Hej
I sommras så bytte föreningen element i hela huset. Och så var det inte mer med det. Men nu när det är kallt ute så känner man att det är kallare i lägenheten än vad det var med de gamla elementen. Elementen blir inte varma som de gamla de nya känns halv ljumna bara. Och det är kallt på golvet runt elementet. Så jag ringde föreningen de frågade om det är minst 21 grader i lägenheten då sa jag att i 2 rum. Sen hänvisade dom till att ringa till hsb. Visst att det är över 20 grader men det är ändå kallt i lägenheten det går inte att gå med Shorts i den. Och kylan känns typ mellan golvet och kanske 40 till 50 cm över golv.
Ventilation i lägenheten är frånluft ventiler och fönsterspalts ventiler. Jag frågade grannar och de upplevde samma sak men ingen har ringt och anmält det. Det man är rädd för är att hsb kommer mäter tempen och ser ok över 20 grader då är det inget fel och så får man en faktura för ingenting. Har någon upplevt det här problemet?
I sommras så bytte föreningen element i hela huset. Och så var det inte mer med det. Men nu när det är kallt ute så känner man att det är kallare i lägenheten än vad det var med de gamla elementen. Elementen blir inte varma som de gamla de nya känns halv ljumna bara. Och det är kallt på golvet runt elementet. Så jag ringde föreningen de frågade om det är minst 21 grader i lägenheten då sa jag att i 2 rum. Sen hänvisade dom till att ringa till hsb. Visst att det är över 20 grader men det är ändå kallt i lägenheten det går inte att gå med Shorts i den. Och kylan känns typ mellan golvet och kanske 40 till 50 cm över golv.
Ventilation i lägenheten är frånluft ventiler och fönsterspalts ventiler. Jag frågade grannar och de upplevde samma sak men ingen har ringt och anmält det. Det man är rädd för är att hsb kommer mäter tempen och ser ok över 20 grader då är det inget fel och så får man en faktura för ingenting. Har någon upplevt det här problemet?
Det kan vara så att de nya elementen har bättre fungerande termostat än de gamla. Så att de gamla eldade för kråkorna (eller shortstemperatur snarare).
En annan möjlighet är att det är det milda vintervädret som skapar fenomenet med kallras i din lägenhet. Det faktum att det inte är så kallt ute gör att det nyinjusterade värmesystemet inte matar fram så mycket varmvatten. Det gör dina element fesljumma, tillräckligt för byggnadens energibehov men inte för att värma bort kallraset från fönster och dess tilluftsventiler.
En annan möjlighet är att det är det milda vintervädret som skapar fenomenet med kallras i din lägenhet. Det faktum att det inte är så kallt ute gör att det nyinjusterade värmesystemet inte matar fram så mycket varmvatten. Det gör dina element fesljumma, tillräckligt för byggnadens energibehov men inte för att värma bort kallraset från fönster och dess tilluftsventiler.
Det enda som räknas är vad du har för temperatur mitt i rummet en meter upp, eller hur man nu vill mäta. Håller den 20-21 grader i snitt så går det inte att klaga. Tyvärr fokuserar folk i regel alldeles för mycket på elementen men värmesystemet är ju alltid injusterat och med de höga utetemperaturer som är på många håll nu så går det inte ut mycket värme. Folk i allmänhet verkar tyvärr tro att man ska skolla sig när man tar på elementen, annars brukar de felanmäla. Många som felanmäler äger inte ens en termometer, så är svårt att ge råd då. Du verkar ju dock äga en termometer och har ju viss koll på temperaturen.
Blåser det ute kan man också uppleva att det drar, särskilt om man har gamla fönster.
Blåser det ute kan man också uppleva att det drar, särskilt om man har gamla fönster.
Ett långskott men termostaterna kan vara begränsade. Vad är det för modell och hur högt kan du vrida upp dem nu? Brukar gå att lösa med en liten skruvmejsel och rätt information från termostaternas instruktionsbok.
problemet är att du valt hyresrättXzenonmg skrev:
Hej
hyresvärden ställer in efter lägsta möjliga och mäter temp i huvudhöjd
du kommer aldrirg få den temp som du vill ha om du inte flyttar eller sätter in egna element
alla nya lägenhets termostater är byggda för att man inte skall kunna överstiga 21CS Staffan-N skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Jag går ofta med shorts inomhus även på vintern. Bekvämt och bra. Fast så bor jag inte i hyres- eller bostadsrätt heller utan kan reglera (och betala för) hur varmt jag vill ha det också.RoTe skrev:
Värmepumpen håller en behaglig temperatur (22 grader) så det blir inte så dyrt heller. 😊
Jag är inte med riktigt. Vart skrev jag att jag hade en hyresrätt? Och jag nämnde föreningen minst 2 gånger.returen skrev:
Nja. Dottern hade en nybyggd lägenhet med luftvärme, alltså värme genom ventilationen.returen skrev:
Temperaturen ställde man in själv 15-25 grader, men över 20 grader fick man betala extra, systemet mätte på nått sätt åtgången av värme i lägenheten.
Även om det kostade så fanns möjligheten att ha det varmare.
En kul men sällsynt lösning numeraIsakare skrev: