28 532 läst ·
28 svar
29k läst
28 svar
Gasol i lägenheten?
Vi har två plattor glashäll och två plattor gas i vår lägenhet (+ en fritös/elgrill som vi aldrig använder). På balkongen står det en inkopplad PC10 (10kg gas) flaska. Vi lagar kvällsmat ca 4-5 gånger i veckan och en flaska räcker i lite drygt ett år.
Vi använder gasolen i så stor utsträckning vi kan och glashällen endast då man har många kastruller och det inte får plats.
När flaskan blir tom byter vi den på närmaste OKQ8 mack som har AGA (Statoil har ett annat märke tror jag) och iom att de är gjorda i kompositmaterial behöver man inte paja ryggen. En annan fördel med kompositflaskorna är att man kan se gasolnivån i dem.
Innan jag flyttade in i lägenheten var jag mycket skeptisk till gasol men nu tycker jag att det är oslagbart och vi kommer att med stor sannolikhet använda oss av det i köket på vårat nya hus.
Vi använder gasolen i så stor utsträckning vi kan och glashällen endast då man har många kastruller och det inte får plats.
När flaskan blir tom byter vi den på närmaste OKQ8 mack som har AGA (Statoil har ett annat märke tror jag) och iom att de är gjorda i kompositmaterial behöver man inte paja ryggen. En annan fördel med kompositflaskorna är att man kan se gasolnivån i dem.
Innan jag flyttade in i lägenheten var jag mycket skeptisk till gasol men nu tycker jag att det är oslagbart och vi kommer att med stor sannolikhet använda oss av det i köket på vårat nya hus.
Skönt att höra att jag måste ha räknat fel! Jag föredrar som sagt gas, men mest för känslan. Tror nog att jag hade kunnat vänja mig vid induktion också. Det här med gasolflaskor i kompositmaterial låter intressant - var hittar man dessa?
Som med alla andra gasolflaskor, på blocket:aka03hfe skrev:
http://www.blocket.se/vi/19683106.htm?ca=11_s
Dumt att köpa en ny då du i alla fall vid första utbytestillfället av gas kommer att få en begagnat. Du lämnar in din tomma på macken och får en nypåfylld (som oftast är beggad).
Letar du på gasol på blocket hittar du rätt bra fyndpriser på tomma gasolflaskor (oftast stål dock).
Varför skulle någon sälja en gasolflaska till fyndpris? Är ju normalt så att första gången man kommer för att köpa gas får man lägga upp pant för flaskan. Denna får man ju tillbaka om man säljer flaskan till gasstället? Men när man bara byter ut flaskan så kostar det ju inget och man betalar bara för gasen? Eller har jag missuppfattat någon när jag bytt gasolflaskor till grillen?Martin_Blomberg skrev:Som med alla andra gasolflaskor, på blocket:
[länk]
Dumt att köpa en ny då du i alla fall vid första utbytestillfället av gas kommer att få en begagnat. Du lämnar in din tomma på macken och får en nypåfylld (som oftast är beggad).
Letar du på gasol på blocket hittar du rätt bra fyndpriser på tomma gasolflaskor (oftast stål dock).
Jag köpte tom gastub begagnat för 100 kr. Sedan gick jag och bytte in den mot en full på macken. Betalade endast för gasen 440kr. Om jag skulle ha köpt den ny (dvs pant + påfyllning) så skulle det gå på ca 1000 kr.
Här är i alla fall en som säljer för billigare än pantpris:
http://www.blocket.se/vi/20104912.htm?ca=11_s
Här är i alla fall en som säljer för billigare än pantpris:
http://www.blocket.se/vi/20104912.htm?ca=11_s
Redigerat:
Jo men varför är folk så puckade att dom inte går och lämnar in den istället och får panten tillbaka :S Begagnatpriset borde ju ligga runt 80% eller nått.Martin_Blomberg skrev:
Kan tänka mig att de inte känner till att man får pengarna tillbaka alternativt är för lata för att transportera dit gasoltuberna. Killen jag köpte av hade typ 10 stycken.
Intressant är ju också att man oftast kan byta från t.ex. en ståltub till en PK10 utan extra kostnad när man "fyller" tuben. Jag tycker det är superskönt med både gas och glashäll. och grill/fritösen som någon nämde ovan är rätt skön att ha också visst skulle jag hellre ha en riktig kolgrill inne också men jag har inte koll på vad som skulle krävas för att ha en sådan i ett villakök...
Det säljs både tomma och fulla flaskor på Blocket bara för att panten på flaskor sedan länge är borttagen.
Med andra ord, ska man bli av med en flaska måste man sälja den själv.
Håller med att gas är bättre, annars skulle proffsen sluta använda det!
Jag har inte sett ett restaurangkök utan gashällar!
Med andra ord, ska man bli av med en flaska måste man sälja den själv.
Håller med att gas är bättre, annars skulle proffsen sluta använda det!
Jag har inte sett ett restaurangkök utan gashällar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur är det med gasolflaskor som står utomhus:
Funkar gasen lika bra på vintern när det är minusgrader ute?
Det finns ju olika sorter, butan propan...
//En som inte vet
Funkar gasen lika bra på vintern när det är minusgrader ute?
Det finns ju olika sorter, butan propan...
//En som inte vet
Brukar inte vara några problem (om det inte är typ -40 under längre perioder). Har aldrig varit med om att gasen "fryst" trots många års vintercamping. Jag har hört att det kan hända men det känns lite som en "Urban Myth" för alla gånger jag hört om det har det varit "en kompis kompis" som råkat ut för det
Klicka här för att svara
