28 530 läst ·
28 svar
29k läst
28 svar
Gasol i lägenheten?
Sida 1 av 2
Vi ska renovera köket hemma i vår lägenhet och funderar på att sätta in en gasspis, trots att det inte finns gas indraget i huset. Detta för att jag helst lagar mat på gasspis (föredrar helt enkelt detta framför induktion etc) Har läst på lite och frågat spisförsäljaren som hävdar att man måste byta gasolflaska ca en gång varannan månad. Undrar dock om någon har erfarenhet av detta själv. Jag tycker varannan månad verkar ok, men det kanske blir oftare i praktiken? Och var fyller man på dem? Funkar närmsta bensinmack? Är mycket tacksam får råd i denna fråga!
Några råd för att slippa drassa gasol från bensinmacken:
Koka vatten i en vattenkokare. Dvs även om du skall koka potatis så kokar du upp vattnet i en vattenkokare först.
Använd mikron för det som går att mikra.
Iom att du bor i lägenhet är det max 5 liter gas som du kan ha i lägenheten, men 10 liter på balkongen. Dvs köp 2 stk 5 liters gasolflaskor. Ena förvarar du i balkongen/källaren och byter ut när den ena tar slut.
Du bör dammsuga området där du bor efter gasolpåfyllningsmöjligheter/bensinstationer. Läste i ngn tråd för ett år sedan att priset kunde variera.
Koka vatten i en vattenkokare. Dvs även om du skall koka potatis så kokar du upp vattnet i en vattenkokare först.
Använd mikron för det som går att mikra.
Iom att du bor i lägenhet är det max 5 liter gas som du kan ha i lägenheten, men 10 liter på balkongen. Dvs köp 2 stk 5 liters gasolflaskor. Ena förvarar du i balkongen/källaren och byter ut när den ena tar slut.
Du bör dammsuga området där du bor efter gasolpåfyllningsmöjligheter/bensinstationer. Läste i ngn tråd för ett år sedan att priset kunde variera.
Hur ofta man måste byta flaska beror ju på hur stora flaskor du bestämmer dig för. Du bör köra tvåbingesystem, dvs två flaskor som du kan växla när det är slut och byta den tomma i lugn o ro. Kör du dubbla P11
r så behöver du nog inte oroa dig för att behöva byta så ofta att det blir störande.
Viktigare är installationen. Kopparrör inomhus med avstängsningskran vid varje förbrukare. Läckagevarnare. Flaskorna i inlåst ventilerat utrymme utomhus.
Fjärravstängning kan vara en bra ide, dvs en elektriskt manövrerad kran vid flaskan utomhus, som styrs via en panel inomhus.
Viktigare är installationen. Kopparrör inomhus med avstängsningskran vid varje förbrukare. Läckagevarnare. Flaskorna i inlåst ventilerat utrymme utomhus.
Fjärravstängning kan vara en bra ide, dvs en elektriskt manövrerad kran vid flaskan utomhus, som styrs via en panel inomhus.
Medlem
· västerbottenslän
· 63 inlägg
Vad jag vet så får man inte förvara gasol i källare... detta för att gasol är tyngre än luft och kommer därför inte ur en källare...
Brukar man inte ha järnrör till gas? De är hårdare än koppar och klarar ev. misstag med hammare och spik bättre.Consensus skrev:Hur ofta man måste byta flaska beror ju på hur stora flaskor du bestämmer dig för. Du bör köra tvåbingesystem, dvs två flaskor som du kan växla när det är slut och byta den tomma i lugn o ro. Kör du dubbla P11r så behöver du nog inte oroa dig för att behöva byta så ofta att det blir störande.
Viktigare är installationen. Kopparrör inomhus med avstängsningskran vid varje förbrukare. Läckagevarnare. Flaskorna i inlåst ventilerat utrymme utomhus.
Fjärravstängning kan vara en bra ide, dvs en elektriskt manövrerad kran vid flaskan utomhus, som styrs via en panel inomhus.
Här är korrekta regler för förvaring av gasol i flerbostadshus (lägenhet som du bor i):
http://www.raddningsverket.se/templates/SRV_Page____24694.aspx
http://www.raddningsverket.se/templates/SRV_Page____24694.aspx
Det står på spisarna hur mycket gasol varje brännare förbrukar per timme. Det är bara att räkna samman och sedan sättas i relation till hur stor flaskan är.
Jag har gasol på båten. Visst, det lagas inte lika mycket mat som hemma, speciellt ugnen används inte lika ofta. Vi förbrukar 1 kg i veckan (till 5 personer), hugg till med ca det dubbla för ett hemhushåll.
Jag har gasol på båten. Visst, det lagas inte lika mycket mat som hemma, speciellt ugnen används inte lika ofta. Vi förbrukar 1 kg i veckan (till 5 personer), hugg till med ca det dubbla för ett hemhushåll.
Har nu kollat lite spismanualer på nätet. Resultat: det blir induktion istället. Annars får jag byta flaska varje vecka. Lite trist men inte lika trist som att springa upp och ner för trapporna med en femkilos gasolflaska under armen. Tack för all hjälp!
jag kan inte annat än hålla med Hemamkatten, vi har både el och gasspis så all matlagning sker inte på gasspisen men vi byter vår pk10 1gång/år ungefär. ska man inte köra typ wokhäll dygnet runt eller något borde det inte vara ett problem.
har man sedan balkong som någon nämnde kan man ju ha en tub i reserv (eller två kanske om man nu får har 10kg på balkong och 5 kg inne).
gasspis är helt klart värt det.
har man sedan balkong som någon nämnde kan man ju ha en tub i reserv (eller två kanske om man nu får har 10kg på balkong och 5 kg inne).
gasspis är helt klart värt det.
Jag skulle föredragit induktionsspis alla gånger före gasspis.
Jag kan inte se fördelen att ha gas istället för induktion, speciellt inte om man ska ha gas på flaska, så enormt opraktiskt det måste vara.
Ni som har gasspis kan gärna förklara vad som är så bra...
Jag kan inte se fördelen att ha gas istället för induktion, speciellt inte om man ska ha gas på flaska, så enormt opraktiskt det måste vara.
Ni som har gasspis kan gärna förklara vad som är så bra...
Jag har både gas och induktion och glaskeramik.
Induktion är bra för att kontrollera värmen nästan instant.
Men jag gillar inte att jag måste använda speciella typer av stekpannor/kastruller (rostfritt), dels för att jag redan har en hel del stekpannor/grytor i aluminium eller gjutjärn. Dels för att jag just nu har svårt att hitta vettiga stekpannor som inte är i aluminium (men det kan ju bero på mig och inte utbudet). Gjutjärn vill jag inte använda för att det är tungt och det är en glasplatta på induktionsspisen.
Gasen känns mera som att man kan jobba snabbt och tappa både det ena och det andra på plattan utan att behöva bekymra sig.
Gasen har nästan samma goda kontroll som induktionen men inte helt. Jag använder t.ex induktionsspisen för att woka på. Kan inte få samma "kräm" på min gasspis.
Induktionsspisen surrar med ett irriterande ljud på vissa kastruller och vissa värmelägen.
Gasen behöver som sagt att man drassar gasballonger då och då.
Induktion är bra för att kontrollera värmen nästan instant.
Men jag gillar inte att jag måste använda speciella typer av stekpannor/kastruller (rostfritt), dels för att jag redan har en hel del stekpannor/grytor i aluminium eller gjutjärn. Dels för att jag just nu har svårt att hitta vettiga stekpannor som inte är i aluminium (men det kan ju bero på mig och inte utbudet). Gjutjärn vill jag inte använda för att det är tungt och det är en glasplatta på induktionsspisen.
Gasen känns mera som att man kan jobba snabbt och tappa både det ena och det andra på plattan utan att behöva bekymra sig.
Gasen har nästan samma goda kontroll som induktionen men inte helt. Jag använder t.ex induktionsspisen för att woka på. Kan inte få samma "kräm" på min gasspis.
Induktionsspisen surrar med ett irriterande ljud på vissa kastruller och vissa värmelägen.
Gasen behöver som sagt att man drassar gasballonger då och då.
Ok, att man inte kan ha alla typer av kastruller är väl den enda nackdelen jag ser med induktion. Men de flesta nya kastruller (av bra kvalitet) passar till induktion.pinebar skrev:
Induktion är tyst om du har bra kastruller.
Det är inte så troligt att man lyckas krossa glaset.
Wok använder jag inte ens så det kan jag inte uttala mig om.
Magnetfält, ja det får du mer av micron eller tv:n
Nackdelar med gas som jag ser det:
* Man måste ha en gasflaska som måste bytas om man inte har gas i huset
* Risk för gasläckage (explosion)
* Krångligare att rengöra spisen
Men men, smaken är som alla vet som baken...bara man är nöjd med det man har.