65 252 läst ·
340 svar
65k läst
340 svar
Gasol eller kol grill??
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Det är ju lite märkligt eftersom det stod One touch Premiuim på min och den har lockhållaren och termometern.Bricco skrev:
Angående termometern, vet nån vilka temperaturer man ska hålla vid indirekt grillning? I handboken som medföljer står det ju bara låg, mellan och hög värme...?
Det står One Touch på Master med men jag håller med om att förvirringen är total men det är väl ekonomiskt för Weber med sina små marginalerpetersson79 skrev:
Precis som för all annan tillagning beror det helt på vad du tillagar. Generellt håller man dock en lägre temperatur än vid direkt grillning.petersson79 skrev:
nodeco skrev:Låter alla tiders! Bara att beställa nu så vi kan dela erfarenheter, lindarn verkar ha rätt bra pris se länk nedan. Men du kan nog förhandla ner det till ungefär samma pris på andra ställen. Jag gav 3750kr för min.
.
Glöm inte att köpa rejält med briketter och rökträ. Jag har nog "bränt"10kg på 3 röksessioner. Du behöver även en skorstenständare, och ifall du skall göra mycket ribs på en gång så behöver du en hållare. Man får plats med 2 racks per galler ifall man inte delar dem. Ekträ säljer inte weber, men min granne är möbelsnickare så jag fick en del spillbitar i ek. Ek ingår i många av recepten så det kan vara ide att försöka kirra det.
Hör av dig när du kommit igång. /mikael
[länk]
[länk]
Ah, nu blir jag än mer sugen på att skaffa en Smokey Mountain...
Apropå trä bitar för rök... tycker att de där påsarna är snuskigt dyra... fick tag på ett par bitar av en stam från ett ner sågat äpple träd idag som jag lagt undan så de får torka... men jag visste inte att EK oxå var ett alternativ...bra att veta!
Jodå, så fort jag införskaffat en SM så postar jag om det... skall bli skoj att fördjupa sig i äkta Bbq smoking & dela erfarenheter med likasinnade.
En fråga om Webers klotgrill funktion (i mitt fall One Touch 57cm).... propellern nertill... skall den vara så att den sluter tätt om ventilhålen i botten då man grillar eller skall den vara så att de är öppna?
Vid indirekt grillning...hur justerar ni ventilen/erna för att få rätt värme (125 grader) ?
Vid indirekt grillning...hur justerar ni ventilen/erna för att få rätt värme (125 grader) ?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ventilerna ska vara öppna när du grillar, annars kvävs ju glöden, det är ju draget underifrån som skapar den bästa glöden. Så lägg inte folie eller något sådant på brikettgallret.Veritas skrev:En fråga om Webers klotgrill funktion (i mitt fall One Touch 57cm).... propellern nertill... skall den vara så att den sluter tätt om ventilhålen i botten då man grillar eller skall den vara så att de är öppna?
Vid indirekt grillning...hur justerar ni ventilen/erna för att få rätt värme (125 grader) ?
För barbeque/varmrökning har lagt kolen på sidorna och sen spån i aluminiumfolie, med några hål i, ovanpå kolen, när den fått glöd.Veritas skrev:En fråga om Webers klotgrill funktion (i mitt fall One Touch 57cm).... propellern nertill... skall den vara så att den sluter tätt om ventilhålen i botten då man grillar eller skall den vara så att de är öppna?
Vid indirekt grillning...hur justerar ni ventilen/erna för att få rätt värme (125 grader) ?
Sen stänger jag ventilerna uppe och reglerar tempen med bottenventilen.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
ICA Maxi har Weber One Touch Premium för 1800 nu för tillfället...
Nu har jag testat en sådan där skorstenständare några gånger. Det funkar ju fantastiskt bra! Snabbare glöd än med eltändaren och *alla* briketter blir glödande. Dessutom är det smidigt att kunna hälla över briketterna i korgarna (weber) och tillbaka igen när man är klar. Nu slänger jag eltändaren!
Angående webers briketter som jag nu kunnat testa eftersom jag får fyr på dom nu så är jag inte speciellt impad. Visst verkar dom hålla bra till iaf två grillningar, men jädrar vad dom släpper aska! Inte alls lika rent och snyggt som med mina favvo-okq8-briketter.
Angående webers briketter som jag nu kunnat testa eftersom jag får fyr på dom nu så är jag inte speciellt impad. Visst verkar dom hålla bra till iaf två grillningar, men jädrar vad dom släpper aska! Inte alls lika rent och snyggt som med mina favvo-okq8-briketter.
Samla ihop briketterna i en hög. Ställ pickan på max värme (såklart...) och blås koncentrerat på ett och samma ställe. Det bör börja glöda på ca 20 sekunder. Fortsätt att blåsa ett tag till med full effekt. Efter en minut eller så kan man ställa ner värmen och bara blåsa kalluft, den el-effekt man tillför är marginell jämfört med vad ett par glödande briketter avger. Genom att blåsa på de nu glödande briketterna så blåser du in riktigt het luft i högen med briketter som snart blir övertänd.
Backa lite med pickan när det tagit sig, annars kan fronten smälta!
Skall också erkännas att det inte är lika kul att tända med den här metoden dagen efter, då kommer det att yra en hel del koldamm...
Backa lite med pickan när det tagit sig, annars kan fronten smälta!
Skall också erkännas att det inte är lika kul att tända med den här metoden dagen efter, då kommer det att yra en hel del koldamm...
Är det bara jag som tycker denna produkt inte fyller någon funktion när det finns skorstenständare för ca 150kr som man bara tänder och låter jobba själv? Helt utan el och man kan under tiden beakta med en kall bärs i handenEllagård skrev:Samla ihop briketterna i en hög. Ställ pickan på max värme (såklart...) och blås koncentrerat på ett och samma ställe. Det bör börja glöda på ca 20 sekunder. Fortsätt att blåsa ett tag till med full effekt. Efter en minut eller så kan man ställa ner värmen och bara blåsa kalluft, den el-effekt man tillför är marginell jämfört med vad ett par glödande briketter avger. Genom att blåsa på de nu glödande briketterna så blåser du in riktigt het luft i högen med briketter som snart blir övertänd.
Backa lite med pickan när det tagit sig, annars kan fronten smälta!
Skall också erkännas att det inte är lika kul att tända med den här metoden dagen efter, då kommer det att yra en hel del koldamm...