God kväll allesammans,
Insåg precis att jag gjort en ganska puckad grej.
Sen vi skaffade gasolgrill för ett par år sen, har den stått mot husväggen. Inser nu att detta är inte klokt och behöver tänka om. Men tyvärr är vår altan dum och grillen kommer hamna mot en vägg, vindskydd nästan oavsett.
Läser man om hur grillen ska vara placerad så står det att den ska vara ifrån väggar och andra eldvänliga material. Förmodar att detta är främst vid användning?
Det är lätt att bli nojjig och kanske övertänka situationen och eventuella risker. Hur gör ni andra med era grillar? Har ni de parkerade mot husväggen. Eller ser ni till att de har avstånd, även i avstängt läge?
Insåg precis att jag gjort en ganska puckad grej.
Sen vi skaffade gasolgrill för ett par år sen, har den stått mot husväggen. Inser nu att detta är inte klokt och behöver tänka om. Men tyvärr är vår altan dum och grillen kommer hamna mot en vägg, vindskydd nästan oavsett.
Läser man om hur grillen ska vara placerad så står det att den ska vara ifrån väggar och andra eldvänliga material. Förmodar att detta är främst vid användning?
Det är lätt att bli nojjig och kanske övertänka situationen och eventuella risker. Hur gör ni andra med era grillar? Har ni de parkerade mot husväggen. Eller ser ni till att de har avstånd, även i avstängt läge?
Låter rimligt och som en klok tanke. Har alltid överdrag på grillen när den inte används, samt att den säkert haft 2-3 decimeter till väggen / fönstret.T TypRätt skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 463 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 463 inlägg
En grill är inte särskilt brandfarlig när den inte använs så det spelar mindre roll.
När dom används är det värre om dom står mot en vägg då dom brukar vara gjorda så att om något går knas och det börjar brinna mycket i dom så slår mycket av elden ut på baksidan av locket.
När dom används är det värre om dom står mot en vägg då dom brukar vara gjorda så att om något går knas och det börjar brinna mycket i dom så slår mycket av elden ut på baksidan av locket.
Min grill står under tak intill husväggen med sin baksida mot räcket till trappan. Det betyder att jag kan rulla fram den lättare när jag ska använda den och den är inte i blickfånget eller i vägen lika mycket när den inte används. Visst har det varit en del värme som kommer ut och flammor som nosat på räcket ett par gånger när olja droppar ner på brännaren, men eftersom jag även har vattenslangen i närheten för att vattna växterna så har jag aldrig varit orolig för att det skulle få fäste i räcket.
Men jag har funderat på om jag inte skulle montera en värmesköld bak på grillen för att folk omkring mig inte ska få panikångest. 😅
Men jag har funderat på om jag inte skulle montera en värmesköld bak på grillen för att folk omkring mig inte ska få panikångest. 😅
Om du får en fettbrand i grillen och den står nära väggen. Så behöver du kanska tidigt måla om väggen. Och om du är lite mindre snabb ganska fort bygga ett nytt hus. Min grill har gasolflaskan stående en bit bort, absolut inte inne i skåpet. Och en större luftspalt mellan grillen och fasaden än på bilden här. Men grillar man bara Denniskorv och rengör grillen minutiöst efter varje användning så går det säkert bra. Tills det inte gör det längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara