E Ericdahne skrev:
Grymt imponerad av dina garderober och är sjukt sugen på att ge mig på ett liknande projekt.

Nyfiken på vilka dimensioner du använde på den planhyvlade furun du gjorde stommarna av.
Tack! Var ett väldigt roligt projekt, så jag säger kör!

Mestadels 21x43 användes, men några 21x69 och 21x95 finns också.

NiklasPalmgren NiklasPalmgren skrev:
Klart jag svarar på dina frågor och hoppas på att de kan vara till hjälp i ditt projekt!

[bild]
Måtten på falsen var i mitt fall helt styrt av gångjärnen jag använda mig av. De tillåter endast ett visst djup och bredd (se bild) för att vara möjliga att installera. Om du tänkt använda liknande så är min rekommendation att köpa hem gångjärn och mäta in. Jag körde utan bäring på stålet eftersom att jag behövde exakta mått, så det tog ett tag att ställa in alla anhåll på överhandsfräsen, men det var det värt.

[bild]
Jag använda mig av en jig från Kreg (se bild) för hålen. Kan bara rekommendera. Var tvungen att använda distanser för att få ut jigen över kanten på luckan, för som du ser på första bilden så går hålet en bit ut.

Jag valde att ha skarpa hörn på luckorna så körde bara över lätt med sandpapper.

Lycka till!
Halloj, en till trådbump,
Ungefär vad för mått blir falsen med dessa gångjärn? Och hur långt in i garderoben sträcker sig fästena till gångjärnen (dvs hur djup behöver stolpen gångjärnen sitter på vara..).
Jag kan givetvis måtta på gångjärnen sen men vill komma igång och bygga stommen innan jag beställt gångjärnen.

P pjkw skrev:
Ungefär vad för mått blir falsen med dessa gångjärn? Och hur långt in i garderoben sträcker sig fästena till gångjärnen (dvs hur djup behöver stolpen gångjärnen sitter på vara..).
Jag kan givetvis måtta på gångjärnen sen men vill komma igång och bygga stommen innan jag beställt gångjärnen.
Hej!
Har flyttat och tyvärr inte möjlighet att måtta åt dig. Minns att jag var tvungen att anpassa falsen efter gångjärnen för att få ihop det.

Lycka till med projektet 👍

P pjkw skrev:
Hej! Jag har fått mycket inspiration i den här tråden. Blev precis klar med mitt skåp och har inte hunnit montera det ännu. Kul om man kan svara och ge tillbaka någon ;-)

• Jag gjorde falsen 10x10 mm (eller 9,5mm dvs 3/8 tum). Se bild.
  • Fästena till gångjärnen behöver ca 65 mm, se bild.
Säg till om du undrar något ytterligare! Och lycka till med bygget!
Närbild på kanten av ett skåp med skjutmått som visar falsens storlek på 10 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en fals på skåp med linjal som visar måttet 10x10 mm och gångjärnsfäste.
Skapa konto
Måttband som visar att ett skåpgångjärn behöver 65 mm utrymme monterat på en grå ytterdörr.
Skapa konto

• Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
H hampasnöret skrev:
Hej! Jag har fått mycket inspiration i den här tråden. Blev precis klar med mitt skåp och har inte hunnit montera det ännu. Kul om man kan svara och ge tillbaka någon ;-)

• Jag gjorde falsen 10x10 mm (eller 9,5mm dvs 3/8 tum). Se bild.
  • Fästena till gångjärnen behöver ca 65 mm, se bild.
Säg till om du undrar något ytterligare! Och lycka till med bygget!
[bild][bild][bild]
Tack!
Det är visserligen ett senare problem men hur mycket mindre än hålet är dörren? (Den delen som är i skåpet så att säga dvs)

P pjkw skrev:
Tack!
Det är visserligen ett senare problem men hur mycket mindre än hålet är dörren? (Den delen som är i skåpet så att säga dvs)
Måttet ytterkant luckorna är 1002 mm (2 mm gap mellan luckorna). Innermåttet i skåpet är 988 mm.

Grå skåpluckor med 2 mm gap, totalbredd 1002 mm matchat mot innermåttet på 988 mm.
Skapa konto
Måttband som visar bredden 1002 mm över öppning mellan två skåpsluckor.
Skapa konto
En hand som håller ett måttband mot skåpluckans kant, visar 1002 mm gap.
Skapa konto

J Johan456 skrev:
[bild] [bild] [bild]

Jag gjorde luckor i 22mm mdf. Fräste fals med stål utan styrlager. Gångjärnen är Millers, köpta på Bauhaus. Fräste inte hela falsdjupet på en gång, utan i två omgångar. Det gick lättare än jag trodde, radiefräs 1,6mm på alla hörn blir mycket bra. Luckorna är stora men det är inget problem för gångjärnen.
När du försänkte för gångjärnet i falsen hur gjorde du? Ska göra liknande luckor och kliar mig i skallen om jag ska göra en jigg för fräsen eller om det finns något annat smart sätt

Körde på frihand med en liten notfräs. Ritade på falsen sen körde jag lite större än gångjärnet. La luckorna ned tror det är så att anhållet användes för att inte gå för djupt ”in i dörren”. Tips är att köra med dammsugare så är det relativt enkelt att se var du kör.

• Gilla
myrstack
  • Laddar…
Hej! Liten trådbump, men vilka mått/avstånd på gångjärnen behöver man hålla koll på? Har köpt samma som nämnts i tråden (Vedums retroinspirerade grytgångjärn).

Jag har aldrig fräst eller fixat med gångjärn tidigare, så jag är förvirrad 🥹 Tänker jag helt fel nu? (jag utgår från det…)

+ Vill återbruka nygamla garderober som fanns i huset när vi flyttade in. Dock är luckorna 15mm. Går det att lösa eller är det lättare att köpa 19-22mm MDF?

/MVH nybörjaren som bestämt sig för att bli händig hehe

• Närbild av en hand som håller ett Vedum retroinspirerat grytgångjärn monterat på en tunn vit skåpdörr.
    Skapa konto
  • Närbild på en person som håller ett retroinspirerat metallgångjärn bredvid en vit skåplucka.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som håller ett Vedum retroinspirerat grytgångjärn mot en träbit med ritningar och anteckningar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand som håller ett grythjärn med måttlinjer ritade på kanten av ett trästycke, visar avstånd för montering av gångjärnet.
    Skapa konto
Jag tror du tänker rätt, jag är inte hemma just nu men kan kolla måtten när jag kommer hem.

Hej!
Jag har också byggt garderober med inspiration av trådskaparen. Tänkte lägga upp lite bilder snart.
Jag köpte själv 19mm tjock för att tillverka dörrarna. Själva "grytan" som man fäster in gångjärnet på dörren får jag till ca 14-15mm. Vilket innebär att det borde bli svårt att använda de gamla om de bara är 15mm tjocka tyvärr.

Lycka till!

E Edvin Vernersson skrev:
Hej!
Jag har också byggt garderober med inspiration av trådskaparen. Tänkte lägga upp lite bilder snart.
Jag köpte själv 19mm tjock för att tillverka dörrarna. Själva "grytan" som man fäster in gångjärnet på dörren får jag till ca 14-15mm. Vilket innebär att det borde bli svårt att använda de gamla om de bara är 15mm tjocka tyvärr.

Lycka till!
Tusen tack! Jag insåg det jag med och köpte 22mm MDF (som jag precis nyss fräst och borrat i). Skoj projekt att börja med! Och kul att se bilder. 😄

I need to build doors to a wardrobe that I built and there are some nice references in this thread. I did think about doing the wardrobe with small planks and plywood, but it felt too complicated so I just built it like this :DI turned out OK and the building is still standing with the extra weight.
I used 18mm boards and 21mm planks on the front. Now I just need to plan how to do the doors and fill the empty space around the wardrobe. I might ask some questions if I can't figure something out, but I'll post this here anyways

• Träbyggd garderob utan dörrar, placerad i ett rum med trägolv. Hyllorna byggda av 18mm skivor och 21mm plankor.
    Skapa konto
  • Hemmagjord garderobsstomme av trä utan dörrar, byggd av 18mm skivor och 21mm plankor, med öppna hyllor delvis fyllda med grå och bruna kuddar.
    Skapa konto
  • Hemmagjord garderob av trä, byggd med 18mm skivor och 21mm plankor på framsidan, planeras för att sätta dörrar och fylla utrymme.
    Skapa konto
  • Trähylla byggd av 18mm skivor och 21mm plankor utan dörrar, med öppna fack och en eluttag på väggen bakom.
    Skapa konto
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
[bild] [bild] [bild]

Jag gjorde luckor i 22mm mdf. Fräste fals med stål utan styrlager. Gångjärnen är Millers, köpta på Bauhaus. Fräste inte hela falsdjupet på en gång, utan i två omgångar. Det gick lättare än jag trodde, radiefräs 1,6mm på alla hörn blir mycket bra. Luckorna är stora men det är inget problem för gångjärnen.
Livar upp denna tråd igen :).

Jag håller på att bygga överfalsade skåpsdörrar i MDF till en garderob likt det du gjort. Jag bygger mina dörrar i 19mm MDF och har tänkt överfals 9mm bred och falsdjup 13 mm.

Jag tror jag köpt samma gångjärn som du (https://www.bauhaus.se/lyftgangjarn...rdic_production_sv_products#go-to-description).

Men jag har två problem, dels verkar MDF:en spricka lite när jag skruvar i de medföljande skruvarna (har förborrat). Hur undvek du sprickor? Det andra problemet är att luckan inte stänger helt mot ramen när jag har provgjort några bitar och fäst gångjärnen på den. När jag tittar verkar det som att de medföljande skruvarna inte hamnar helt i liv med gångjärnsbladet tror det kan ha med det att göra. Upplevde du problem med det eller använde du några speciella skruvar MDF:en?

Med dina försänkningar som var något större än gångjärnen, fick du inte problem sen att få luckorna att hänga rakt osv?

H Hedbackens skrev:
Livar upp denna tråd igen :).

Jag håller på att bygga överfalsade skåpsdörrar i MDF till en garderob likt det du gjort. Jag bygger mina dörrar i 19mm MDF och har tänkt överfals 9mm bred och falsdjup 13 mm.

Jag tror jag köpt samma gångjärn som du ([länk]).

Men jag har två problem, dels verkar MDF:en spricka lite när jag skruvar i de medföljande skruvarna (har förborrat). Hur undvek du sprickor? Det andra problemet är att luckan inte stänger helt mot ramen när jag har provgjort några bitar och fäst gångjärnen på den. När jag tittar verkar det som att de medföljande skruvarna inte hamnar helt i liv med gångjärnsbladet tror det kan ha med det att göra. Upplevde du problem med det eller använde du några speciella skruvar MDF:en?

Med dina försänkningar som var något större än gångjärnen, fick du inte problem sen att få luckorna att hänga rakt osv?
Att skruv i MDF-”ändträ” är ofta inte helt okomplicerat. Ett sätt jag sett andra göra är att förborra, plugga med träplugg och skruva i det. Värt att testa!

Att det inte sluter helt tätt är troligtvis inget du tänker på efter ett tag. Vi har fullt av överfalsade skåp och garderober hemma och rätt ofta det glipar. En bra magnet som håller de stängda behövs i de flesta fall.

Alternativet är annars att köra med de andra gångjärnen som beskrivs i tråden, från Grass modell Nexis click-on, om du vill ha modern lösning fast överfalsad. Ger möjligheter för finjusteringar.

Lycka till! 👍

• Gilla
Hedbackens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.