1 321 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
ni som bytt från gaspanna till lvvp på senare år
Hej,
Flyttade in i ett 70-tals hus i somras. 86+86kvm (uppvärmd inredd källare) i Malmö. Uppvärmning med kondenserande gaspanna som är riktigt tyst och smidig. Den är dock ca 12 år gammal och har säkert tappat lite effekt. Vi har ca 20000 kwh estimerad årsförbrukning och hittills gasräkningar på 4-6000kr under vintermånaderna.
Har fått offert på Nibe S2125-12kw + S320. ca 130t kr inkl ROT och Energibidrag.
Frågan är dock om man kan räkna hem en sådan investering. Får rätt olika siffror baserat på hur optimistiskt/pessimistiskt man räknar på cop.
Därför mycket nyfiken, hur har det gått för er andra som gjort bytet från Gas till LVVP? Höll era beräkningar kring återbetalningstider? Stämde COP enligt vad tillverkarna lovade eller uppstår massa andra faktorer som sänker den verkliga verkningsgraden? Alla erfarenheter tas tacksamt emot!
Tack på förhand!
Flyttade in i ett 70-tals hus i somras. 86+86kvm (uppvärmd inredd källare) i Malmö. Uppvärmning med kondenserande gaspanna som är riktigt tyst och smidig. Den är dock ca 12 år gammal och har säkert tappat lite effekt. Vi har ca 20000 kwh estimerad årsförbrukning och hittills gasräkningar på 4-6000kr under vintermånaderna.
Har fått offert på Nibe S2125-12kw + S320. ca 130t kr inkl ROT och Energibidrag.
Frågan är dock om man kan räkna hem en sådan investering. Får rätt olika siffror baserat på hur optimistiskt/pessimistiskt man räknar på cop.
Därför mycket nyfiken, hur har det gått för er andra som gjort bytet från Gas till LVVP? Höll era beräkningar kring återbetalningstider? Stämde COP enligt vad tillverkarna lovade eller uppstår massa andra faktorer som sänker den verkliga verkningsgraden? Alla erfarenheter tas tacksamt emot!
Tack på förhand!
I skånetrakten har du riktigt goda förutsättningar för att få bra COP med LVVP. Om dina radiatorer kräver högre temperaturer (troligt med gsspanna) så kan du räkna med Nibes mest pessimistiska SCOP som är 3.4. Det är för övrigt vad man får med i stort vilken LLVP som helst.
20000 kWh gasförbrukning ersätts då av ca 6000 kWh el istället.
Jag har inte koll på gaspriser men gissar att du har en rätt stor fast avgift som du slipper efter konvertering. Du får räkna själv på payoff men jag gissar att du landar kring 6-8 år.
Jag har inte koll på gaspriser men gissar att du har en rätt stor fast avgift som du slipper efter konvertering. Du får räkna själv på payoff men jag gissar att du landar kring 6-8 år.
Ja vi har äldre radiatorer. 1-rör system med ca 50 grader framledningstemp vanligtvis på vintern.ClasseClas skrev:
I skånetrakten har du riktigt goda förutsättningar för att få bra COP med LVVP. Om dina radiatorer kräver högre temperaturer (troligt med gsspanna) så kan du räkna med Nibes mest pessimistiska SCOP som är 3.4. Det är för övrigt vad man får med i stort vilken LLVP som helst.
Om man vågar räkna på scop 3.4 så är den årliga besparingen ca 20000kr. Helt I linje med din uppskattning om återbetalningstid. Då har vi dessutom en något överdimensionerad lvvp för våra behov i anbudet.
Det är också en fråga, hur känslig man ska vara när det gäller dimensionering. Bra eller dåligt för lvvp att vara något överdimensionerad? Läst någonstans att dom mår bra av att jobba på.
Ett par offerter som vi fått har varit på 8kw modeller medan nibe tycker vi borde köra på 12kw för att ha täckning ner till flera minusgrader.
12 kW kan tyckas vara mycket men med en gaspanna på 20-30 kW så blir det en annan jämförelse.
Det slog mig just att en gaspanna ger värme till 90-95%. Resten går ut som förbränningsvärme i skorstenen.
Ditt verkliga värmebehov är då snarare ca 18000 kWh och LVVP skulle förbruka då ca 5300 kWh vilket gör kalkylen ännu gynnsammare.
Personligen skulle jag välja 12 kW med tanke på dina högtempradiatorer. Det kanske inte riktigt går att räkna hem 12kW gentemot 8kW men jag gillar inte optimera på payoffkalkyler där det är väldigt svårt att använda ett elpris som ska vara representativt för hela payoffperioden. Elpriset varierar ganska friskt i SE4 som bekant.
Apropå jobba på. Dagens VP är av invertertyp så de anpassar frekvensen efter värmebehovet. Då gör det inte så mkt om de är överdimensionerade.
Det slog mig just att en gaspanna ger värme till 90-95%. Resten går ut som förbränningsvärme i skorstenen.
Ditt verkliga värmebehov är då snarare ca 18000 kWh och LVVP skulle förbruka då ca 5300 kWh vilket gör kalkylen ännu gynnsammare.
Personligen skulle jag välja 12 kW med tanke på dina högtempradiatorer. Det kanske inte riktigt går att räkna hem 12kW gentemot 8kW men jag gillar inte optimera på payoffkalkyler där det är väldigt svårt att använda ett elpris som ska vara representativt för hela payoffperioden. Elpriset varierar ganska friskt i SE4 som bekant.
Apropå jobba på. Dagens VP är av invertertyp så de anpassar frekvensen efter värmebehovet. Då gör det inte så mkt om de är överdimensionerade.
Hej! Tack för input. Vi har mekanisk frånluft med en alliance fläkt i köket. Hade såklart varit snyggt ett återanvända energin på något sätt men jag har inte riktigt fått ihop hur det skulle funka.S Stefan.o skrev:
Alliancefläkt + frånluftsvärmepump + lvvp verkar inte vara en vanlig kombo.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Japp, inte så orolig över det 🙂J Josth skrev:
övrig lvvp ekonomi däremot... Hoppas beräkningarna håller.
fasta avgifter utslaget per månad är:ClasseClas skrev:
gashandelsavtal (eon): årsavgift 40.7 kr
gasnätsavtal (weum): årsavgift 145kr samt besiktningsavgift 33kr
sen lägger weum även på en fast kostnad för "gasöverföring" : 49 öre/kwh
gashandel per kwh varierar lite men nu i vinter har det varit mellan 130-145 öre/kwh.
Total månadskostnad blir:
kwh förbrukning * (eon gashandel + wem gasöverföring) + eon årsavgift + weum årsavgift + weum besiktningsavgiftTa februari som exempel. Snittemperaturen utomhus var 3 grader. Vår räkning:
2732 * ( 0.49 + 1.4446 ) + 40.7 + 145 + 33 = 5504krSlår man ut alla gaskostnader per kwh blir det:
5504kr / 2732 kwh = 201 öre /kwhElen låg samma månad på 293 öre/kwh (endast rörliga kostnader). DVS billigare med gas än el, men såklart dyrare uppvärmning totalt sett pga LVVP effektivitet.
Siffror för en varmare månad, september med snittemperatur 16 grader är:
Förbrukning: 875 kwh
Total gasräkning: 1738kr
Total gaspris per kwh: 199 öre /kwh
Elen låg samtidigt på: 192 öre / kwh
Dvs billigare med el än gas. Stora besparingar att göra med LVVP!
Slutligen om jag sätter COP 3.2 blir antal sparade pengar:
februari: 3400kr
september: 1300kr
Årlig besparing ca 21000kr
Sätter jag ett mer pessimistiskt COP 2 ser det inte lika bra ut. Antal sparade kr:
februari: 980kr
september 1900kr
Årlig besparning ca 13000kr
Och det är dessa två rader i slutet som gör stor skillnad i om det är värt att investera 130tkr i en LVVP. Litar man på tillverkanas siffror så ser det jättefint ut. Men om det kommer in massa andra faktorer som gör att den verkliga COP blir lägre... Ja då får man ta sig en funderare!
Redigerat:
Intressant. Jag trodde nog att gasen var betydligt dyrare än el. Det är klart, SE4s elpriser kan vara riktigt höga.
Vad gäller COP så har jag räknat på min LLVP till garaget och den ligger på ca 3.5 i Sthlmstrakten.
Att räkna på COP 2 på en LVVP i Skåne är "fegt" 🙂
Lycka till med räknandet! Hur länge kan du få energibidrag?
Vad gäller COP så har jag räknat på min LLVP till garaget och den ligger på ca 3.5 i Sthlmstrakten.
Att räkna på COP 2 på en LVVP i Skåne är "fegt" 🙂
Lycka till med räknandet! Hur länge kan du få energibidrag?
Vi har legat stabilt på ca 1:90/ kWh på gasen i vinter inkl allt. Har legat runt 5500 - 6000 nu som kallast.
Grannen som byte från gas till LVVP Vaillant i somras har legat på ca 3000:- när vi hade ca 6000 i kostnader. Ung hälften mot oss men då har han ca 80kvm större (källare osv). Så det är lite osäkerhet i siffrorna. Men även om gasen är ganska ”billig” så går ju en LVVP billigare. Räknar jag riktigt lågt så sparar jag ca 10.000/ år. Och då är den betald på va 10 år.
Men troligtvis går det snabbare ändå.
Dessutom slipper man ju grundavgiften för gasen bl a. Även om det är inräknat i priset ovan.
Nu har vi iofs Öresundskraft så vet inte priserna på Eon.
Hade jag haft pengar att lägga på LVVP så hade jag utan tvekan gjort det.
Grannen som byte från gas till LVVP Vaillant i somras har legat på ca 3000:- när vi hade ca 6000 i kostnader. Ung hälften mot oss men då har han ca 80kvm större (källare osv). Så det är lite osäkerhet i siffrorna. Men även om gasen är ganska ”billig” så går ju en LVVP billigare. Räknar jag riktigt lågt så sparar jag ca 10.000/ år. Och då är den betald på va 10 år.
Dessutom slipper man ju grundavgiften för gasen bl a. Även om det är inräknat i priset ovan.
Låter väldigt likt mina kalkyler.Dr Benz skrev:
Vi har legat stabilt på ca 1:90/ kWh på gasen i vinter inkl allt. Har legat runt 5500 - 6000 nu som kallast.
Jag gillar gasen som uppvärmning, extremt smidig! En sak jag funderat på (men som är omöjligt att hitta information om) är hur pass mycket man kan spara med en nyare gaspanna med lite smartare funktioner. Typ integration med home assistant så att man kan styra driften mer detaljerat. Ny gaspanna är trots allt mycket billigare än lvvp så kanske att det skulle kunna gå ihop.
Våran är för gammal och dum. Styrs endast med en utomhusgivare som står i norrläge ☹️
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden