Hej!
Vi har nyligen flyttat in i en villa som har en sluttning mot gillestugan som vi behöver göra något åt. Huset blev omdränerat för några månader sedan.
Min tanke har varit att bygga på den högra muren så att den kommer upp i nivå med den vänsta muren och att sedan bygga en stödmur utanför brunnarna på den blå linjen och sedan fylla upp marknivån utanför muren.
Innanför muren hade man kunnat göra så att det blir fall från huset mot muren. Kanske hade man kunnat lägga en markränna vid muren som tar det vatten som marken eventuellt inte hinner svälja undan.
Killarna från dräneringfirman tyckte att vi borde bygga muren på den röda linjen. Dom menade att det blev för stor yta annars där det kunde samlas vatten på vid skyfall och att det då lätt skulle kunna rinna in.
Nackdelen vi ser med deras lösning är att muren skulle hamna väldigt nära fönsterna och ta all utsikt och mycket av dagsljuset från gillestugan.
Hur hade ni gjort?
Den stora brunnen är till bevattning och den lilla har vi ingen aning om vad den är till för. Den hänger iallafall inte ihop med dräneringen.
Vi har nyligen flyttat in i en villa som har en sluttning mot gillestugan som vi behöver göra något åt. Huset blev omdränerat för några månader sedan.
Min tanke har varit att bygga på den högra muren så att den kommer upp i nivå med den vänsta muren och att sedan bygga en stödmur utanför brunnarna på den blå linjen och sedan fylla upp marknivån utanför muren.
Innanför muren hade man kunnat göra så att det blir fall från huset mot muren. Kanske hade man kunnat lägga en markränna vid muren som tar det vatten som marken eventuellt inte hinner svälja undan.
Killarna från dräneringfirman tyckte att vi borde bygga muren på den röda linjen. Dom menade att det blev för stor yta annars där det kunde samlas vatten på vid skyfall och att det då lätt skulle kunna rinna in.
Nackdelen vi ser med deras lösning är att muren skulle hamna väldigt nära fönsterna och ta all utsikt och mycket av dagsljuset från gillestugan.
Hur hade ni gjort?
Den stora brunnen är till bevattning och den lilla har vi ingen aning om vad den är till för. Den hänger iallafall inte ihop med dräneringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hur har det sett ut från början?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Bör ju vara en lösning där regnvatten leds från fasaden frågan är ju vad man vill ha i hålet
Oj, det där var lite besvärligt.
Det absolut bästa ur vattensynpunkt är nog att bygga ett uterum där men det är inte optimalt för utsikten från gillestugan.
Kan du leda iväg vattnet som samlas där någonstans? Bevattningsbrunnen? Hur är vattennivån i den? Hur högt står grundvattnet?
Om du inte kan få ett tak över den där ytan skulle jag nog velat ha en markränna framför fönstren, typ en markstensbredd ut från väggen. Då kan du lägga en marksten med lutning bort från huset längs med hela väggen, ner i en ränna. Det bygger dock på att du kan leda ner vattnet någonstans från den rännan.
Det absolut bästa ur vattensynpunkt är nog att bygga ett uterum där men det är inte optimalt för utsikten från gillestugan.
Kan du leda iväg vattnet som samlas där någonstans? Bevattningsbrunnen? Hur är vattennivån i den? Hur högt står grundvattnet?
Om du inte kan få ett tak över den där ytan skulle jag nog velat ha en markränna framför fönstren, typ en markstensbredd ut från väggen. Då kan du lägga en marksten med lutning bort från huset längs med hela väggen, ner i en ränna. Det bygger dock på att du kan leda ner vattnet någonstans från den rännan.
Sedan bilderna togs i somras har jag höjt muren på höger sida så att den är över marknivån utanför "gropen" och så har jag lagt plattor längst väggen provisoriskt. Utanför plattorna har jag grävt ett tillfälligt dike.
Planen framöver är att lägga om plattorna med bättre fall från väggen och sedan gräva ett mer ordentligt dike utanför dom. I botten av diket tänker jag att jag lägger ett dräneringsrör kopplat till någon av brunnarna. Sedan lägger jag singel eller sjösten i slänten och låter detta fylla diket. Längst upp i släten tänker jag bygga en låg mur för att stoppa vatten från omgivningen från att rinna ner i slänten.
Jag tror att detta borde fungera och då har vi fortfarande kvar utsikten från gillestugan.
Planen framöver är att lägga om plattorna med bättre fall från väggen och sedan gräva ett mer ordentligt dike utanför dom. I botten av diket tänker jag att jag lägger ett dräneringsrör kopplat till någon av brunnarna. Sedan lägger jag singel eller sjösten i slänten och låter detta fylla diket. Längst upp i släten tänker jag bygga en låg mur för att stoppa vatten från omgivningen från att rinna ner i slänten.
Jag tror att detta borde fungera och då har vi fortfarande kvar utsikten från gillestugan.
Det låter som en väldigt rimlig plan. Det hela beror ju på hur lätt du får bort vattnet som eventuellt kan samlas där.
Var ungefär i landet är det? Om det är söderöver så är ju risken liten för enorma snömängder som annars kan ställa till det lite.
Var ungefär i landet är det? Om det är söderöver så är ju risken liten för enorma snömängder som annars kan ställa till det lite.
Skåne, så snö är det ont om!tommib skrev:
Absolut! Men det blir svårt att få till här. Det har varit såhär sedan huset byggdes för 50 år sedan och det verkar ha fungerat.RoTe skrev:
Klicka här för att svara
