Hej. Har en gaselle 25 vedpanna. Den laddar tankarna med 75grd, därav kommer inte tankarna upp i mer temp än ca 65grd. Skulle vilja ladda med åtminstone 85grd. Någon som har erfarenhet av denna panna och vet om jag kan ställa detta under någon meny?

L
Har du en laddomat , kanske ställa upp panntempen lite , vad står den på nu ??

Inte laddomat, men nog laddventil och laddpump. Att ställa vid vilken temperatur laddpumpen börjar gå skall tydligen kunna göras i pannan, termostaten är integrerad, men fattar inte var i menyn jag ska hitta det...

L
Dunte Dunte skrev:
Hej. Har en gaselle 25 vedpanna. Den laddar tankarna med 75grd, därav kommer inte tankarna upp i mer temp än ca 65grd. Skulle vilja ladda med åtminstone 85grd. Någon som har erfarenhet av denna panna och vet om jag kan ställa detta under någon meny?
Laddar du med 75 grader kommer väl tankarna upp i minst samma, har det funkat annorlunda tidigare? Bestäms i stort av vilken insats du har i blandningsventilen och att du får ut tillräcklig effekt från pannan så du får upp difftempen över den. Om du kör på så returen från tankarna stiger får du upp tempen tillbaks mot dem och kommer högre om du vill lagra mer värme. En annan variabel här är även flödet pumpen ger i kretsen om du ställer ner det får du högre laddningstemp med övrigt lika.

Har prövat olika effekter på laddpumpen, men skillnaden är marginell. Det finns tre olika temperaturer att ställa i menyn, har prövat ställa om alla dessa, men ingen skillnad har märkts... En del svinn får man ju räkna med, från rören osv, och i tankarna är det ju skiktning. 3×500ltr parallellkopplade. Bottentemp vid eldning ca 40 och i toppen 60-65. Får elda 2ggr per dygn nu för att hålla behaglig temperatur i huset och skulle vilja ha upp vattnet i systemet i lite högre temp för att driva ut syre ur vattnet.
Har inget tidigare att relatera till, bytte förra pannan mot denna i ett hus jag håller på renoverar. Har bara kört pannan ca en vecka ännu.

Då får du nog snarare inrikta dig på att lära dig elda pannan på ett bra sätt och med inställningar som rör förbränningen rätt. Din brist i temperatur speglar nog mest för låg effekt vid eldningen och inte så mycket av det övriga runt tankar, pumpar osv. Högre temp hjälper inte om du har effektbrist och därav följande brist på energi att lagra när direkta förbrukningen är avräknad.

Har du bra ved och rätt drag funktion på skorsten mm vad fanns för panna förut? Har du stor yta dåligt isolerat så det krävs mycket värme är inte en panna med nominellt 25 kW ganska lite om du vill lagra också.

Eldar bara torr björkved. Det är just det jag skulle vilja ändra, temperaturen då pannan börjar ladda. Nu håller pannan alltid en temp på ca 75grd. Vet att den går att få upp i högre temp, för har överhettat den innan jag förstod mig på den ordentligt.
Den har ju en fläkt och liksom drar underifrån. Bör jag tända på toppen av veden Eller i botten?

L
+75C är normalt , en Ved arbetar mellan 70 och 85 , det är den är verkfull , för att få ut högre temp , behöver det bli mer fart i brasan , det måste finnas någon termostat i den , säkert en elektronisk , du får gå runt i alla menyn och se
Har du inte totala manualen , så kontakta tillverkaren så får du en , kanske bäst per telefon och samtidigt dryfta problemet som du har

Okej! Hur göra för att få mer fart i brasan då? :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.