Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    468
dusthall skrev:
Hur tänder ni era kol-grillar?
.
Varmluftspistol, grillklart på 2-3 minuter
 
fremar skrev:
Kör ni med en sån här eltändare? [länk] Vet inte om min har blivit utsliten och börjat få läckströmmar för sist löste den ut JFB å hela huset blev mörkt :) Har funderat lite på en [länk] istället, någon som kör med en sån?
Sådandär funderade jag på ett tag, men vad blir egentligen skillnaden gentemot en varmluftspistol, som är mycket billigare?
 
När vi ändå är inne på sidospår, sån där marinadspruta har jag ligger någonstans men har aldrig använt den så är det någon som har tipps på till vad och hur man ska använda den?
 
matte2k skrev:
Har äntligen bestämt mig för en Weber Master/One/Gold-touch 57cm.
Alla verkar ha behållaren under. Vad är det egentligen för skillnad?
Ngn som har koll på om den finns till specialpris ngn stans för tillfället?
Vad behöver jag för tillbehör?

MathiasS: Hur funkar det med elektrisk tändare? I med breketterna, i med tändaren, sen är det bara börja grilla 20 min senare?
Lindarn.se har bra pris samt 20% på tillbehören om man köper grill. Har precis köpt mig en Master 57cm så fråga på om du undrar något.
 
matte2k skrev:
MathiasS: Hur funkar det med elektrisk tändare? I med breketterna, i med tändaren, sen är det bara börja grilla 20 min senare?
Briketterna på tändarens grillelement och sedan vänta 20min. Sprid ut briketterna och grilla.
 
Bezt skrev:
När vi ändå är inne på sidospår, sån där marinadspruta har jag ligger någonstans men har aldrig använt den så är det någon som har tipps på till vad och hur man ska använda den?
Blanda en marinad/kryddblandning. Fyll sprutan och ge köttet en injektion, sen är det marinerat/kryddat.
Går åt mindre marinad. Blir mer smak och går snabbare än att låta köttet ligga i marinad.
(Sen kan du t.ex. ha den till att rimma julskinkan)
 
nån som vet vart man köper en marinad spruta verkar intressant.
 
Hermansson82 skrev:
nån som vet vart man köper en marinad spruta verkar intressant.
Köpte en sådan här när vi var i USA senast:

http://s2.thisnext.com/media/230x230/Cajun-Injector-Deluxe-Marinade_B73C7894.jpg

jag har sett dem på svenska siter men kommer för närvarande inte ihåg vilka....

vissa marinad sprutor man ser har inte hål längs själva nålen (så att marinaden även trycks ut sidledes) utan endast som en vanlig injektions nål....

Utbudet i Sverige är kasst & dyrt... beställ via Ebay istället, exempel på sökning inklusive frakt:

http://shop.ebay.com/i.html?_kw=mar...lstpos=&_sc=1&_sop=15&_sticky=1&_stpos=&gbr=1
 
MathiasS skrev:
Briketterna på tändarens grillelement och sedan vänta 20min. Sprid ut briketterna och grilla.
Perfa!
 
Bricco skrev:
Lindarn.se har bra pris samt 20% på tillbehören om man köper grill. Har precis köpt mig en Master 57cm så fråga på om du undrar något.
Kanon... Har du koll på vad skillnaden är på:
One-Touch Premium 57 - NYHET
Master-Touch® 57 cm. - NYHET

Det enda jag kan hitta som skiljer dem enligt webers hemsida är att Mastern har något som heter TuckAway behållare plus att den går att få i olika färger.
 
matte2k skrev:
Kanon... Har du koll på vad skillnaden är på:
One-Touch Premium 57 - NYHET
Master-Touch® 57 cm. - NYHET

Det enda jag kan hitta som skiljer dem enligt webers hemsida är att Mastern har något som heter TuckAway behållare plus att den går att få i olika färger.
Fick hem min grill i tisdags som jag beställde från Toolab, jag beställde en Master Touch, men på kartongen stog det OT Premium, men den hade iaf Tuck Away lock hållare. Tror att de där brikettkorgarna kan vara en liten skillnad också.
 
petersson79 skrev:
Fick hem min grill i tisdags som jag beställde från Toolab, jag beställde en Master Touch, men på kartongen stog det OT Premium, men den hade iaf Tuck Away lock hållare. Tror att de där brikettkorgarna kan vara en liten skillnad också.
Det är bara lockhållaren som skiljer. Och den ska man ha så välj Master.
 
Veritas skrev:
nodeco !

Coolt, Tackar !
Då kommer du nog att få många följdfrågor så fort undertecknad införskaffat en Smokey Mountain :)

Låter alla tiders! Bara att beställa nu så vi kan dela erfarenheter, lindarn verkar ha rätt bra pris se länk nedan. Men du kan nog förhandla ner det till ungefär samma pris på andra ställen. Jag gav 3750kr för min.
.
Glöm inte att köpa rejält med briketter och rökträ. Jag har nog "bränt" :) 10kg på 3 röksessioner. Du behöver även en skorstenständare, och ifall du skall göra mycket ribs på en gång så behöver du en hållare. Man får plats med 2 racks per galler ifall man inte delar dem. Ekträ säljer inte weber, men min granne är möbelsnickare så jag fick en del spillbitar i ek. Ek ingår i många av recepten så det kan vara ide att försöka kirra det.

Hör av dig när du kommit igång. /mikael


http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=105

http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=1017
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.