731 240 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Sållar mig nu till den uppdaterade skaran. Vilken konstigt sätt att uppdatera på
Först via app, sen via kabel. Jag fattar att appen uppdaterade basstationen, kabel själv klipparen, men ändå... Uppdateringen kunde dessutom vara snyggare än 9 staplar. Känns lite B och som att man håller i sig för att inte allt ska gå åt...
Just det, glöm inte ställa tillbaka klipplängden efter upodatering som jag gjorde
Hade även jag kraftiga avlagringar som typ svart klegg runt knivarna. Har svårt att tro det skulle ha lossnat med annat än mekanisk rengöring. Knivarna satt fast.
Enda större problemet jag hade vid uppstart i år var annars att jag missade trycka fast guiden under laddstationen vilket gjorde att den inte hittade hem ett par ggr innan jag fattade galoppen
Har sett några skärmdumpar med batteristatus (typ 80%). Jag ser inte detta i min app. Är det skillnad på Android och iPhone kanske?
(ahh, ser nu att det är assisterad konfig det syns under..)
Sen undrar jag om ni lyckats registrera er för den 5års garanti de erbjöd i samma mail som uppdateringen stod i?
Jag tror jag gjorde en registrering förra året, men lyckas inte nu med serie-, produkt- och aktiveringskoden...
Märks att Gardena kan växter och inte teknik
Först via app, sen via kabel. Jag fattar att appen uppdaterade basstationen, kabel själv klipparen, men ändå... Uppdateringen kunde dessutom vara snyggare än 9 staplar. Känns lite B och som att man håller i sig för att inte allt ska gå åt...
Just det, glöm inte ställa tillbaka klipplängden efter upodatering som jag gjorde
Hade även jag kraftiga avlagringar som typ svart klegg runt knivarna. Har svårt att tro det skulle ha lossnat med annat än mekanisk rengöring. Knivarna satt fast.
Enda större problemet jag hade vid uppstart i år var annars att jag missade trycka fast guiden under laddstationen vilket gjorde att den inte hittade hem ett par ggr innan jag fattade galoppen
Har sett några skärmdumpar med batteristatus (typ 80%). Jag ser inte detta i min app. Är det skillnad på Android och iPhone kanske?
(ahh, ser nu att det är assisterad konfig det syns under..)
Sen undrar jag om ni lyckats registrera er för den 5års garanti de erbjöd i samma mail som uppdateringen stod i?
Jag tror jag gjorde en registrering förra året, men lyckas inte nu med serie-, produkt- och aktiveringskoden...
Märks att Gardena kan växter och inte teknik
Hej alla, mitt första inlägg här men har plöjt en del trådar, bla. denna!
Installerade min första robotgräsklippare i helgen, en Sileno 1600 smart.
Har såklart fått mycket bra tips & instruktioner i denna tråd så tack alla!
Installationen gick smärtfritt trotts en smal ej rekommenderad p-plats!
Inte för att det har behövts riktigt än men den har fått köra 2 pass hittills bara för att säkra att
allt gick som det skulle!
En liten fråga inför framtiden som jag inte hittar ett klockrent svar på:
Hur får man bort kåpan? Bara försiktigt dra upp den, läste något om specialverktyg tidigare
i tråden men kan ha blandat ihop det med en annan modell?!
Vänligen
John
Installerade min första robotgräsklippare i helgen, en Sileno 1600 smart.
Har såklart fått mycket bra tips & instruktioner i denna tråd så tack alla!
Installationen gick smärtfritt trotts en smal ej rekommenderad p-plats!
Inte för att det har behövts riktigt än men den har fått köra 2 pass hittills bara för att säkra att
allt gick som det skulle!
En liten fråga inför framtiden som jag inte hittar ett klockrent svar på:
Hur får man bort kåpan? Bara försiktigt dra upp den, läste något om specialverktyg tidigare
i tråden men kan ha blandat ihop det med en annan modell?!
Vänligen
John
Oj, där ser man!
Tänkte att man kanske bör ta av locket någon/några gånger under sommaren men
framför allt när man ställer in den på senhösten för sin dvala!
Får kolla när jag kommer hem ikväll!
Fick ta inte i huset i går morse då jag noterade att det va -5gr. strax söder om Sthlm.
Tack för tipset btw.
John
Tänkte att man kanske bör ta av locket någon/några gånger under sommaren men
framför allt när man ställer in den på senhösten för sin dvala!
Får kolla när jag kommer hem ikväll!
Fick ta inte i huset i går morse då jag noterade att det va -5gr. strax söder om Sthlm.
Tack för tipset btw.
John
Lite konstigt att det inte finns något på youtube om detta, finns ju en del om Hq och andra märken!
Hittar inte heller något i instruktionsboken om detta, Gardena vill kanske helt enkelt inte att man plockar isär och rengör under skalet!
/John
Hittar inte heller något i instruktionsboken om detta, Gardena vill kanske helt enkelt inte att man plockar isär och rengör under skalet!
/John
Kollade just på filmen ovan. Så gör jag på min Sileno 1000 minst en gång om året då jag skruvar bort de bakre krocksensorpinnarna och städar gräsklipp. Gör man inte det så kommer krocksensorn triggas av minsta lilla gupp.
Tack, skall testa, vore perfekt & nice att slippa hålla på med gafflar eller annat bara för att lossa på toppen!E exxy19 skrev:
Ställde in klipparen i garaget härom morgonen när det var -5 och idag har det ju ösregnat mer eller mindre hela dagen så det är inte aktuellt att klippa innan helgen!
Nu väntar jag på lite sol & värme så klipparen får köra in sig & hålla mattan fin!
/John
Jag vet inte om det är samma på alla modeller, men på Life-modellerna är det snäppfästen för den översta "plattan", sedan skall man ha gafflar eller specialverktygen. Har man tillgång till 3D-printer finns det fil för specialverktygen på robonect. https://www.robonect-shop.de/2018/08/12/3d-vorlage-für-smart-city-demontagetool/ .
Annars finns det en kille som printar och säljer de på Tradera för 149 kronor. Jag har köpt men inte testat ännu.
Som svar på alla med kladd på knivarna, ta av dem, lägg de i varmt vatten en stund eller låt klipparen gå när det regnar så blir de rena på ett nafs. Jag har träd som släpper massa grenar över hösten vintern, så första tiden på säsongen låter jag de gamla knivarna gå ett tag tills grenarna är borta innan jag slänger på nya knivar.
Annars finns det en kille som printar och säljer de på Tradera för 149 kronor. Jag har köpt men inte testat ännu.
Som svar på alla med kladd på knivarna, ta av dem, lägg de i varmt vatten en stund eller låt klipparen gå när det regnar så blir de rena på ett nafs. Jag har träd som släpper massa grenar över hösten vintern, så första tiden på säsongen låter jag de gamla knivarna gå ett tag tills grenarna är borta innan jag slänger på nya knivar.
Det funkar klockrent, gör så på min vid rengöringen var bara noga att skalet ligger rätt när du klämmer på de bakre pinnarna...JohnBergq skrev:
Tack, skall testa, vore perfekt & nice att slippa hålla på med gafflar eller annat bara för att lossa på toppen!
Ställde in klipparen i garaget härom morgonen när det var -5 och idag har det ju ösregnat mer eller mindre hela dagen så det är inte aktuellt att klippa innan helgen!
Nu väntar jag på lite sol & värme så klipparen får köra in sig & hålla mattan fin!
/John
/Marcus