,5 kalendervecka gått förlorade. Inte så mycket att gnälla över med tanke på hur det kunde ha gått.
Detta är infarten till oss, det är knappt 3m brett hela vägen. Att/om det är fler stenar i bredd så att säga längre upp i bilden beror det antagligen på att de lagt bågarna med mindre radie där. Det skulle ju aldrig gå att få ihop de två lagda områdena bl.a. av den anledningen.Micke64 skrev:
Hejsan
Nu är stensättargäng nummer 2 här.
Nu känner jag mig mycket tryggare. Istället för att jag tafatt försöker förklara för dessa killar hur det ska gå till så förklarar de för mig varför jag inte alltid kan få allting så som jag tänkt mig från början, däremot hittar vi bra lösningar på allt tillsammans
Nedan ses de i aktion och resultatet efter 1 dags arbete. De har börjat från andra änden, kan man säga, jämfört med de första.

Nu är stensättargäng nummer 2 här.
Nu känner jag mig mycket tryggare. Istället för att jag tafatt försöker förklara för dessa killar hur det ska gå till så förklarar de för mig varför jag inte alltid kan få allting så som jag tänkt mig från början, däremot hittar vi bra lösningar på allt tillsammans
Nedan ses de i aktion och resultatet efter 1 dags arbete. De har börjat från andra änden, kan man säga, jämfört med de första.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Sådärja! Det börjar likna något! 
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
...och jag ska precis till att göra om garageuppfarten, lite utvidgning och lite omläggning av befintlig gatsten. Eftersom jag själv inte kan ett skvatt om att lägga gatsten vill jag hitta någon som kan. Johan, är det möjligt att du kan ge kontaktuppgifter till din erfarna stenläggare? Eller snickerick, om du bor i Göteborgsområdet, skulle du kunna tipsa om dina duktiga stenläggare?
Ja, stenläggarna kommer från annan ort, men de ska komma hit och köra en vända till för mig framöver, vi kanske kan samordna då.Bayerleiner skrev:...och jag ska precis till att göra om garageuppfarten, lite utvidgning och lite omläggning av befintlig gatsten. Eftersom jag själv inte kan ett skvatt om att lägga gatsten vill jag hitta någon som kan. Johan, är det möjligt att du kan ge kontaktuppgifter till din erfarna stenläggare? Eller snickerick, om du bor i Göteborgsområdet, skulle du kunna tipsa om dina duktiga stenläggare?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Jag vet att Bengt Wennberg inte är intresserad av att jobba direkt mot kund utan tar jobbet via en entreprenör. Han vill sätta sten och inte hålla på med pappersarbete.Bayerleiner skrev:
Där har du namnet på stensättaren i alla fall.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Kanske ingen tröst, men smågatstenen, framför allt svensk, behåller sitt värde. Skulle man någon få för sig att avveckla stenläggningen för något annat, får du garanterat igen pengarna för den. Betongstenen blir bara fylle.MB77 skrev:
Svensk begagnad smågatsten kostar bara 100:- extra per m2 (2007) jämfört med ny kinesisk eller indisk.
Den som är intresserad kan PM'a mig så ska jag förmedla kontakt till leverantör av ny svensk tumlad gatsten av bra kvalité till ca halva priset jämfört med vad det kostar hos exvis Flisby.
Kan även förmedla kontakt till superbra stenläggare.
Kan även förmedla kontakt till superbra stenläggare.