26 106 läst ·
53 svar
26k läst
53 svar
Garderobsdörr med överfals
För det första, förborra med tillräckligt stort borr. Är hålet mindre än skruvens kärna så spricker det. Jag förborrade med lite större borr är skruvkärnan och inget har spruckit. Jag la också lite trälim hålen innan jag drog i skruvarna.H Hedbackens skrev:Livar upp denna tråd igen.
Jag håller på att bygga överfalsade skåpsdörrar i MDF till en garderob likt det du gjort. Jag bygger mina dörrar i 19mm MDF och har tänkt överfals 9mm bred och falsdjup 13 mm.
Jag tror jag köpt samma gångjärn som du ([länk]).
Men jag har två problem, dels verkar MDF:en spricka lite när jag skruvar i de medföljande skruvarna (har förborrat). Hur undvek du sprickor? Det andra problemet är att luckan inte stänger helt mot ramen när jag har provgjort några bitar och fäst gångjärnen på den. När jag tittar verkar det som att de medföljande skruvarna inte hamnar helt i liv med gångjärnsbladet tror det kan ha med det att göra. Upplevde du problem med det eller använde du några speciella skruvar MDF:en?
Med dina försänkningar som var något större än gångjärnen, fick du inte problem sen att få luckorna att hänga rakt osv?
Jag försänkte in gångjärnet 1-2mm i falsen , så dörrar sluter mot på ett bra sätt. Skruvarna är försänkta inget problem med det.
Försänkningar i falsen påverkar inte om luckan hänger rakt. Försänkning i falsen flyttar ju luckan något inåt, mot stommen och eliminerar att det blir en glipa mellan lucka och stomme.
Edit: kollade på bilderna. Du har rätt, jag har ju även försänkt ”in i dörren” och inte bara i falsen. Det kan ju leda till att det blir snett. Jag gjorde alla dom fräsningarna samtidigt så det är exakt samma djup. De hänger därför helt rakt.
Tack för svar!
Okej, eventuellt att jag haft för liten borr då; 2mm för 2mm skruvkärna. Bra tips med trälim i hålet!
Det är första gången jag monterar gångjärn så nånting gör jag antagligen pga blir såhär, vilket jag antar det inte bör vara.
.
Kan som sagt inte klura ut vad det kan vara mer än att det är skruvhuvudena som tar i. Tänker ju att de borde försänkas helt pga de kom med gångjärnen… Kanske bara får bita i det sura äpplet och köpa de moderna gångjärnen 😅.
Okej, eventuellt att jag haft för liten borr då; 2mm för 2mm skruvkärna. Bra tips med trälim i hålet!
Det är första gången jag monterar gångjärn så nånting gör jag antagligen pga blir såhär, vilket jag antar det inte bör vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan som sagt inte klura ut vad det kan vara mer än att det är skruvhuvudena som tar i. Tänker ju att de borde försänkas helt pga de kom med gångjärnen… Kanske bara får bita i det sura äpplet och köpa de moderna gångjärnen 😅.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Är skruvarna helt flush med gångjärnen? Annars tror jag att se är de som tar i.H Hedbackens skrev:Tack för svar!
[bild].[bild][bild]
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Ta ett löst gångjärn, lägg i skruven i hålet, går det att få den flush då?H Hedbackens skrev:
Om svaret är ja, så är det ett snett hål i mdfen.
Om de inte blir flush då, så är skruven för stor.
Nej det går inte riktigt att få dem flush även med det lösa gångjärnet. Får ge upp dem bara. Beställde från vedum moderna gångjärn av ren frustration istället.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Garderobsdörrar slutet av 60-talet
Fönster & Dörrar -
Fästa elfa skena på insidan av garderobsdörr
Inredning -
Hur fixa garderobsdörr (funkis) som inte går att stänga?
Fönster & Dörrar -
Räta upp böjd laminerad spånskiva (garderobsdörr) - hur då?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var köpa överfalsad garderobsdörr
Fönster & Dörrar