Hej alla!

min första fråga här. Har höga förväntningar på bra svar:)
Har idag en uppfart med gatsten. Hälften är uppgrävt pga schaktarbeten sen den andra halvan är inte bra, sjunkit osv.
Tänkte göra arbetet själv. Tänkte kolla om någon är duktig på underarbetet som kan se ifall min killgissning är ok.
1.Gräv ut ca 30-35 cm
2. Lägg i bärlager (0-32) ca 20-25 cm och padda
3. Lägg i sand o kratta ut jämt ca 10 cm
4. Lägg gatsten och foga
5. Padda ner till rätt nivå.

är detta rätt förfarande? Punkt 3 är jag mest osäker på.. sen är det en gammal brunn, dagvatten, enkelt att byta ut eller säkrast att hitta någon som gör det?

Med vänlig hälsning, christoffer

K Krokusen skrev:
Hej alla!

min första fråga här. Har höga förväntningar på bra svar:)
Har idag en uppfart med gatsten. Hälften är uppgrävt pga schaktarbeten sen den andra halvan är inte bra, sjunkit osv.
Tänkte göra arbetet själv. Tänkte kolla om någon är duktig på underarbetet som kan se ifall min killgissning är ok.
1.Gräv ut ca 30-35 cm
2. Lägg i bärlager (0-32) ca 20-25 cm och padda
3. Lägg i sand o kratta ut jämt ca 10 cm
4. Lägg gatsten och foga
5. Padda ner till rätt nivå.

är detta rätt förfarande? Punkt 3 är jag mest osäker på.. sen är det en gammal brunn, dagvatten, enkelt att byta ut eller säkrast att hitta någon som gör det?

Med vänlig hälsning, christoffer
Hur har det gått med din uppfart?

Är du klar med din stensättning?

Blev det bra?

Eller blev det inte alls?

• Haha
The Tor
  • Laddar…
Innan fogning.

• Stenbelagd uppfart framför ett gult tegelhus, omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Jag la tre varv runt växthuset och höll på att slita ut mig på kuppen, förstår varför detta tog fyra år ;)

• Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Stenlagd uteplats med cirkulärt mönster där bågarna går in i varandra.
Skapa konto
Stensättning med bågar av olika storlek som går in i varandra, intill en trätrappa och ett staket, delvis jämnt men ojämn i storlek.
Skapa konto

Helst vill man ha att bågarna går in i varandra helt sömlöst och att de dessutom är jämna i storlek.
Här går bågarna fint in i varandra men håller inte samma storlek över hela stensättningen.
Både trappan och min bristande erfarenhet stökar till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.