65 252 läst ·
340 svar
65k läst
340 svar
Gasol eller kol grill??
har ni lava stenar i alla sorters gasol grillar???
Nu får ni rätta mig om jag har fel (är ju trots allt en newbie på grillningHermansson82 skrev:
Utan lavastenar funkar inte en gasolgrill, då blir det som att steka maten.
Lavastenara samlar upp alla kryddor och safter som droppar ner på dom och ger den rökiga grillade smaken sedan.
Lavastenara samlar upp alla kryddor och safter som droppar ner på dom och ger den rökiga grillade smaken sedan.
Veritas skrev:
Köpte idag en skorstenständare på Jula
http://www.jula.se/grilltandare-131553
ska bli intressant & se om den klarar av jobbet... eller om man får köpa Weber´s variant istället.
http://www.jula.se/grilltandare-131553
ska bli intressant & se om den klarar av jobbet... eller om man får köpa Weber´s variant istället.
"[/QUOTE]
Jag köpte en weber smokey mountain cooker 57cm för lite över en månad sedan...
Är ju en helt annan typ av grillning än med vanlig grill, jag brukar ligga på ca 100-125 grader och då tar det tid. Grillat ribs (4-5h), lammstek 3h och nu senast helgrillad rostbiff 3½h.
Man kör med stora (som en tennisboll ungefär) träbitar direkt på briketterna och det ger en grym röksmak, har labbat lite med hickory, ek, körsbär och äpple.
Jag är riktigt nöjd och det blir riktigt bra resultat - dock så tar det lite tid och lite fix men det är det jag är ute efter - slow food.
Kolla in dessa länkar, den ena beskriver hur man kan poppa till sin vanliga klotgill, den andra är en sida som bara diskuterar smokey mountain...
Lycka till!
/mikael
http://www.amazingribs.com/tips_and_technique/bullet_smoker_setup.html
http://www.virtualweberbullet.com/
...och jag grävde djupt i fickorna, hittade 121kr till och skaffade en weber direkt....Veritas skrev:
Hur brukar ni tända kolen med dessa skorstenar? Papper under som det står i anvisningen eller med en sådan där tändklutt som brinner länge? Har inte haft tillfälle att testa själv ännu, men till helgen så...
Jag brukar ladda på med papper, 2-3 helsidor av aftonbladet eller liknande (reklampapper går bort) brukar räcka, är jag osäker lyfter jag på skorstenen och lägger in ett par sidor till och det tar sig garanterat.MathiasS skrev:
Eltändare hittills pga att det alltid tar 20minuter innan jag kan börja grilla. Förutsägbart och bra.
Nu stör jag mig dock en aning på att jag inte kan tända weberbriketterna med den (samt att jag haft lite problem riktigt kalla dagar) så nu ska jag testa en skorstenständare ett tag tänkte jag.
Betz, tack för tipset, jag provar så så får vi se hur det går. Kultursidorna i DN borde funka (så kommer dom till någon nytta iaf).
Nu stör jag mig dock en aning på att jag inte kan tända weberbriketterna med den (samt att jag haft lite problem riktigt kalla dagar) så nu ska jag testa en skorstenständare ett tag tänkte jag.
Betz, tack för tipset, jag provar så så får vi se hur det går. Kultursidorna i DN borde funka (så kommer dom till någon nytta iaf).
Har äntligen bestämt mig för en Weber Master/One/Gold-touch 57cm.
Alla verkar ha behållaren under. Vad är det egentligen för skillnad?
Ngn som har koll på om den finns till specialpris ngn stans för tillfället?
Vad behöver jag för tillbehör?
MathiasS: Hur funkar det med elektrisk tändare? I med breketterna, i med tändaren, sen är det bara börja grilla 20 min senare?
Alla verkar ha behållaren under. Vad är det egentligen för skillnad?
Ngn som har koll på om den finns till specialpris ngn stans för tillfället?
Vad behöver jag för tillbehör?
MathiasS: Hur funkar det med elektrisk tändare? I med breketterna, i med tändaren, sen är det bara börja grilla 20 min senare?
Redigerat:
Jag tycker det där med matlagning är skoj och jag har provat de flesta varianter av grillning.
Kan väl säga att alla har sina fördelar/nackdelar enligt mig.
För mig är resultatet av maten viktigast, men givetvis är det
väldigt många kompromisser som måste göras.
Här kommer mina synpunkter.
(Jag har listat de uppifrån och ner utifrån hur mycket röksmak de ger, minst först)
Muirikka
Perfekt komplement. T.ex. för att råsteka potatisen bredvid grillen.
Gasolgrill
Är smidig, snabb och enkel att reglera temparatur och även på olika delar av grillen.
Blir inte lika bra smak på kött tycker jag, men till fisk är den utmärkt.
Kolgrill
Billig och lättillgängligt(kan köpa en för 99:- på närmsta mack för att använda 1 vecka på semestern).
Är ett lagom stort projekt att fixa en måltid och jag upplever underhållet mindre än med gasolgrillen.
Även smaken blir bättre än gasol tycker jag.
Barbeque
Tar lång tid, men blir en väldigt speciell smak, som dessutom går att variera med träslag.
Största nackdelen är tiden det tar.
Vet inte ens om jag skall nämna varmrökning eftersom då är det förmodligen inte fråga om att laga något till middagen.
Får jag bara välja en så blir det kolgrillen(funkar nödigt även till barbeque och varmrökt)
och det är det enda jag själv äger idag, men när jag vinner på lotto, så skall jag ha en av varje eller åtminstone en med kombinerad kol och gasol
Ett annat tips är en marinadspruta. T.ex. kan ni med en sådan och en flaska röksmak göra barbeque på 10min
.
Kan väl säga att alla har sina fördelar/nackdelar enligt mig.
För mig är resultatet av maten viktigast, men givetvis är det
väldigt många kompromisser som måste göras.
Här kommer mina synpunkter.
(Jag har listat de uppifrån och ner utifrån hur mycket röksmak de ger, minst först)
Muirikka
Perfekt komplement. T.ex. för att råsteka potatisen bredvid grillen.
Gasolgrill
Är smidig, snabb och enkel att reglera temparatur och även på olika delar av grillen.
Blir inte lika bra smak på kött tycker jag, men till fisk är den utmärkt.
Kolgrill
Billig och lättillgängligt(kan köpa en för 99:- på närmsta mack för att använda 1 vecka på semestern).
Är ett lagom stort projekt att fixa en måltid och jag upplever underhållet mindre än med gasolgrillen.
Även smaken blir bättre än gasol tycker jag.
Barbeque
Tar lång tid, men blir en väldigt speciell smak, som dessutom går att variera med träslag.
Största nackdelen är tiden det tar.
Vet inte ens om jag skall nämna varmrökning eftersom då är det förmodligen inte fråga om att laga något till middagen.
Får jag bara välja en så blir det kolgrillen(funkar nödigt även till barbeque och varmrökt)
och det är det enda jag själv äger idag, men när jag vinner på lotto, så skall jag ha en av varje eller åtminstone en med kombinerad kol och gasol
Ett annat tips är en marinadspruta. T.ex. kan ni med en sådan och en flaska röksmak göra barbeque på 10min